Съдът на ЕС отсъди: Застраховка и за колите на трупчета!

Щом автомобилът е с номера, се дължи "Гражданска отговорност"
Обновена: 6 сеп 2018 07:14 | 5 сеп 2018 20:00, Екип на Dnes.bg
164
Съдът на ЕС отсъди: Застраховка и за колите на трупчета!
Снимка: архив, Reuters

Застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всички автомобили с регистрационни номера, независимо дали те са в движение или са на трупчета.

Това реши Съдът на ЕС по дело на португалска гражданка, която отказва да плати начислени задължения към застрахователя. Португалката паркирала колата си в задния двор, след като заради заболяване вече не можела да я управлява. Автомобилът стоял там с години, без да бъде изкарван, но не бил отписан от регистрите. Синът на ищцата взел колата на майка си без нейно знание и разрешение. Той изхвърчал с нея от пътя и загинал, заедно с още двама души, които били в автомобила.

Въпреки че колата нямала "Гражданска отговорност", застрахователят изплатил 473 345 евро обезщетение за трите жертви, но впоследствие си ги поискал обратно от собственичката на автомобила. Тя отказва да ги плати, тъй като не е сключвала "Гражданска отговорност" за съответната година и смята, че няма отговорност за причинените щети и жертви. Ищцата е стигнала до върховния съд в Португалия в жалбите си срещу искането на застрахователя. Именно върховните съдии са отправили питането до Съда на Европейския съюз в Люксембург.

Според топ магистратите на ЕС жената дължи сумата, тъй като макар да не е била карана с години, колата е била регистрирана.

Всяко МПС, което има регистрационни номера, според европейското право трябва да бъде застраховано за отговорност при причинени щети, казват магистратите.

Фактът, че то е било паркирано на частен терен и собственикът му е взел еднолично решение да не го използва, не отменя това задължение, щом автомобилът е бил в състояние да се движи и не е бил отписан от регистрите.

Освен това европейските магистрати смятат, че португалското законодателство, което предвижда отговорност за обезщетяването на жертвите и пострадалите при пътен инцидент, носи не само виновният за катастрофата, но и собственикът на автомобила, ако той не е изпълнил правното си задължение да сключи застраховка “Гражданска отговорност”, не противоречи на европейското право и трябва да бъде приложено в случая. Според евромагистратите е напълно допустимо националното законодателство в страните членки да бъде променено така, че да търси отговорност при ПТП не само от причинителите на катастрофа, но и от лицата, които са задължени да сключат застраховка, а не са го сторили.

Решението на Съда на ЕС в Люксембург е задължително за всички съдилища на територията на Съюза, които гледат подобни дела.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


164
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
112
2
 
6
 
! Отговори
Armagedon преди 5 години
До Armagedon Прод.ком.133.Чрез тази измамна система, всеки един може да бъде унищожен,като му се изземва всичко,независимо дали е виновен за нещо или не.Мисълта че робът няма право,защото няма власт,е символ верую на днешните европейски "хуманисти"Според тази система,свещената частна собственост,която уж по право ти принадлежи ти служи само и единствено,като залог за послушание но не и като лична собственост която можеш свободно да ползваш.Според тази система,твоето е общо а тяхното си е лично.
111
3
 
8
 
! Отговори
Отговор преди 5 години
До Бай Иван 121 Много си прав бай Иване , ама я го кажи това на Корнелия и я питай дали като вземе властта ще го направи? Няма да го направи.Бъди сигурен.И тя иска да се вземат едни пари.
110
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
възможен ли е лобизъм на застрахователните компании на такова ниво като европейски съд ... ?! И то лобизъм е най-меко казано. В България е такъв закона, че ако нямаш гражданска отговорност се прекратява регистрацията служебно без сваляне на номерата, а като си я платиш, регистрацията се възстановява пак служебно и не разбирам в България сходен казус как трябва да се реши? Но либитата в Бг ще се синхорнизират с лобитата в ЕС и ще се оправи.
109
1
 
7
 
! Отговори
Я па ти... преди 5 години
До Гражданска позиция 113. Вън от ЕС и какво? Ще ни го набутат па Евразииския съюз. Ние без съюзи не можем , защото сме незабележими.
108
2
 
8
 
! Отговори
Armagedon преди 5 години
До Джедай Мастър Ето поради такива причини,застраховката трябва да е на водача а не на МПС.Ако имаш правоспособност и искаш да караш се застраховаш за причинени щети,независимо с какво МПС си ги причинил.Но мутрите си написаха закони по евреиски тертип, на принципа-"ти при всички случаи си ми длъжник".На това се крепи и цялата им измамна система,защото тя не се интересува от правото ти а от задължението ти да им служиш,т.е. робуваш на техният интерес.Това е съвременното робство.Няма не искам.
107
4
 
10
 
! Отговори
Мнение преди 5 години
А такааа, пак ни го набутаха. Колата не се кара ,но може да причини ПТП и да убие хора.Явно и Люксенбургския съд е като нашия. Не може заради единичен случай , да се наказват милиони хора. Ама те ? Указва се че може.
106
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Другаде е проблема, подменя се принципа - върви, не върви колата да има застраховка. Или , ти ни дай парите пък ако щеш карай. От тук започва уродливостта. Уродливостта в принципите върху които се гради живота в ЕС ще се засилва."Уродливостта на НЕЧЕТЕНЕТО се увеличава нищо друго!! Като не може да четете цялата статия, защото щяхте да разберете, че заглавието е ЛЪЖА. Жената е осъдена да плати изплатеното обещетение, а не полиците по изминалите години!! Колата е карана без застраховка!
105
1
 
12
 
! Отговори
Кратун преди 5 години
Свършиха ли ви новините, че от едно нормално нещо правите сензация? Разбира се, че всеки автомобил в движение (по пътя) трябва да има застраховка. За 10 години никой не и е поискал да върне номерата, но ако го подкара, трабва да е застрахован. Според мен спорът е бил, че е направено без нейно знание и разрешение. Но журналистите пак са хванали същността на нещата.... калинки
104
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
dnes.bg пак не сте разбрали!!! Съдът е отсъдил, че жената дължи сумата, ЗАЩОТО колата е била БЕЗ застраховка, когато е извършено нарушението!!! А не че трябва да плати всички застраховки през годините (макар, че в случая би било по-евтино за нея)! Просто е и КАКТО до сега КАРАШ - трябва да имаш застраховка, нищо, че може да не си застраховал колата 10 години! НИЩО не се променя!!! И да застрахователите често пускат насрещни искове към участниците в деянието (катастрофа/кражба/злонамелено действи
103
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не знам как с един номер можеш да караш 10 автомобила и да го слагаш на която си искаш. Удряш някой паркирал автомобил, оглеждаш се, я те види някой, я не, бягаш и слагаш номера на друг автомобил, тоя си го оправяш??? Е па супер.
102
1
 
26
 
! Отговори
до 123 преди 5 години
До АнонименНещо подобно е в Швейцария. Номерата се дават на човек ,не на колата .Имаш 5 коли но си платил един номер и с него може да караш колите си ,като поставяш номера на тази ,която шофираш в момента . И тогава гражданската отговорност е една.
101
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Който не вярва - преди време ожулих една линейка и веднага си предложих гражданската отговорност, и без това шофьора вдигна вой до Луната. Обаче и катаджията ми каза, че за тях не важала. Те били друго. И какъв е тогава смисъла да плащам??? Е, така да си имам тапия за КАТ с гражданска. Иначе катаджията провери само дали имам и каза добре щом имаш. Е, какво е това безсмислие, само да ми вземат парите. цирк.
100
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След като се застрахова автомобила а не водача, логично е при ПТП да съдят автомобила. Не водача. Даже за автомобили могат да приложат продаване в робство, разчленяване и смъртно наказание.
99
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз имам няколко автомобила. Защо да ги зстаховавам, а да не застраховам моите действия? Много ясно! Като застраховам моите действия ще има само една застраховка, а иначе пет. Да не споменавам, че, ако съм стриктен водач трябва да ми правят отстъпки. Тогава далаверата се срива окончателно.
98
0
 
36
 
! Отговори
Бай Иван преди 5 години
Докато продължава феномена аз карам мерцедес 2,5 д и ми бухат яка ГО защото немам нито едно нарушение от 20г шоф.стаж а имам 2,5 обем на двг-то,а комшиичето на 20 години със сумати нарушения и кара ауди 1,8 т има малък обем на ДВГ-то и ще плаща по- малко!Накрая ако се замислите ,че всичко се прави не с цел да се намалят ПТП и джигитите а само единствено откъде е може да се одерът още повече пари от шофьорите само и само някой да богатее а майнатаа му на човешкия живот!
97
0
 
33
 
! Отговори
Бай Иван преди 5 години
Всеки шофьор трябва да има ЛИЧНА шофьорска застраховка с която може да кара различни автомобили!Щом седнеш зад волана поемаш отговорността!Ако си съвестен шофьор ще плащаш малко и ще имаш стимул да си такъв защото ще платиш и догодина малко!Бай Джигит да му се набръска една яка сума за застраховка и ако иска да кара да я плаща ако не иска да гледа другите как карат!А и така Бай Джигит ще има стимул да кара внимателно и без нарушение защото знае,че от догодина ще му се намали застраховката!
96
3
 
19
 
! Отговори
Нютон преди 5 години
За да причини ПТП дадено МПС то трябва да излезе от състоянието си на покой от гаража и да започне движение по дадено направление и тогава е логично да има ГО поради вероятността за ПТП!НЕВЪЗМОЖНО е МПС в състояние на покой в гаража ,сервиза,градината да извърши ПТП след като не се движи ,не притежава кинетична енергие и не е участник в движение!Вече плащането за данък в/у собственоста е друг въпрос!Щом имаш -плащаш.
95
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Глупости. Ако нямаш застраховка тъй или иначе ти взимат след време номерата.Застраховка трябва да имаш, ако колата е в движение. Може и 10 години да е седяла в гаража на сервиза, в момента, в който тръгне по пътя, собственикът и водачът са отговорни. Ако искат, да не сключват застаховка - ама да си плащат щетите и санкциите.Не е ясно как "Екип на Днес.бг" измъдри, че разглобените коли трябва да се застраховат от това решение...
94
1
 
20
 
! Отговори
Бобчо преди 5 години
Нещо ми хвърляте по върбите с тая новина. И студент-адвокат първа година ще се сети да пледира, че колата е била открадната, въпреки че шофьора е син на собственика. Той е пълнолетен и може да носи отговорност за действията си. Защото иначе от горенаписаното излиза, че ако ти откраднат колата и катастрофират, и ти носиш отговорност?!! Безумно е.
93
0
 
32
 
! Отговори
Бай Иван преди 5 години
Изначало ГО е абсолютна глупост да се прави на автомобила!Трябва да има шофьорска застраховка и да е индивидуална!Който управлява МПС той си поема отговорността!Катастрофите ги причиняват хора а не автомобилите!И връзката между работния обем на колата и размера на ГО е най -висша форма на тъпотия и некомпетентност на този тойто го е измислил!Размера на ГО трябва да се определя от нарушенията на шофьора а не от обема в цилиндъра на ДВГ м/у горна и долна мъртва точка!