Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад

Политиката пожали виновните за Дизелгейт, пише в свой коментар DW
132
Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад
Снимка: Reuters

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват. А политиката пожали тъкмо виновниците за дизеловия скандал, пише в свой коментар за DW Сабине Кинкарц.

Нека да кажа веднага: Не карам дизел. Но добре разбирам онези собственици на дизели, на които им писна да ги разиграват цели три години. И които са разочаровани и гневни. Защото – минат, не минат няколко седмици – на тях им се сервира по някоя нова лоша новина. Особено когато концентрацията на азотен окис надхвърли допустимото, а все повече градове оповестяват ограничения за дизелите. И след като непрестанно изплуват нови измами, вършени от автопроизводителите, пише Кинхарц.

Още по темата

Успя ли правителството да реши всички проблеми? Надявайте се! Коалиционните партньори стигнаха до един гнил компромис, който със сигурност няма да възмезди притежателите на дизелови автомобили за всички преживени ядове и финансови загуби. Нека само припомним, че в САЩ всеки собственик на дизел с манипулиран двигател можеше просто да върне колата, че дори и обезщетение да получи. Изтерзаните германски собственици на дизели могат само да мечтаят за такова решение.

Преоборудване или премия?

На тях им се предлага или преоборудване на автомобилите или пък премия, ако решат да си купят нова кола и да разкарат старата. И предложението дори не е толкова добро, колкото изглежда. Първо, защото по технически причини необходимото преоборудване не може да се извърши в пълен обем за всички по-стари дизелови автомобили, които са милиони. Което си беше ясно още от самото начало. И второ, защото решението засега е само пожелателно: правителство просто очаква от автомобилопроизводителите да поемат разноските за това преоборудване.

"Насила не можем да накараме никого", вдига рамене министърът на транспорта Андреас Шойер, който от самото начало поддържаше предложението на самите автомобилни концерни: да се избере само вариантът с премиите. Защото този вариант с един куршум удря два заека: хем изтегляш старите трошки от пътищата, хем продаваш нови коли. А преоборудването не продава нищо.

Да, но малцина притежатели на автомобили могат току-така да си купят нова кола. Това е покупка, която се планира отдалеч и иска дългосрочно финансиране. А парите от премията и от продажбата на бракуваната стара кола, разбира се, изобщо не стигат за нова.

Политиката пак пожали виновниците

Малко по-добре изглеждат нещата за онези, които използват дизелов автомобил, за да упражняват професията си – например шофьори на такси, занаятчии и други. За тях са предвидени помощни програми, които ще покрият 80% от разноските по преоборудването. Тези програми ще се финансират с парите на данъкоплатците, а това малко напомня за начина, по който бяха спасявани банките по време на финансовата криза. И тогава политиката пожали виновниците и обобществи дълговете. Да припомним ли на политиците до какво доведе това? До политическа апатия и разцвет на популизма.

Нека припомним и нещо друго. Правителството реши да действа единствено под натиска на съдебните решения, които поставиха акцент върху опазването на здравето на гражданите. В продължение на три години управляващите изчакваха, бавеха топката и не предприемаха почти нищо. Защото лелееха измамната надежда, че проблемът ще се реши от само себе си. И че все някой ден метлата на времето ще измете старите дизели от улиците. Надежда, която се подклаждаше и от автомобилопроизводителите. А знайно е, че те умеят да се грижат за облагите си, пък и разполагат със силно лоби в канцлерството.

Германия е страна на автомобилистите. В началото на тази година броят на регистрираните лични автомобили достигна 46 милиона. От тях 30 милиона използват бензин, а 15 милиона – дизел. А тук дори не са включени големите камиони и автобусите. С други думи, имаме си работа с милиони разгневени автомобилисти, които се превръщат в разгневени и политически обезсърчени избиратели. И които ще обърнат гръб на и без това отслабените управляващи партии.

Това навярно ще се усети още на изборите за провинциални парламенти, които предстоят тази и идната година в страната. Но дори ако си представим, че в бъдеще всички ще карат само бензинови коли, това пак няма да реши проблема. Напротив – стойностите на въглеродния двуокис ще се повишат още повече. Защото германците искат да карат все по-бързи, все по-големи и по-удобни автомобили, екипирани с всевъзможни устройства за удобство, сигурност и стабилност.

Автомобилите ще стават по-леки и по-малки

В един модерен автомобил броят на тези устройства е около 100, а това увеличава и теглото. Типичен пример са особено популярните днес SUV. С дизелов двигател беше много по-икономично, бензиновите мотори обаче трябва да са доста по-мощни и в градско движение лесно ще стигат до изразходване на 20 литра за 100 километра. А това ще доведе до още повече емисии на вредни парникови газове, които увреждат климата.

Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела. Тъкмо поради това производителите на тази луксозна марка автомобили тъй безболезнено се отказаха от дизеловите двигатели. Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват. Бъдещето принадлежи на електрическото задвижване, заедно с което ще дойде и олекотяването и опростяването.

Утрешните автомобили най-вероятно ще бъдат не само по-леки, но и по-малки. Или поне автомобилите на достъпни цени. А дизелът ще остане в миналото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


132
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
103
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Здравейте, аз предлагам всички негодни и стари дизели да бъдат внесени в България и продавани от Lidl. И ще се обоснова. Българинът обича да си купува кола втора употреба нов внос от Германия, а също така и да пазарува в любимата си верига. Според мен това е мечтата на всеки български ***.
102
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен112Както винаги, всезнаещите български селски философи с по 500лева заплата, знаят по-добре от ГЕРМАНСКИТЕ автомобилостроители колко бил замърсяващ електромобила и колко бил добър дизела.Ама негодници всичкоразбиращи, с вас даже няма смисъл и да се спори и да ви се обяснява.Ретроградно племе е това българското.
101
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ами тези хора, защо не казват колко вреди емисии СО2 се отделят при производството на една батерия за автомобил? Оказва се, че съвсем не е по-еко, но явно сега това ще искат да налагат на пазара. Може би най-вече заради независимост от някои държави...
100
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Германия и другите развити държави изнасят замърсяващата част от производтството и извеждането от употреба на ел.колите в държави като България. По принцип ел.колите замърсяват повече, въпросът е къде, дали в Германия или в България.
99
9
 
7
 
! Отговори
чекист преди 5 години
Разгеле, да се разчисти малко света от пушещите нафтянки... хахах, гледам по автокъщите вече с големи букви"БЕНЗИН"...
98
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ФактСтана така, че компанията му стана още по-скъпа и до месец, се очква, да бълват по 9000 автомобила на седмица ... Това стана.
97
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До HandelМи така де. Хората са прости. Не го отричай.
96
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименХайде това, хайде онова ... Нима си мислиш, че икономика за 3.500 трилиона евро, не си е направила добре сметката и не знае, какво може и не може. Не са длъжни, да обясняват на теб точно ...
95
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да не говорим, че по магистралите в Германия вече пускат тестови трасета за влекачи на ток... електрифицират една лента само за камиони...
94
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автобус с ел. двигател - нарича се тролейбус!
93
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Двигателя с вътрешно горено си отивал!? Типична хипи-гей простотия за кухи ***. Хайде да видим влекач на 20-30 тонно ремарке с ел. двигател? Хайде да видим автобус с ел. двигател и т.н. тежки машини. Цялата истирея отново е манипулация, мръсен бизнес, натиск тип рекет, добиране до власт.
92
7
 
25
 
! Отговори
AcOrP преди 5 години
Статията е толкова абсурдна колкото и автора и.Преоборудване на дизелов автомобил, тези хора се шегуват, то по евтино ще излезе направо нова кола(поне за производителите)А за това как само електрички ще има е абсурдно. Чист популизъм, откъде ще вземете лития за толкова много батерии? А инфраструктура за зареждане?
91
2
 
4
 
! Отговори
Дърта ЧанДа преди 5 години
До Пример.а, бре, хибридната батерия, да не мислиш, че е като тяговата на електрокар от завод девети септември?
90
3
 
5
 
! Отговори
Пепо преди 5 години
Патица проста ! Глупости невероятни !
89
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тва дойче веле кой го финансира.
88
11
 
17
 
! Отговори
Handel преди 5 години
Преди 5 години по времето на Обонго беше произнесена друга присъда - беше обявено, че до 2025 или там някъде вече ще се продават само електрически коли. А то пък стана така че Маск взе че фалира. Една американска телевизионна журнатутка веднъж съвсем официално обяви, че задължение и право на журналистите било да обяснят на хората какво трябва да мислят.
87
11
 
25
 
! Отговори
Пример. преди 5 години
Тойота приус хибрид.Разход 5 на 100 Ауди А2 разход 5 на 100. Тойотата никой не я иска втора употреба защото трябва да се сменят батериите след 7 до 10 г най много а те струват 25 % от цената на колата като нова а Аудито си го караш нищо не му сменяш значително по леко е което го прави икономично и по сигурно особенно на хлъзгав път.Тока за ел автомобилите о къде идва колко емисии се изразходват за направата му.Хайде да не продължавам.
86
5
 
8
 
! Отговори
Факт преди 5 години
До do 84 Тук един интелЧе то електрическото управление на волана е вече масово при повечето коли.Само дето проблемите с него са даже по-големи,кой знае защо.Впрочем,какво стана с Мъск?Нещо глобичка му сложили за измама на акционерите,ха-ха.
85
2
 
11
 
! Отговори
Мда преди 5 години
До АнонименАмерикански автомобили значително по-малки от Хамър си горят 15-20литра.Впрочем самия Хамър гори 30.Един местен тютюнев бос го имаше,ама като излезе ДПС от централната власт и спря да го кара,ха-ха.
84
4
 
14
 
! Отговори
do 84 Тук един интел преди 5 години
Чети ве пич. Става дума за Тесла Модел С, а не за ел. коли изобщо. Става дума, че хидравличната рейка и хидравличните спирачки са заменени с ел. такива. А 2та сдвоени мотора също нямат течности и ремъци по тях. По тоя начин няма нужда да обслужваш, само караш. Просто няма какво да обслужиш. Като дигнеш капака отпред или отзад - само 2 багажника.