Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.

Статистиката: На 1000 души се падат по 450 автомобила
Обновена: 28 юли 2018 07:32 | 27 юли 2018 19:13, Красимир Ангелов
220
Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.
Снимка: Reuters

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което прави приблизително по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 000 автомобила годишно.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са над 20 години или около 1,5 млн. леки коли на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 000 автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас (на възраст до 5 години), са едва около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 000 броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 000 нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 000 нови коли.

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са малко по-малко, но с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли (около 0,08 на сто от автопарка) и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Ако погледнем за сравнение в Европа, най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на средна възраст 8 години, Франция и Италия - 9 години и др.

Освен България, с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

За разлика от България, повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 000 автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Около 12 милиона души в ЕС или 5,7% от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните, цитирани от БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


220
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
141
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мухаха,Кога преди 80те години средната заплата е била 200 лв? Нещо си спал отвит. Сега средната заплата е 800 кинта. Изплащаш нова кола от 20к и за по малко време
140
0
 
18
 
! Отговори
Тиквоний Велико преди 5 години
Нека,важното е ,че депутатските мерцедеси са чисто нови!!!!
139
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едно време жигулата струваше 6100 лева. Останалите коли бяха и по-евтини. Средна заплата над 200 лева, лихвата по заема 2%, първоначална вноска 1500 лева и за 3-4 години със 100 лева месечна вноска изплащаш колата. Чакаше се първата доставка, а такива имаше няколко през годината. Само за Лада се чакаше повече, но това беше защото, който си купеше Лада, веднага си правеше вноска за следващата Лада, т.е. имаше си кола. Сега можеш ли да си купиш нова кола, която да изпратиш за 3-4 години с 300лв
138
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мисленето е повлияно от хроничната беднотия! Изобщо не е ок да обявняваш как старата кола е по-добра от новата! Това е абсурдно!
137
4
 
8
 
! Отговори
показателно преди 5 години
Кара 20 годишни западни автомобили и не си купува нова Лада.А на времето хората мечтаеха за лада. Каквито и да ми ги разправя К гласоподавателите гласуват за Европа и бъдещето на България.
136
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До SkkОще малко и ще ме убедиш, че кола на 20г е по добре от съответната нова. На тия приказки и в детската градина едва ли ще ти повярват.Новата кола не е за бедни, това е ясно! За тези които пишат как си поддържат старите коли, тези масово със зимните гуми лятно време кои са? Защото имам различни наблюдения...Наскоро ме вози един приятел в Пежо 405, бях в потрес! По едно време ще излитаме, гледам само сме със 105 км/ч, усещането е като в моя сравнително нов, като при 220 км/ч
135
2
 
13
 
! Отговори
Факт преди 5 години
В Германия в сравнение с България, колите по улиците са няколко пъти повече. Затова там има замърсяване, а в България няма. По груби сметки колите в Германия по улиците са поне шест пъти повече от тези в България. Едно, че имат повече коли, но по-важното е, че ги използват 5-6 пъти повече.
134
1
 
1
 
! Отговори
статията преди 5 години
До pipoА какви са верните данни?
133
4
 
11
 
! Отговори
ВАЗ преди 5 години
До Активист на БКПБаце, кога СССР са ти подарявали чисто нови коли бе?Нова лада след като изчакаш 10 години вноска беше над 9000лв тогавашни.На фона на средна заплата от 180лв тогава, хич не са били безплатни.Ако си зарежеш семейството и заминеш за Либия и Коми, там естествено всичко изкарано ти е спестено, евентуално за година можеш да събереш пари за лада от корекома без вноска.
132
4
 
6
 
! Отговори
ВАЗ преди 5 години
До Активист на БКПБаце, кога СССР са ти подарявали чисто нови коли бе?Нова лада след като изчакаш 10 години вноска беше над 9000лв тогавашни.На фона на средна заплата от 180лв тогава, хич не са били безплатни.Ако си зарежеш семейството и заминеш за Либия и Коми, там естествено всичко изкарано ти е спестено, евентуално за година можеш да събереш пари за лада от корекома без вноска.
131
2
 
4
 
! Отговори
pipo преди 5 години
Данните в статията са доста неверни. Не знам как и защо автора си съчинява тези измислици. Над 60% от написаното в интернет е невярно!!!
130
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Със заплати от 600-1000 лева какво да караме? Нови Бентлита ли? Нови коли има само за шефчетата и ония ваканцуващите, останалите ще си караме кошниците докато грохнат и после купуваме нова кошница на около 15 години и така.
129
4
 
9
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Дизелови автомобили по-малко замърсяват от бензиновите с изключение на азотните оксиди. Точно азотните оксиди сега са проблем в Германия, но това е за няколко години. Големият проблем е въглеродния двуокис, а там бензиновите са големия замърсен. В Германия данъка за колите зависи от нивото на замърсяване с СО2.
128
1
 
7
 
! Отговори
петрола преди 5 години
До Анонимен141Едновремешния дизел беше бъкан със сяра.Затова беше и евтин.Сегашния е много по-пречистен( по закон ).Съответно пречистването оскъпява.Акцизът отделно де.А и търсене и предлагане, навремето дизелови леки коли нямаше. Съответно не се търсеше.
127
5
 
4
 
! Отговори
времето си върви преди 5 години
До SkkРано или късно ще трябва да го направиш.Поцинковано, моцинковано ама нищо не е вечно.
126
0
 
5
 
! Отговори
новина преди 5 години
Ангела Меркел с нов самолет А321 втора ръка.Произведен е 2000г.
125
2
 
5
 
! Отговори
бай тошо преди 5 години
До АнонименЩо?Преди 30 години, преди да дойдат селинджърите, положението какво беше?Вноска за кола ли караше тогава?
124
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ам, чи то тва положение е благодарение на ''мъдрото'' и ''професионално управление'' на селинжърите от 30 г насам!
123
16
 
9
 
! Отговори
Иван преди 5 години
Дизела е мръсотия, а мръсотията е признак бедност.
122
10
 
23
 
! Отговори
Skk преди 5 години
Как да се откажеш от кола, която има подцинковано купе, здрава ламарина, яко окачване и здрав двигател. За да взема чисто нов автомобил, който има гниещо купе, 1000 кубика еко буст 150 коня (ще го фърлиш на 150 000 км. Щото няма ресурс) и кашкавал окачване. Защо?