Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.

Статистиката: На 1000 души се падат по 450 автомобила
Обновена: 28 юли 2018 07:32 | 27 юли 2018 19:13, Красимир Ангелов
220
Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.
Снимка: Reuters

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което прави приблизително по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 000 автомобила годишно.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са над 20 години или около 1,5 млн. леки коли на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 000 автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас (на възраст до 5 години), са едва около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 000 броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 000 нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 000 нови коли.

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са малко по-малко, но с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли (около 0,08 на сто от автопарка) и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Ако погледнем за сравнение в Европа, най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на средна възраст 8 години, Франция и Италия - 9 години и др.

Освен България, с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

За разлика от България, повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 000 автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Около 12 милиона души в ЕС или 5,7% от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните, цитирани от БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


220
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
121
1
 
28
 
! Отговори
Дзъ преди 5 години
Да така е - автопарка ни е на четвърт век. Караме стари коли не защото сме циции, а защото сме бедни-въпреки всички статистики относно повишения ни доход, защото пътищата ни (и улиците) все още са като разораната целина, въпреки реконструкциите, защото все още се крадат нови коли предимно хибриди и защото просто сме селската провинция на Европа
120
1
 
17
 
! Отговори
ЦОЛЕ преди 5 години
БАТЕ БОЙКО КАЗА, ДЕКА ЧЕ НИ КУПИ НОВИ, АМА ПРЕЗ СЛЕДВАЩИО МАНДАТ
119
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кой "умник" точно реши че дизела замърсявал? Друг е въпроса, че производството му е много по-евтино от вездесъщия бензин. По-възрастните помнят, че навремето на бензиностанциите дизела беше по-евтин от бензина с почти 50 %. А сега е дори по-скъп!?
118
8
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ТаралясникА ти правиш ли сметка,че частите и ремонта на новите коли струват по-скъпо?Важно е една кола дали се поддържа,а не на колко години е.Карам "Ситроен Ксантия" на 25 години на метан.Първо е много по-екологична от всяка нова кола на бензин и дизел,второ е много икономична като разход,трето вози много по-комфортно от 99 процента от новите коли заради хидравличното окачване.Нямам намерение да я сменям поне още 10 години.А пък вие си развивайте лобистки теории.
117
7
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Годишният ми доход е над 100 хил, карам стара кола. Не мога да преглътна да подаря половин година от живота си за куп ламарина, избрах да подаря само един месец.
116
6
 
7
 
! Отговори
Таралясник преди 5 години
Имайте малко уважение към старите технологии. Старите коли на по 200-300 хиляди километри ще бъдат икономически неизгодни за поддръжка и ще откапят от само себе си. Спокойно всичко с времето си и според доходите. Смешно и опасно е да срещнеше на пътя стара кола карана спортно от млад човек който се надбягва с другите по нови коли и кара като на рали по пътищата. Опасно е за него и околните
115
6
 
8
 
! Отговори
Таралясник преди 5 години
Колата ми е на 100,230 оригинални километри. Опел Вектра 1991.Аз съм Таралясник, часовника ми е таралясник, телефончето таралясник.Карам бензин автоматик . Чували ли сте колко годишна трябва да е една кола за да стане РЕТРО кола???Дано доживея 3 години да стане колата ми РЕТРО. Пенсионер съм и правя по 2-3,000 км на година.Важно е че колкото по стара колата толкова повече разходи за поправки . Момента е че не можеш да караш ежедневно таралясник да ходиш на работа всеки ден, да пътуваш
114
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Моята пластмасова сапунерка е Лексус RX450h купена нова миналата година. М?Изключително Т-по от икономическа гледна точка решение. Явно си комплексар и си купваш нова кола за Г-зария... Пълна безсмислица е да дадеш толкова пари за кола, освен ако не я разглеждаш като нещо повече от средство за придвижване. Иначе статията лъже, средната възраст на колите е доста под 20 и бензин/дизел са 50:50.
113
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Na toq ot BKP ste kaja 4e partiqta raskaza igrata na darjavata i zatova vav balgariq normalniq 4ovek kara dizelovi trochki zachtoto sasipachte ikonomikata i izgonichte mladite vav 4ujbina. As li4no poradi tazi pri4ina otidoch da rabotq vav 4ujbina zachtoto ako bqch ostanal vav Balgariq sega schtqch dasam alkocholik i klochar .va4e 25 godini jiveq vav Germaniq I nemislq dade vrachtam zachtoto za sajalenie pove4eto po vazrasnit hora rasajdavat taka to pri kumonizma beche taka da no to4no po
112
17
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Карайте си старите таратайки, купувайте си дрехи и битова техника втора употреба, яжте кренвирши и шпеков салам, пушете и се радвайте на живота.Това заслужавате и никой не ви е виновен...
111
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Daite na Balgarina stabilen normalen i sigoren dochot .i toi schte kara novi i benzinovi koli .
110
36
 
15
 
! Отговори
Активист на БКП преди 5 години
Отмина времето,когато карахме чисто нови коли от братският Съветски съюз ! Хората ни подаряваха на безценица чисто нови коли и народът беше щастлив ! Сега европейците ни продават отпадъците си !
109
8
 
32
 
! Отговори
Богатство преди 5 години
Детството, празни улици, играехме на ръбчета, футбол. Сега майките с деца са забутани в едни градинки 5 на 5, като затворници, за да може да се презастроява и трошките да завземат жизнено пространство, вместо да се строят площадки, градини и т.н. Колко дървета изсякоха, без да посадят нови.престъпление срещу здравето.Нямаш ли гараж колите в покрайнините на С-я. Не може тротоарите, градинки, да са пълни с трошки, никой не е длъжен да бъде тровен.Няма къде да се ходи от трошки.Отвратителна и-я
108
20
 
19
 
! Отговори
Богатство преди 5 години
Познавам българи с над средното ниво доходи, които карат стари таратайки на по 20 г.Лошото е друго, в нашия блок, едно семейство - 2-*** човека, са с 2-ва микробуса и три автомобила.Всички са трошки, в такива моменти, не синя, ами златна зона искам да направят в центъра.Много мръсен въздух от не миене на улици, автомобили и т.н.В София въздухът е НЕПОНОСИМО мръсен, след 89 г., дойдоха провициалисти - та ги питаш отде пари за 3-4 апартамента. Не са направени с честен труд.Чипа ни е такъв!
107
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така е. Нъл кумунизамъ й убуу нещо.От има нйекои уощи за чиекат за Москвич .Апа Боко дето пи и йеди 30 годни с тяй за го уозат на Мерцедеса
106
27
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Селянee ... с 20 годишните дизелови каруци само тровите себе си и децата си. Това което го изхвърлят по моргите на запад вие го купуватe с пари а пък като сложите и тенекиения ланец и по-големи от вас няма.
105
8
 
44
 
! Отговори
ER преди 5 години
И аз карам почти 20 годишен автомобил - дизел. Нисък разход на гориво, напълно работещ /ел стъкла, ел.огледала, климатик и тн./, поддържам си го и си нямам проблеми. Само за окачване давам всяка година пари, вероятно заради страхотните ни пътища.
104
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЦецоАко заради това, че нямаш гарантирано... технически 100% изправен автомобил и причиниш на себе си или на други хора наранявания или нещо по-лошо... дали ще мислиш по същия начин.Можеш ли да сравниш новите системи за сигурност в новата кола с тази отпреди 10 години?Накъде тръгва живота ти, ако старата ти кола стане основен фактор в някоя злополука благодарение на някой основен възел който дефектира заради амортизацията си?
103
33
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В България всеки, който има достатъчно ум в главата си и знае как да го използва може да си купи нова кола.Всички останали гледат да напълнят количките в Кауфланд с разни полуфабрикати, да се натъпчат, като за последно преди сън и на сутринта вкиснати от киселини да тръгнат за работа с 10 годишната си таратайка.
102
3
 
29
 
! Отговори
стефчо преди 5 години
Дрън дрън течение в устата да си правим. човек ако има пари дали ще си купи съдран кукурузник и кебапчета на примоция от Кауфланд??