Толерантни на пътя! Какво трябва да вземем от шофьорите на Запад

Вижте 5 неща, които ще ни бъдат от полза на пътя
15 авг 2018 19:19, Красимир Ангелов
52
Толерантни на пътя! Какво трябва да вземем от шофьорите на Запад
Снимка: Reuters

За никого не е тайна, че шофьорската култура при голяма част от българските водачи е на ниво, което е далеч от идеалното. А основата причина за това е освен голямата самоувереност, така и липсата на желание да се спазват негласни правила, които активно се използват в Западна Европа.

Може да шофираш цял месец в страни от континента и да не попаднеш в рискова ситуация, докато у нас само за едно пътуване до работа сутрин това вероятно ще ти се сучи няколко пъти.

Неспазвването на правилата на движение в комбинация с желанието да се докажеш на пътя често стават причини за тежки инциденти, при които загиват хора. И вместо да направим пътуването си по-леко и приятно, то често се превръща в състезание по оцеляване на пътя.

Ето 5 неща, които можем да заемем от шофьорите в Западна Европа. Те със сигурност ще помогнат, стига да се изпълняват.

Спазване на дистанция

Голям брой шофьори у нас нямат желание да правят подобно нещо, като няма значение дали се движат в градския трафик или на извънградски шосета и дори магистрали, където скоростта е по-висока. За някои от тях нямат значение дори метеорологичните условия.

Не трябва да си особено мъдър, за да се сетиш какво се случва при рязко спиране. В Европа шофьорите не се притесняват от това, тъй като предварително са оставили достатъчно място от движещото се пред тях превозно средство. Това позволява да се избегне сблъсък, дори човекът зад волана да не внимава много в градския трафик, например. А всеки спестен дори лек сблъсък в градски условия спестява затруднения в трафика. Подобно действие помага и при ускорение, като прави движението по плавно и пречи за получаване на задръствания.

Използване на аварийните светлини

У нас аварийните светлини се използват в три случая. Първият е при повреда или пътно-транспортно произшествие. Вторият – когато трябва да паркира колата на непозволено място с обяснението "аз само за малко". И трето – когато трябва да се извърши някаква маневра, най-вече престрояване.

Аварийните светлини обаче са много полезни при внезапно или интензивно спиране, например при образувано задръстване. По този начин шофьорът отзад получава предупредителен сигнал и има време да реагира. Това е особено ценно например при инцидент на магистрала, когато колите се движат с висока скорост, а пред тях изведнъж изниква тапа. В такива случаи е хубаво последният в тапата да пусне аварийните светлини, за да предупреди идващите зад него. А те от своя страна да направят същото, за идващите зад тях. Има обаче много водачи, които не си правят труда да натиснат бутона, разположен на централната консола. Понякога това е заради липсата на бърза реакция. Или пък заради това, че не ги интересува какво се случва извън техния автомобил.

Престрояване

Шофьорите на запад реагират много бързо, когато им се наложи да се престроят внезапно заради ремонт на пътя или заради някакво друго препятствие. Когато се стигне до такава ситуация, те получават помощ от движешите се до тях, които ги пропускат. У нас често подобна ситуация става игра на нерви – опитваш се да се престроиш надясно, например, но не си убеден, дали колегата ти ще те пусне.

Важна роля в случая, освен вежливостта и желанието да улесниш останалите на пътя, играе и спазването на дистанция. Когато има достатъчно пространство между автомобилите, подобна маневра се получава много лесно и сравнително бързо. И което е най-важното – не се налага рязко спиране и колоната продължава да се движи плавно.

Лента за аварийните служби

Оставяне на свободен коридор по скоростните шосета и магистралите е единственият начин аварийните служби бързо да достигнат до местропроизшествието и съответно да окажат помощ на пострадалите. При последните катастрофи, особено на магистрала "Тракия", се видя, че българинът не е готов за подобно нещо. Движението в аварийна лента е строго забранено, но винаги се намират тарикати, на които не им се чака (дори при катастрофа) и гледат да се измъкнат.

В държавите на Запад това не е така. Аварийната лента на магистралата е аварийна и никой не си и помисля да кара в нея, защото глобите са огромни. При шосета с две ленти пък действа друго правило при инцидента – при катастрофа автомобилите в двете ленти се изнасят плътно вляво и вдясно, което съответно дава проход за колите на полицията, пожарната и "Бърза помощ", които преминават между тях.

Звуков сигнал

Всъщност, в България напоследък се забелязва подобрение в тази насока, въпреки че все още има какво да се желае, тъй като все още се чуват клаксони, особено при движение в трафика. В същото време в Европа е тихо. Можеш да минеш през терииторията на цяла държава и да не чуеш нито веднъж клаксон. Европейците няма да ти сигнализират, ако се забавиш при тръгване на светофар, но пък ако това стане у нас, със сигурност няма да си се размине.

Все пак трябва да признаем, че някои водачи са доста бавни и понякога наистина трябва да им се припомни, че трябва да тръгнат и да отпушат движението. Но като цяло клаксонът продължава да е сред основните "оръжия" на шофьорите у нас.

Още новини от света на автомобилите четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
3
 
11
 
! Отговори
Пет преди 5 години
Такива шокиращи шофирания не съм виждал из Европа.ако не са турци...и в Истанбул център.. без проблем....и Рим.Милано..Мюнхен...и т.н.нямам проблеми в милионни градове но София е пълна с нагли тарикати!особенно като видят чужд номер.
31
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не съм виждал бългаски щофьори да правят "стадо" от коли, както правят чужденците в България. Никаква култура нямат чужденците, когато шофират в България. Стадо - държат се една след друга и избутват всеки, който случайно се окаже между тях. Засичат, изблъскват, с една дума - простотия. Това са чужденците шофьори в България.
30
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Шофирам по автомагистрала Тракия и пред мен колона в лявата лента - най-отпред един бус с чужд номер кара с 70 км/час, а зад него колона. Та така с културата на шофиране.
29
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 26Условиятя ги създават хората - от трафик полицаи до участници в движението.
28
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Според шофирането в България на българи и чужденци, излиза, че българите са с много по-добра култура на шофиране от чужденците. Факт.
27
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Шофираш в България някъде си и като видиш кола с чужд номер се спасяваш по-далеч. Защо ли?
26
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма такова нещо. Българските шофьори не са по-различни от останалите шофьори в ЕС. Това се вижда най-добре, когато българи и чужденци шофират при еднакви условия. Даже българите сме по-внимателни. Не може да се сравнява шофиране при различни условия и да се правят "умни" изводи.
25
3
 
20
 
! Отговори
Пет преди 5 години
Шофирам в Европа но ме учуди шофиране на така наречените Софийски тарикати на излизане от София на магистрала Тракия..карах си нормално в средната лента един ме задмина от дясно през аварийната лента а другия ме задмина от ляво като веднага клед това намали пред мен и зави в дясно за изход от матистралата.а в София града голяма аз спирам на Червен светофар а един зад мен мен свири като луд с клаксона и профуча с голяма скорост край мен..софиянци ли. селяни ли но бяха Българи.
24
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 21"Липсата на контрол" пак е резултат на нашата си култура. Тези късокраки, нискочели, нищоправещи тенесисти в униформи по пътищата са от нас. Те не са паднали от Марс.
23
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Миналият месец ме возиха в САЩ. Е, шофьорите ни българи бяха по-културни шофьори от местните. Аз също съм шофьор и ми беше интересно как шофират там.
22
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 19Зависи кои чужденци. Има разлика от чужденци до чужденци. Има нещо такова, че като дойдат тук започват да карат като нас. По същата причина поради която ние сме принудени да караме прилично у тях. Във физикато това се нарич критична маса.
21
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В статията е допусната принципна грешка - липсата на контрол на пътя в България се представя като липса на култура на шофиране.
20
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Париж съм срещал много шофьори, които са големи диваци на пътя. В Италия още по-големи диващини, каквито в България няма.В София културата на шофиране е доста добра. За останалите градове нямам много наблюдения, но не съм забелязъл нещо фрапиращо - нормално си шофират хората. Много странни са ми изводите в статията. Не съм съгласен с тях.
19
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хайде да не се лъжем. Всички чужденци като щофират в България, не спазват правилата и то много по-опасно от българите, а българите като отидат в чужбина ги спазват. Как става тази работа? Културата ли си сменят на границата? И разбира се не става изобщо дума за размера на глобите, както някои си мислят. Гледал съм как бели американци, англичани и немци шофират в България. Късмет е ако не се срещнеш с тях.
18
3
 
10
 
! Отговори
Край преди 5 години
Виена - три пъти слизам и се качвам на колата докато не я наместих точно в очертаното място на улицата - както бяха паркирали всички останали.В Бергамо - правя опит за незаконен обратен завой - по мия преценка - няма проблем - поне три коли скочиха на клаксона и ръкомахат към мен. Българина трябва да бъде ПРИНУДЕН да спазва законите - така ще му стане по добре и на него.
17
3
 
12
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Много отдавна сме си толерантни при престрояване или при излизане от път без предимство. Не знам откъде ги измислиха тези шофьори, които са много малко в България, има ги навсякъде по света. Голямит проблем е съвсме друг - няма контрол. Примерно един тук твърди, че в България по-рядко давали мигач. Моите наблюдения не са същите, но ако е вярно, това е защото това е нарушение на правилата, а правилата в България не се спазват от всички, вкл. чужденците и не само турците, заради липсата на контрол
16
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ИстинатаНе са глупости. Описали са точно както е. Друг е въпросът, че в чужбина по принцип българите стават по-толерантни и внимателни. Защо ли? Ами защото сме малцинство, и защото знаем, че ням да мине. Докато тук сме си в "собствен сос" и в повечето случаи ни се разминава. Само че "повечето", не значи "винаги".
15
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ИстинатаНарушават правилата от чужденците само турците. В Истанбул не може да се кара, поне не и от среден шофьор. За толерантността си в голяма заблуда, обиколил съм Европа, по голям дивак от българина са само турците и румънците. Ъ...престрояване? В Европа 1 на 25 няма да даде мигач, тук 1 от 3ма не дава.В Европа на светофар оставят по 1/2 - 1 кола разстояние, тук 50-60 см, иначе някой ще се предреди...и те такаЗа едно си прав и това е звуковия сигнал
14
5
 
10
 
! Отговори
Истината преди 5 години
аварийната - къде е КАТ? Да, в другите държави, където има контрол гледат да не нарушават правилата, но същите чужденци, като дойдат в България са като отвързани и най-много и най-опасно нарушават правилата. Така сравнена културата на шофиране, май българските шофьори имат по-голяма култура на шофиране от шофьорите в другите държави.
13
12
 
9
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Пълни глупости са написали. Българите са също толкова толерантни шофьори, колкото всички останали в Европа. Ако има нещо, което да не е както е Европа, това е липста на контрол от страна на държавата за спазването на правилата.Дистанцията я спазваме колкого я спазват и в Европа.Аварийните ги пускаме в такива аварийни ситуации като описаната - никой не е луд да го блъснат.Престрояване - почти всички са толерантни, както и в останалата част на Европа.Звуков сигнал - рядко го чувамАварийната -