Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад

Политиката пожали виновните за Дизелгейт, пише в свой коментар DW
132
Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад
Снимка: Reuters

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват. А политиката пожали тъкмо виновниците за дизеловия скандал, пише в свой коментар за DW Сабине Кинкарц.

Нека да кажа веднага: Не карам дизел. Но добре разбирам онези собственици на дизели, на които им писна да ги разиграват цели три години. И които са разочаровани и гневни. Защото – минат, не минат няколко седмици – на тях им се сервира по някоя нова лоша новина. Особено когато концентрацията на азотен окис надхвърли допустимото, а все повече градове оповестяват ограничения за дизелите. И след като непрестанно изплуват нови измами, вършени от автопроизводителите, пише Кинхарц.

Още по темата

Успя ли правителството да реши всички проблеми? Надявайте се! Коалиционните партньори стигнаха до един гнил компромис, който със сигурност няма да възмезди притежателите на дизелови автомобили за всички преживени ядове и финансови загуби. Нека само припомним, че в САЩ всеки собственик на дизел с манипулиран двигател можеше просто да върне колата, че дори и обезщетение да получи. Изтерзаните германски собственици на дизели могат само да мечтаят за такова решение.

Преоборудване или премия?

На тях им се предлага или преоборудване на автомобилите или пък премия, ако решат да си купят нова кола и да разкарат старата. И предложението дори не е толкова добро, колкото изглежда. Първо, защото по технически причини необходимото преоборудване не може да се извърши в пълен обем за всички по-стари дизелови автомобили, които са милиони. Което си беше ясно още от самото начало. И второ, защото решението засега е само пожелателно: правителство просто очаква от автомобилопроизводителите да поемат разноските за това преоборудване.

"Насила не можем да накараме никого", вдига рамене министърът на транспорта Андреас Шойер, който от самото начало поддържаше предложението на самите автомобилни концерни: да се избере само вариантът с премиите. Защото този вариант с един куршум удря два заека: хем изтегляш старите трошки от пътищата, хем продаваш нови коли. А преоборудването не продава нищо.

Да, но малцина притежатели на автомобили могат току-така да си купят нова кола. Това е покупка, която се планира отдалеч и иска дългосрочно финансиране. А парите от премията и от продажбата на бракуваната стара кола, разбира се, изобщо не стигат за нова.

Политиката пак пожали виновниците

Малко по-добре изглеждат нещата за онези, които използват дизелов автомобил, за да упражняват професията си – например шофьори на такси, занаятчии и други. За тях са предвидени помощни програми, които ще покрият 80% от разноските по преоборудването. Тези програми ще се финансират с парите на данъкоплатците, а това малко напомня за начина, по който бяха спасявани банките по време на финансовата криза. И тогава политиката пожали виновниците и обобществи дълговете. Да припомним ли на политиците до какво доведе това? До политическа апатия и разцвет на популизма.

Нека припомним и нещо друго. Правителството реши да действа единствено под натиска на съдебните решения, които поставиха акцент върху опазването на здравето на гражданите. В продължение на три години управляващите изчакваха, бавеха топката и не предприемаха почти нищо. Защото лелееха измамната надежда, че проблемът ще се реши от само себе си. И че все някой ден метлата на времето ще измете старите дизели от улиците. Надежда, която се подклаждаше и от автомобилопроизводителите. А знайно е, че те умеят да се грижат за облагите си, пък и разполагат със силно лоби в канцлерството.

Германия е страна на автомобилистите. В началото на тази година броят на регистрираните лични автомобили достигна 46 милиона. От тях 30 милиона използват бензин, а 15 милиона – дизел. А тук дори не са включени големите камиони и автобусите. С други думи, имаме си работа с милиони разгневени автомобилисти, които се превръщат в разгневени и политически обезсърчени избиратели. И които ще обърнат гръб на и без това отслабените управляващи партии.

Това навярно ще се усети още на изборите за провинциални парламенти, които предстоят тази и идната година в страната. Но дори ако си представим, че в бъдеще всички ще карат само бензинови коли, това пак няма да реши проблема. Напротив – стойностите на въглеродния двуокис ще се повишат още повече. Защото германците искат да карат все по-бързи, все по-големи и по-удобни автомобили, екипирани с всевъзможни устройства за удобство, сигурност и стабилност.

Автомобилите ще стават по-леки и по-малки

В един модерен автомобил броят на тези устройства е около 100, а това увеличава и теглото. Типичен пример са особено популярните днес SUV. С дизелов двигател беше много по-икономично, бензиновите мотори обаче трябва да са доста по-мощни и в градско движение лесно ще стигат до изразходване на 20 литра за 100 километра. А това ще доведе до още повече емисии на вредни парникови газове, които увреждат климата.

Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела. Тъкмо поради това производителите на тази луксозна марка автомобили тъй безболезнено се отказаха от дизеловите двигатели. Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват. Бъдещето принадлежи на електрическото задвижване, заедно с което ще дойде и олекотяването и опростяването.

Утрешните автомобили най-вероятно ще бъдат не само по-леки, но и по-малки. Или поне автомобилите на достъпни цени. А дизелът ще остане в миналото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


132
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
2
 
3
 
! Отговори
ГАсете фаровете преди 5 години
Прочуване на Европа със самолет по маршрут София Лондондоказа отново че най тежки увреждания на Европа се причиняват от автомобили с включени фарове денем .Новите нагло вредно фарове по нарко евростандарти даже се чуват когато увреждат аномално активни зони и разломи.УВрежданията могат да с е спрат за един ден като се възстанови правото на Закона за движение по пътищата .Закона изрично забранява движението на автомобили с включени фарове денем.Заради наркомани на власт стотици милиони водачи
42
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До смяхПич, даже и баш евтинджаците паднаха на по 8-9 литра, но хибридите масово си горят под 6, а ако си малък двигате, някой давата и под 5. Е да, не е "да га натапя и да литни", ама ...
41
6
 
3
 
! Отговори
смях преди 5 години
Дизеловите коли не трябва да се премахват. Разход на гориво от порядъка на 10 - 12 - 14 на сто бензин е икономически бич за огромна част о населениет. А газовите, бутилки са си бомба със заксъснител, при част от тия мърляви шофьори.
40
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има вече няколко алтернативни технологии..............................много по-добри и по-евтини от ДВГ с бензин и дизел.................но много интереси пречат да бъдат внедрени !!!
39
3
 
2
 
! Отговори
Бездомно Кенгуро преди 5 години
Аз затова като ходя на работа до Операта в Сидней карам колелото си.Електрическото ми колело развива 35 км.ч Спестявам си центовете пък и си развивам седалищните мускули да ме оправят црните нИгри спокойно без болки. Тука е скука в рая.Мисля да продам тойотата си за 2000 $
38
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизелът няма да си отиде скоро, както и бензинът!!!Докато има нефт и нефтени лобита!!!!А това се очертава да продължи още поне 100 години!!!
37
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Продавам колиНикой не търси дизел поне от 1 година Купуват се голфове астри и други подобни коли но да стават на ГАЗКойто ви казва друго ...просто лъже
36
1
 
3
 
! Отговори
V преди 5 години
А бензина кога ? скоростта на всеки електромобил може да се контролира във всяка отсечка по пътя и асфалтова инфраструктура с нейните дупки не е необходима.Кога ще махат бойковия асфалт ?
35
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ПрогнозаКъм края на 19век целия свят се задвижвал със парни двигатели на въглища. Днес никой не използва парен двигател.----От края на 19 век когато се е появил ДВГ минаха повече от 120 години, къде е алтренативата на двигателите с вътрешно горене, сигурно в края на 37 век ще се появи, все някога траябва да се появи, може и през 43 век.
34
1
 
1
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
колега трябва да си тотално луд че да използваш литиева батерия...да не говорим че те не се презареждат и са много взривоопасни тези водородни клетки също са прекалено тежки и за да ги използваш в самолет ще ти трябва и двигател щото с ракетен няма да стане
33
2
 
3
 
! Отговори
Екомен преди 5 години
Предлагам всичко да мине на възобновяеми енергийни източници и на ток за да запазим природата и да спасим белите мечки от глобалното затопляне!
32
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как е тръгнало в Европа след 2040 година ще се движат с кон и каруца. Дали ще ги премахнат САЩ, Китай ,Русия? Много се съмнявам. Някой експериментира с Европа
31
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А,не, корабите ще са на фотонни и суперхипер йонни двигатели. Щото сега големите им двутактови дизели само с по 1метър диаметър на цилиндъра горят има-няма 10 тона на час че и отгоре за да правят 80-100 хил кс.
30
2
 
13
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
колите на ток също не са решение 1. за производството на тези батерии замърсяването е огромно2. няма достатъчно ел. енергия че да захрани толкова много коли 3. при евентуална катастрофа и разрушаване не някоя от клетките на батериите започва горене което няма как да се изгаси
29
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемът в момента за МПС как да паднат на хесап и да започнат да я карат на фотосинтеза!Чисто гориво в момента НЕ СЪЩЕСТВУВА!Бая време ще мине докато започнем да джиткаме с превозни средства като тези от "Междузвездни войни"!
28
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 34 АнонименГледаш много холивудски филми на тема фантастика
27
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 28 АнонименСтига бе ! Ама верно ли бе ! Представам си как самолета са вдига на батерии , маллиии
26
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Във самолетите няма да има литиеви батерии. Ще се ползва втечнен водород и горивни клетки.
25
1
 
7
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
е сега като почне отоплителния сезон пак ще ни облъчват колко е замърсено с ФПЧ и как колите са причинитеявно коли се карат само зимата...
24
1
 
5
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
колега за да лети този самолет трябва да е лек с тези батерии няма да се отлепи от земята