Толерантни на пътя! Какво трябва да вземем от шофьорите на Запад

Вижте 5 неща, които ще ни бъдат от полза на пътя
15 авг 2018 19:19, Красимир Ангелов
52
Толерантни на пътя! Какво трябва да вземем от шофьорите на Запад
Снимка: Reuters

За никого не е тайна, че шофьорската култура при голяма част от българските водачи е на ниво, което е далеч от идеалното. А основата причина за това е освен голямата самоувереност, така и липсата на желание да се спазват негласни правила, които активно се използват в Западна Европа.

Може да шофираш цял месец в страни от континента и да не попаднеш в рискова ситуация, докато у нас само за едно пътуване до работа сутрин това вероятно ще ти се сучи няколко пъти.

Неспазвването на правилата на движение в комбинация с желанието да се докажеш на пътя често стават причини за тежки инциденти, при които загиват хора. И вместо да направим пътуването си по-леко и приятно, то често се превръща в състезание по оцеляване на пътя.

Ето 5 неща, които можем да заемем от шофьорите в Западна Европа. Те със сигурност ще помогнат, стига да се изпълняват.

Спазване на дистанция

Голям брой шофьори у нас нямат желание да правят подобно нещо, като няма значение дали се движат в градския трафик или на извънградски шосета и дори магистрали, където скоростта е по-висока. За някои от тях нямат значение дори метеорологичните условия.

Не трябва да си особено мъдър, за да се сетиш какво се случва при рязко спиране. В Европа шофьорите не се притесняват от това, тъй като предварително са оставили достатъчно място от движещото се пред тях превозно средство. Това позволява да се избегне сблъсък, дори човекът зад волана да не внимава много в градския трафик, например. А всеки спестен дори лек сблъсък в градски условия спестява затруднения в трафика. Подобно действие помага и при ускорение, като прави движението по плавно и пречи за получаване на задръствания.

Използване на аварийните светлини

У нас аварийните светлини се използват в три случая. Първият е при повреда или пътно-транспортно произшествие. Вторият – когато трябва да паркира колата на непозволено място с обяснението "аз само за малко". И трето – когато трябва да се извърши някаква маневра, най-вече престрояване.

Аварийните светлини обаче са много полезни при внезапно или интензивно спиране, например при образувано задръстване. По този начин шофьорът отзад получава предупредителен сигнал и има време да реагира. Това е особено ценно например при инцидент на магистрала, когато колите се движат с висока скорост, а пред тях изведнъж изниква тапа. В такива случаи е хубаво последният в тапата да пусне аварийните светлини, за да предупреди идващите зад него. А те от своя страна да направят същото, за идващите зад тях. Има обаче много водачи, които не си правят труда да натиснат бутона, разположен на централната консола. Понякога това е заради липсата на бърза реакция. Или пък заради това, че не ги интересува какво се случва извън техния автомобил.

Престрояване

Шофьорите на запад реагират много бързо, когато им се наложи да се престроят внезапно заради ремонт на пътя или заради някакво друго препятствие. Когато се стигне до такава ситуация, те получават помощ от движешите се до тях, които ги пропускат. У нас често подобна ситуация става игра на нерви – опитваш се да се престроиш надясно, например, но не си убеден, дали колегата ти ще те пусне.

Важна роля в случая, освен вежливостта и желанието да улесниш останалите на пътя, играе и спазването на дистанция. Когато има достатъчно пространство между автомобилите, подобна маневра се получава много лесно и сравнително бързо. И което е най-важното – не се налага рязко спиране и колоната продължава да се движи плавно.

Лента за аварийните служби

Оставяне на свободен коридор по скоростните шосета и магистралите е единственият начин аварийните служби бързо да достигнат до местропроизшествието и съответно да окажат помощ на пострадалите. При последните катастрофи, особено на магистрала "Тракия", се видя, че българинът не е готов за подобно нещо. Движението в аварийна лента е строго забранено, но винаги се намират тарикати, на които не им се чака (дори при катастрофа) и гледат да се измъкнат.

В държавите на Запад това не е така. Аварийната лента на магистралата е аварийна и никой не си и помисля да кара в нея, защото глобите са огромни. При шосета с две ленти пък действа друго правило при инцидента – при катастрофа автомобилите в двете ленти се изнасят плътно вляво и вдясно, което съответно дава проход за колите на полицията, пожарната и "Бърза помощ", които преминават между тях.

Звуков сигнал

Всъщност, в България напоследък се забелязва подобрение в тази насока, въпреки че все още има какво да се желае, тъй като все още се чуват клаксони, особено при движение в трафика. В същото време в Европа е тихо. Можеш да минеш през терииторията на цяла държава и да не чуеш нито веднъж клаксон. Европейците няма да ти сигнализират, ако се забавиш при тръгване на светофар, но пък ако това стане у нас, със сигурност няма да си се размине.

Все пак трябва да признаем, че някои водачи са доста бавни и понякога наистина трябва да им се припомни, че трябва да тръгнат и да отпушат движението. Но като цяло клаксонът продължава да е сред основните "оръжия" на шофьорите у нас.

Още новини от света на автомобилите четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много точно определение в един от коментарите-"кисели дупета" тарикати с лъскави коли вечно говорещи по телефоните докато карат и не признаващи правилата за движение.
51
3
 
4
 
! Отговори
KOKO преди 5 години
DOMASHO VAZPITANIE,DOBRO U4ILISHTE, INTELEKT I TARPENIE-,,KOITO BARZA,DALE4 NE STIGA,,
50
3
 
2
 
! Отговори
Бумеранг преди 5 години
Такива *** като нас има само в Черна гора. В Монте негро е същата *** като у нас. Не се обиждайте, защото болшинството сме пациенти и то неизлечими, а останалите са плантатори, които си мислят, че всичко е вечно! А сега започнете да ми обяснявате колко съм недобре, докато не ви се изсипе пумията на главата!
49
3
 
5
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
Като се сравнят българските шофьори и шофьорите чужденци как шофират по едни и същи пътища в България и по света, ясно се вижда, че българските шофьори не са по-зле от чужденците, а даже е обратното - българските шофьори са по-толерантни шофьори с по-висока шофьорска култура от чужденците. Сравни как шофират тези две групи шофьори в България? После сравни как шофират двете групи да кажем в Германия, Италия, Сърбия, Гърция, ...
48
0
 
8
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
До 44 ЖороТова, което си написал важеше преди 25-28 години в онези тъмни мутренски времена. Сега всякакви шофьори, с всякакви коли правят всякакви нарушения, а КАТ не работи и не ги санкционира и те затова ги правят тези нарушения и нарушенията са толкова много. Добре ще е всеки да помисли преди да пише - кое е заради липса на толерантност и ниска шофьорска култура и кое е заради това, че няма контрол на пътя за спазването на правилата. Като се сравнят чужденците и българите как шофират в едно
47
1
 
7
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
От изброените пет неща в статията, само едно е донякъде вярно - за шофирането в аварийната лента, но това очевидно е заради това, че няма контрол за спазването на правилата и не е свързано с нивото на шофьорската ни култура. Същите шофьори, които в България нарушават правилата, в държави, в които има контрол, спазват правилата.
46
3
 
7
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
По принцип спазвам правилата, въпреки че около мен масово не ги спазват, най-вече чужденците. Въпреки това проблеми на пътя от години не съм имал - нито аз с другите шофьори, нито другите шофьори с мен. Най-трудно е с чужденците шофьори, но просто гледаш да избягаш далеч от тях. Изобщо не съм съгласен с написаното, че българите не сме били толерантни шофьори и че шофьорската ни култура не била на ниво. Това, че има и такива шофьори, както във всяка една държава,не може да е е база за такъв извод
45
0
 
10
 
! Отговори
Селяндур преди 5 години
И сте прави и не сте... Чувствам удовлетворение, когато направя добро на пътя, пусна някого да се престрои в лентата пред мен, да пресече пешеходна пътека и т. н... Ии в редица случаи оставям да вися на един светофар 10-15-20мин (София) заради други толерантни на пътя и заради всички тарикати от съседната лента, които бързат, а ние *** да си висим... Е изградих си правило - пускам един, който е дал мигач, втори и без сигнал не пускам... Не карам бавно, но карам внимателно, следя трафика ок.
44
3
 
24
 
! Отговори
Жоро преди 5 години
Правилата се нарушават предимно от гъзари, със скъпи коли. Задминават нагло и седят по разни забранени места на аварийки с часове и чакат гаджета и нещо си изобщо. Кисели дупета, които се смятат за по-хитри от останалите, понеже са успели да гепят пари от някъде. Никой никога не ги глобява, щото са все с някого някакви си там и са велики или пък вадят надуто пачки и плащат. Няма контрол, защото не се иска да има такъв. Какво пречи да име 4-5 безплатни национални номера за избиране при нарушения
43
2
 
4
 
! Отговори
Jojo преди 5 години
До АнонименПростото изписване на думата "факт" след твърдението ти въобще не означава, че то е теоретично и практически обосновано. Само е дразнещо за хората.
42
2
 
13
 
! Отговори
**** преди 5 години
Много си прав! Българинът трябва да бъде принуден да спазва законите! Много години живях в чужбина (върнах се преди три седмици уж за постоянно пък да видим...родолюбие ли е, де да знам и аз вече) и сега като се върнах в София сякаш попаднах в някакъв абсурд - всеки си спира, където му кефне и хрумне, явно пускането на аварийки му дава някакво право да спира на тотално забранени места! Ремонти и разни *** с метли, които уж чистят платното, изненадват след всеки завой без видимост. Абсурд!!
41
2
 
13
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
Защо непременно трябва да вземем нещо си от запада?Ние глави нямаме ли,та да си улесним живота по пътищата,въпреки временната липса на държава?!Да бързаме по-бавно,да бъдем търпеливи и човечни,не е много сложно.За начало нека всеки се опита,и след време ще забележи,че примерът му е заразителен.Просто е.
40
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Докато всички не разберат, че КАТ е в основата на неспазването на правилата на пътя в България, все ще се пишат подобни пасквили и стадото ще вярва, че то е виновно. Много отдавна не съм виждал някого да не го пуснат при престояване или когато някой от път без предимство не може да излезе на пътя с предимство, но тук пишат обратното и някакви са убедени, че това било така. В коя година живеете? Така беше, когато по пътищата бяха само мутрите.
39
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как се шофира в една държава зависи на 99% от контрола на държавата за спазването на правилата. КАТ обаче, успешно пробутва на онези 80%, че шофьорите са виновни за всичко и 80-те% искренно вярват, че е така.
38
2
 
17
 
! Отговори
До 36 преди 5 години
При този неработещ КАТ катастрофите, ранените и загиналите в България са много по-малко, отколкото може да се очаква. Явно българските шофьори имат висока култура на шофиране, щом като успяват да компенсират в голяма степен липсата на държава.
37
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Онзи ден карам с 80 на цариградско, но внезапно пред мен изкача един от дясно и набих яка спирачка, а колата сама включи аварийни.
36
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Фактите са си факти. По брой на убити и осакатени сме на второ място в Европа. Това изобщо не е от "майсторско" шофиране.Чужденците за които говорите са румънци и турци. Може да са с немски номера, но са турци.
35
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
култура пътя Англия всички остана ли са след тях.
34
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На няколко пъти в Испания съм виждал доста ниска култура на шофьори водеша до пререкания с пешеходци. Поробни изпълнения в България не съм виждал.
33
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Париж клаксон след клаксон, но според написаното, това се случвало в България.