Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това, че един автомобил има сертификат N1 означава, че може да се използва и като товарен,с допустимите ограничения. Но това не означава автоматично, че трябва да има по-нисък данък. Производителят може да издаде такъв евро сертификат, но данъчната политика си е работа на държавата.
24
1
 
7
 
! Отговори
Тц преди 5 години
Емиле, не думай, че ще започнат да го обмислят, ;(Те да си съберат 'приходите' от, онези които се качват по тротоарите...
23
1
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
- Добро утро, това общината ли е?- Да, кажете!- Бихте ли ми разказали един виц?- Господине, тука се работи, няма време за вицове!- Ха ха ха, много е добър, ха ха ха...
22
5
 
19
 
! Отговори
Пич преди 5 години
Хахахаха ... еййй, това бъгарският *** няма кой да го победи. Купуваме си кола за 100 бона и после пЕстим от данъци и си товарим щайгите със зарзават за тенекиеното магзинче в панелния комплекс. Наистина няма такива оли-гофрени никъде по света.
21
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много трудно е да се мисли. Нямам регистрирана баничарка, ама вярно, защо ще цакат с топла бира нагърбилите се с някакъв бизнес? Много *** е отговорът. По- лесно е така. Иначе трябва администрацията да работи, а на тях горките хич, ама хич не им е по кефа.
20
1
 
19
 
! Отговори
... преди 5 години
Чакай малко сега, вдига се всичко за всички, или ще спираме измамата?
19
1
 
22
 
! Отговори
Емил преди 5 години
Да, тези които карат коли на газ и са много екологични, да си правят регистрации в КАТ, да плащат допълнителна такса за ГТП - но за тях да няма преференции в данъка??
18
1
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Значи вместо да приложат по-сериозен контрол на измамите, вдигат данъка и за тези, които наистина ползват баничарките и пикапите за бизнес...
17
5
 
28
 
! Отговори
Българина преди 5 години
Най сетне!!!!! А кога ГО ще бъде на човека не на колата??? Аз не мога да карам едновременно 2 коли! Само тези с автономност да имат на колата
16
10
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ГЕРБ ОСТАВКА АКО ГО ПРИЕМАТ ЗАКОНА!
15
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До .. 1От този "прах в очите" ще ти залюти на джоба догодина.
14
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ИдиокрацияЕВРО3 е много старо.ЕВРО4 и нагоре обеще ще носи.Това е идеята.
13
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
N1 е категория превозни средства, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т. Основното изискване за сертификат N1 за автомобили с общо тегло до 3.5 тона е полезният товар да бъде над 2 пъти по-голям от теглото на допустимия брой пътници. Пътнически автомобил, хомологиран от производителя му като автомобил от категория N1, разполага със свидетелство СОС за регистрация като товарен автомобил който важи за всички страни от ЕС. Функционално и конструктивно N1 версиите са идентични на аналогичната им пътническа версия от категория M1.
12
24
 
10
 
! Отговори
Браво преди 5 години
"Баничарките" - кола за сто хиляди, а баничарка.На следващите избори гласувам за Фандъкова и ГЕРБ.
11
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами тогава да направят глоби за превоз на пътници в товарна кола.
10
4
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Намаляване на данъците на автомобилите на газ, кога?????
9
4
 
19
 
! Отговори
Идиокрация преди 5 години
"Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите" Борим се със замърсяването със все сили
8
4
 
46
 
! Отговори
Кавалера преди 5 години
Най-лесно ще стане ,като се приеме закон в които е казано- право да притежават автомобил имат само богатите.
7
7
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тези лекотоварни автомобили в голямата си част се ползват от дребния бизнес за транспорт на малки количества стоки. Подобна мярка няма да му се отрази добре! Трябва да има някакъв разграничител.
6
1
 
58
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И то кво стана сега, оказа се че аз където си плащам чинно по 400лв данък съм най-големия балък. Страната на абсурдите.