Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
85
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В повечето страни таксата на автомобилите до 3.5т се определя по формула, включваща обема на двигателя. Получава се т.нар. данъчна мощност, обикновено доста по-малка от действителната. Но страни като Франция и Германия въведоха чрез нова формула такса, базирана на емисиите СО2/км. Освен това за всеки 100см3 обем на двигателя за бензиновите коли има такса 2 евро, а за дизелите 9.5 евро. Има и други правила според годината на производство. Но май няма никъде другаде такива облекчения за N1.
84
1
 
19
 
! Отговори
Недоволен преди 5 години
Някой ходи с товарна х6 на слънчака събота и неделя.Решено. Аз ще плащам данък уикенд. Евала
83
2
 
21
 
! Отговори
Недоволен преди 5 години
Аз съм не горд собственик на товарен автомобил за 3000 лв.Вдигнете ми данъците, защото има един масив от хора, които купуват коли n1 за над 100к.Идеята е генерална. Гениални. КАТ не могат ли да дадат на НАП тези, които реално тряя да се таксуват по друг начин. Проверки на НАП да го удостоверят. После чиято платено. Пак аз виновен, че някой купува х6 товарно. Ми има кинти да плаща. Що пак аз?
82
1
 
16
 
! Отговори
Еко Бизнес преди 5 години
То пък един малък бизнес - истинската дума е спекуланти.Всички печелите от разлика в цените, или строите и пестите от материали, адвокатчета с високи такси и ноутариуси с безумни такси.Разбирам да произвеждате софт, хард, пирони, дъвки.Повечето са таксита, търговийка - алъш вериш.Сива икономика - автосервизи, монтьори, майстори -бизнес.В хранителните магазини ги моля да ми дадат касова,не става така.
81
6
 
10
 
! Отговори
Freefly преди 5 години
Имам автомобил на 28г. като техническото му състояние е в пъти по добро от 99% от подобията на автомобили на 5-10г (а дизелите няма дори да ги коментирам). Защо да плащам повече след като автомобила ми е технически напълно изправен и обслужен, и по безопасен на пътя, дори и разхода не е по висок от 5 и по малко годишните автомобили?
80
2
 
5
 
! Отговори
Да въведат Еко преди 5 години
Да въведат екоданък.Който мърси повече, да плаща повече.С този екоданък да субсидират парното на София - 50 лв тристаен, и агнето сито и вълка цял.Баничарките по сто бона трябва да се махнат, както и фалшивите инвалидни коли
79
5
 
21
 
! Отговори
akud преди 5 години
това е изключително тъпо и ще съсипе малкия бизнес, просто спрете да регистрирате джипове
78
2
 
16
 
! Отговори
Мирослав преди 5 години
До 75 : В коментара ми не визирам колите на 15г. Много добре знаеш че говоря за новите коли които струват маса пари, по 300коня са и т.н. Кой може да си купи кола за 50-100 бона? Само някой бизнесмен! Че даже и на фирми ги пишат... Ми то е ясно че не е фирмена кола. Проблема е че и вносителуте на новите коли го правят това когато дават колата на лизинг! В талона пише truc, сиреч камион... Парите в една държава трябва да се събират от богатите, тези които правят бизнес и имат пари!
77
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не забравяйте, че ако автомобила е регистриран като товарен, трябва да плаща за някои неща повече от другите коли, например за ГТП и т.н. Ако се изравни данъка между товарни и пътнически, ще се окаже, че за товарен автомобил трябва да плащаш примерно около 20-30% повече заради другите плащания.
76
3
 
4
 
! Отговори
wer преди 5 години
Да разрешат най-после една фирма да има поне една кола с данъчен кредит , непикап и не със 6 места.
75
2
 
5
 
! Отговори
До 73 преди 5 години
Казваш някой с петнайсетгодишна кола за 10 бона и 90 коня, трябва да плаща по-висок данък от теб за твоята десетгодишна кола с 110 коня. Защо? И това "тарикат" го забрави - производителя определя като каква да регистрираш колата, а не "тариката".
74
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не е нормално по-скъп автомобил да е с по-нисък данък от по-евтиния. Все пак Данък МПС в България е данък за собственост, а не екологичен данък, както си мислят някои.
73
3
 
21
 
! Отговори
Мирослав преди 5 години
Нека да го променят за скъпите коли! Не може аз да карам кола 2009, 110коня и да плащам 300лв, а някой тарикат с кола за 50 бона да плаща 10-15лв! Не съм съгласен само за старите коли! Ако комшията ми имаше пари щеше ли да кара 20г кола? Всеки иска нова, ама заплатите които дават тези чички с товарните лимузини за 50-100 бона са мизерни... Да не говорим колко осигуровки и данъци крият... А на мен ми искат бележка че не дължа нищо към НАП за да продам една кола даже...
72
5
 
9
 
! Отговори
До 65 Бахуро преди 5 години
Бъркаш. Джиповете се нароиха заради лошите пътища и обикновено са евтини.Друго е некадърното в закона. Преди години това ограничение от 100 к.с. си беше на място, но сега трудно ще намериш нова кола под 100 к.с., затова отдавна трябваше границата да е вдигната поне на 160 к.с. Примерно Нисан Кашкай от 2013-2014 година са с мощност между 103 и 144 к.с., Фолксваген Голф вече има само един вариант под 100 к.с. и около 30-40 варианта над 100 к.с. и т.н. Нова кола под 100 к.с. вече почти няма.
71
2
 
16
 
! Отговори
за кокошка няма прош преди 5 години
Хазната е празна. Заеми трябва да се връщат, а пари от де разбира се че от обикновенния човечец.
70
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Изобщо не става дума за данъка ,че е по-нисък. Нищо не сте разбрали ,данъните.....
69
7
 
22
 
! Отговори
Алексей Петроф преди 5 години
Тука в тая *** нямаме заплатите и парите на ГЕРМАНИЯ, ЗА ДА ПЛАЩАМ ЕКО-ТАКСА КАКТО В ГЕРМАНИЯ....ТОВА Е ЗА БУНТ И РЕВОЛЮЦИЯ, КОЕТО ПРАВЯТ ГЕРБАДЖИИТЕ .
68
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ииииии ето поредната невероятна тъпотия сътворена от ПП ГРОБ. Да им е честито на хотата с бусовете!
67
17
 
7
 
! Отговори
СТ преди 5 години
Трябва си реформа, ама всички с трошки ще наскачат. Не е нормално стари продухани автомобили на по 20 години да са с по-нисък данък от този за нови автомобили - няма никаква логика. По цял свят е точно обратното, за да се стимулира потреблението на нови автомобили. А пък който не може да си позволи да плаща висок данък на старата си кола и не може да си позволи нов автомобил - ще ползва градски транспорт.
66
3
 
11
 
! Отговори
Счети преди 5 години
До 57. Съгласен съм с вашата позиция. И аз не разбирам тази глупост с еко отстъпките. Данък МПС си е данък върху собствеността и всеки трябва да го плаща в зависимост от стойността на колата, а отделно да има допълнителен данък околна среда за тези автомобили, които не отговарят на еко стандартите.