200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!

На второ място сме в ЕС по жертви на пътя
Обновена: 7 окт 2018 16:38 | 7 окт 2018 07:30,
92
200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!
Снимка: Булфото, архив

Преди дни Министерството на транспорта съобщи, че започва обществени обсъждания за въвеждането на възможни мерки, които да подобрят пътната безопасност в страната. Това обяви ресорният министър Росен Желязков по време на конференция на тема "Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни".

"Ние сме изправени пред тъжна статистика, която освен цифри, касае и хиляди човешки съдби. Опазването на живота и здравето на всички участници в пътното движение е основен приоритет на правителството", поясни транспортният министър. Желязков изтъкна, че само съвместните координирани усилия на държавните институции и обществото могат да доведат до конкретни резултати в борбата срещу пътния травматизъм.

Още по темата

Преди 10 години експерти от Министерството на вътрешните работи  са командировани във Франция, за да проучат техния модел за пътна безопасност, успял за кратко време да намали броя на катастрофите и на жертвите, пише "Дарик".
 
До 2002 г. Франция има тежки проблеми с автомобилните злополуки. Властите обаче започват мащабна общонационална кампания срещу пътната инцидентност, в която са включени всички държавни институции. Създаден е фонд за купуването на близо 3000 камери за денонощно видеонаблюдение. Променят се законите, въвеждат се строги мерки срещу водачите нарушители, глобите се завишават драстично. И в резултат на всички приложени мерки е спасен животът на хиляди хора, а Франция изпада от списъка на страните с висок риск от катастрофи.

Затова българските експерти търсят помощ в желанието си да взаимстват френския модел. Чуждите власти са отзивчиви - искат информация за дължината на пътната мрежа у нас, броя на населението и на автомобилите, транзитния поток, критичните отсечки и т.н. Анализирайки данните, те препоръчват по нашите пътища да бъдат монтирани 400 стационарни камери, които да следят за шофьори нарушители.

10 години по-късно "Пътна полиция” у нас разполага с едва половината техника за контрол на скоростта - около 200 стационарни, мобилни и триноги камери за цялата пътна мрежа. От 2008 г. досега обаче бяха изградени нови пътища и отсечки на магистралите. Т.е. ако французите направят анализ на ситуацията днес, вероятно ще се окаже, че нуждата от камери по критичните пътни отсечки е още по-голяма, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти (СБА).
 
200 системи за контрол на скоростта са приблизително по 29 уреда на един милион души население. Според Държавната комисия по безопасност на движението през 2016 г. те са били дори още по-малко - 20 камери на 1 млн. жители, докато в Швеция например (към същия период) наситеността с камери е 6,5 пъти повече, т.е. по 130 камери на милион души. Подобна е разликата и с други европейски страни - Франция, Испания и др.

А статистиката е стряскаща: миналата година България е на второ място в Европейския съюз (ЕС) по загинали при пътни инциденти - 95 души на един милион души. Швеция е с най-малко - 25 души на 1 млн. жители.

Разбира се, камерите не могат да са "лекарство” срещу многото пътни злополуки и високата смъртност. Но те са единственият начин за контрол на скоростта автомобилите, поясняват от СБА.
 
И в момента дискусиите около Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са на дневен ред. Сред темите обаче не попада необходимостта от изграждане на мрежа от технически средства и системи за контрол. А освен закупуването на техника, не по-малко важно е да се намери работещ механизъм за събиране на глобите от нарушителите.

Сред последните предложения сега е камерите на КАТ ще започнат да снимат за превишена скорост без никакъв толеранс за шофьорите. Глобата за всеки, който премине с повече от 3 км/ч над ограничението покрай радар, ще бъде 20 лева.
 
Превишаването на скоростта е сериозна причина за трагедиите по пътищата и в другите страни от Европейския съюз. Според оценката на международни експерти всяко четвърто пътно транспортно произшествие е свързано именно със скоростта. Те изчисляват, че, ако се ограничат тези нарушения, биха се спасили 10 000 живота в страните от общността.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
75
1
 
1
 
! Отговори
Редактор? преди 5 години
Да, камери трябва да има. Но много по-важен е контролът по издаване на книжки и обучението на новите шофьори. Драстични мерки са необходими и при техническите прегледи на колите. А кой обръща внимание на износените гуми? Статистиката сочи, че комбинацията от необучени (или загубили вече възможностите си) шофьори и стари и неподдържани автомобили, в комбинация с лошите пътища са в основата на повечето катастрофи.
74
0
 
2
 
! Отговори
много сте нагли... преди 5 години
То аслъ всичките пари от данъци вместо в здравеопазване и в нещо от което да се вдигне стандарта вървят за неща с които да глобявате ....защо парите не вървят за пътища на 2 или 3 нива ,а вървят за камери ,като няма светофар няма да има и жълто-мълто ,като има подлез няма да има притрепани и нужда от камера на пътеката --- какви ви са експертите по пътна безопасност като от устите им само глоби да искаш ?
73
0
 
1
 
! Отговори
Веско преди 5 години
И 4 хиляди камери да сложите, все тая. Щото с глоби не можете да накарате *лигофрени да карат внимателно!
72
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трябва да се внасят високоскоростни автомобили, които не се засичат о камеритте или правени по "стелт" технологията...
71
5
 
3
 
! Отговори
Гордъна преди 5 години
Боли ме патката. Брата е връска ц ченгелите щот одчита дрогата прет тяф и никой не мое ми каже нищо. баварката я ръчкам до двестаи усемдесе и даже катме спрат само дет не кузеруват
70
2
 
6
 
! Отговори
az преди 5 години
Повечето камери няма да решат проблема , а само ще доведат до повече приходи - за хазната и за задкомпютърното устройство - публична тайна е че снимка се оправя с 1/3 от глобата и изчезва. И докато през патрулка се минава с 20лв е ясно ,че до никъде няма да стигнем.Та като се намали корупцията в полицията и започнат да се заплащат глобите нещата ще потръгнат.
69
0
 
7
 
! Отговори
До 70 Галин преди 5 години
Застраховката Гражданска отговорност е за колата, а не за шофьора. Това, което го искаш би могло да стане, когато застраховката стане за шофьора, а сега е пълна простотия и нали не си мислиш, че ако за един стане пет пъти по-висока, то з някой друг ще падне. Е, няма да стане, нашиет застрахователи знаят само да вдигат застраховките, а ен да ги намаляват. Просто тази на шофьора без произшествия ще се вдигне "само" два пъти, а не пет пъти.
68
1
 
5
 
! Отговори
Галин преди 5 години
а гражданската за шоферите с по 10 ПТП-та годишно кога ще стане 5-рно ??
67
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ние имаме нужда от камера на всеки километър! Само така *** ще му се оправи възпитанието.
66
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АкълИхаааа, ти отрки истината. Ами АЙДЕ сложи мозък в главите на хората, като си толкова "акъл".
65
0
 
3
 
! Отговори
@64 преди 5 години
Ти разбираш ли какво си написал?! Май не. В този твой час пик, с колко шофираш? Разрешената е 80 км/час. Това, че тогава не можеш да караш с 80 км/час, според теб означава, че разрешената скорост трябва да се свали до 30 км/час. Хайде мисли преди да пишеше откровени тъпотии.
64
2
 
3
 
! Отговори
До 64 преди 5 години
Бива ли да си толкова <обратното на умен>. Причината за задръстванията е ниската разрешена скорост. И разбира се, че там където има задръствания или колона, не се шофира с 200 км/час, вкл. и по магистралите, където е разрешено да се шофира с 140 км/час. Според теб и по магистралите трябва да се сложи разрешена скорост от 50 км/час, защото и там понякога стават задръствания и скоростта пада. Същото е и с Цариградско шосе. Принципът е,че при по-ниска разрешена скорост, по-бързо стават задръствания
63
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Толкова ли е трудно да се въведе section control?Не са нужни камери ако го има
62
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 60Да бре, моята безопасна по Цариградско е малко над 200, ама нощем.Айде вземи го мини сутрин около 8-9:30ч или вечер в час пик, особено около отбивките, където има задръствания и ела пак пиши откровени тъпотии
61
4
 
13
 
! Отговори
месара преди 5 години
А дали всъщност не ни трябва нова държава, такава без герберизъм?
60
0
 
0
 
! Отговори
Regiol преди 5 години
Fake news.
59
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А колко са свързани с любимото, разтегливо и дежурно катаджийско "Несъобразяване с пътните условия"
58
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Превишената скорост има, но има и разрешена скорост много под безопасната скорост за пътя, което води до повече катастрофи, както знаят експертите по света. Затова примерно по Цариградско шосе в София стават много катастрофи. В участука на безконфликтно движение от Орлов мост до светофара в Горубляне безопасната скорост е между 140 и 180 км/час, а до 1989 година разрешената скорост беше до 110 км/час. Сега е до 80 км/час и станаха задръствания и катастрофите се увеличиха много.
57
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За съжаление за знаците по пътищата отговаря стопанина на пътя, но какво разбират в общините от безопасност на движението. Трябва в закон да се запише какви знаци и маркировки трябва да поставя стопанина на пътя и да не се дава възможност да слага неотговаряюи на пътната обстановка знаци и маркировки.
56
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Камери безусловно трябват, но не само за превишена скорост, а за всякакви нарушения. Неясно защо още не се контролира средната скорост на движение, когато тя показва превишаване на скоростта. Трябва да се налагат глоби и за уж забравени знаци, например след ремонт, както и за знаци и маркировки неотговарящи на пътните условия, а те са много.