Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.


103
Още от Коли
Град като фен клуб: Имотски – въпрос на чест да караш "Мерцедес"
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
И защо облагане новите коли по-високо ?
40
1
 
44
 
! Отговори
Циник преди 1 седмица
Вчера на магистралата - от морето посока София ме издухаха Ферари последен модел, Ламборгини ( не знам какъв модел ), влязох в Пловдив...и на кръстовището на захарна фабрика спрях до Бентли-купе V12 - караше го дрисльо на около 24-25 години....в България - виждам автомобили, които се виждат сравнително рядко по магистралите на Германия...България - Банановата Република в която синчетата на кланови вождове като Бенчо и Ветко плюят на мучащата маса, и живеят като в приказките!
39
5
 
11
 
! Отговори
Х6 преди 1 седмица
Я не сакам да съм добре я сакам вуте да е зле.Типично по български във всичко.Гледахте ли Капитан Петко войвода аааа типично ,на края наш го гръмна...Терминал 2 с еднопосочен....
38
2
 
17
 
! Отговори
до Unufri преди 1 седмица
Аз баничарка 400 коня не съм виждал, ама съм виждал над 105 коня и тогава баничарката попада в една друга графа на данъци и отделно не и се признава катализатора щото била над 105 коня, нищо че баничарката е с евро 6 и данъка скача до небето.... тъй че г-не прочете и после кометирайте веднага с баничарка за 400 коня....
Защото както Вие коментирате, така и по същият начин държавата определя данъците ни...
37
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Не съм запознат с всички подробности, но не е нормално законът да ти дава възможност да регистрираш луксозни автомобили като товарни, също не е нормално аз дето навъртам 15 хил/годишно да плащам 250 лв и някой дето ще навърти 5 пъти повече с "баничарката" да плаща 5 пъти по-нисък данък.
36
2
 
15
 
! Отговори
Unufri преди 1 седмица
До 29: пълни глупости говориш. Хората ти обясняват как данъкът ще се базира на мощността. Ти баничарка 400 коня видял ли си?

Няма да пострадат баничарките, а амг-тата от по 350 коня, регистрирани като товарни коли с данък 10лв.
35
2
 
12
 
! Отговори
Бръм преди 1 седмица
И моля Ви не ревете срещу скъпите, луксозни лимузини, там държавата има много добър механизъм да установи дали дадена кола се ползва по предназначение, как е възстановен ДДС, водят ли се пътни книжки и т.н..... но за съжаление отново е по лесно да обложиш всички, тъй като нямаш ресурс и капацитет да контролираш това което си установил със Закон. Едно обикновенно семейство с нов автомобил рег. с N1 не трябва да бъде приравнявано с джип за 150 000 лв. с възстановен ДДС и т.н.
34
5
 
10
 
! Отговори
Жоро преди 1 седмица
Браво!!! Отдавна трябваше да го направят.
33
1
 
21
 
! Отговори
Кратун преди 1 седмица
Системата за регистрация на автомобилите е направена много тъпо. Категоризацията трябва да е твърдо обвързана с марката и модела. Така, както производителят категоризира автомобила си, така и да се регистрира. Ако не се прозвеждат автобуси Митсубиши Паджеро да не могат да се регистрират такива! За ГЕРБ е по-лесно да вземат едни пари, отколкото да свършат нещо полезно.
32
7
 
11
 
! Отговори
Бръм преди 1 седмица
Поредното доказателство, че държавата не знае какво прави и няма ясно и дългосрочна визия....
Това N1 го наложи същата държава, която години наред удряше "данакоплътеца" решил да си купи нова кола, тъй като той в очите на държавата беше "гъзар" и трябва да се стриже като овца, а данъка за старо МПС беше колкото на килограм "безпалмово" сирене.... Сега наново ще накажем "гъзаря" защото се е възползват от закона, приет от тази същата държава.
31
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Фалирала държава! Това е отговорът.
30
1
 
33
 
! Отговори
Кратун преди 1 седмица
Нали имаше излишък в бюджета? защо се вдигат данъци, след като няма нужда от повече пари? Някой лъже!
29
3
 
13
 
! Отговори
Гошо Софийски преди 1 седмица
Въпросните нарушения са около 0.6% от общо продадените...
Браво! Евалла! Well done!
28
4
 
39
 
! Отговори
Кратун преди 1 седмица
Заради стотина "луксозни" автомобила, ще обложат целия малък бизнес с данъци. Всички които работят с баничарки и микробуси. този данък ще влезе обратно във всяка цена. От ГЕРБ само нови данъци и повече полиция. За да се развива икономика се иска акъл, който при тях е луксозна стока. Пак гласувайте за ГЕРБ, БСП, ДПС и прочие смет.
27
1
 
22
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
Аз предлагам да се промени формулата за определяне на заплати на държавни службици.
Без това се вижда, че освен с вдигане на данъци, няма как да измислят начин за вдигане на държавни показатели.
26
4
 
19
 
! Отговори
Мен преди 1 седмица
Защо просто не спрат тази корупционна възможност? Толкова ли е трудно да изловят служителите на КАТ в тая схема!?
25
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Това, че един автомобил има сертификат N1 означава, че може да се използва и като товарен,с допустимите ограничения. Но това не означава автоматично, че трябва да има по-нисък данък. Производителят може да издаде такъв евро сертификат, но данъчната политика си е работа на държавата.
24
1
 
6
 
! Отговори
Тц преди 1 седмица
Емиле, не думай, че ще започнат да го обмислят, ;(
Те да си съберат 'приходите' от, онези които се качват по тротоарите...
23
1
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
- Добро утро, това общината ли е?
- Да, кажете!
- Бихте ли ми разказали един виц?
- Господине, тука се работи, няма време за вицове!
- Ха ха ха, много е добър, ха ха ха...
22
5
 
18
 
! Отговори
Пич преди 1 седмица
Хахахаха ... еййй, това бъгарският *** няма кой да го победи. Купуваме си кола за 100 бона и после пЕстим от данъци и си товарим щайгите със зарзават за тенекиеното магзинче в панелния комплекс. Наистина няма такива оли-гофрени никъде по света.