Мръсните дизели: Проблемът се мести от Западна към Източна Европа

С 20% повече са изнесените стари дизелови автомобили от Германия през 2017
9 окт 2018 16:30, Елка Василева
72
Мръсните дизели: Проблемът се мести от Западна към Източна Европа
Снимка: архив, Reuters

На Запад не ги искат, на Изток ги купуват: през 2017 само в България са били внесени 30 000 "мръсни дизели". ЕК иска да ограничи износа на стари автомобили за Източна Европа. Но може ли да го направи?

Открай време Източна Европа предупреждава: старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС.

Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг", цитиран от Дойче веле.

Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 000 стари автомобили, като над 30 000 от тях са били "мръсни дизели", по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.

Проблемът се измества - от Запад на Изток

На този фон Европейската комисия (ЕК) е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания: тя предупреждава германските автомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да закупят нови коли.

Още по темата

"Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", казва пред "Тагесшпигел" еврокомисарката по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска.

Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".

По този повод интернет-порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола.

Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите. Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата. Според еврокомисарката Биенковска старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от ЕК признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".

20% по-висок износ от Германия

През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 000. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските членки на ЕС.

Откакто избухна скандалът "Дизелгейт" преди три години, дебатът за "чистите" дизелови автомобили не е стихвал. "Проблемът вече е европейски, а не национален", е цитирана да казва още Елжбета Биенковска. Този вторник (9 октомври) министрите на околната среда от ЕС ще обсъждат в Люксембург мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха, причинявано от вноса на употребявани коли. 
 


72
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
0
 
4
 
! Отговори
Ставрю преди 2 месеца
Старата кола от запад бе перо за бедния българин и той да си купи що годе добра кола на приемлива цена с заплата от 600лв.Сега като спрът износа на стари автомобили е ясно че ще трябва нов и така бедния българин дърпа едно яко кредитче и бачка дорде е жив да изплаща високолихвени кредити. Сит на гладен не вярва. Ще решат своя проблем западняците но ще създадат нов за бедния изток.
70
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Проблемът не е в дизеловите автомобили.. проблемът е в качеството на дизела по родните бензиностанции! Всеки, който си е купувал дизелова кола от Европа, след това разбира какво означава българска нафта..
69
4
 
3
 
! Отговори
Факт! преди 2 месеца
Терминал 2 е решението на всички световни проблеми!
68
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Браво. Това само показва че искат да оправят проблема с въздуха, а не да св отърват и други да го правят.
67
3
 
8
 
! Отговори
SHEFA преди 2 месеца
БЪЛГАРИЯ Е НАЙ БОГАТАТА ДЪРЖАВА В СВЕТА- НА ЖЕЛЯЗО.
66
1
 
5
 
! Отговори
Питам преди 2 месеца
Електричките и те ли ще светят през деня? 50 км. по малко.
65
2
 
18
 
! Отговори
АЗ преди 2 месеца
Приятели,манипулират ни!Настройват ни един с/у друг.Време е да станем като Византииците.Трябва да сме по единни ,а не да се нападаме по форумите.Ами ако утре кажат ,че който живее в жилище по старо от 30 г ще плаща двоен данък,защото виждаш ли сме имали ние българите много недвижима собственост.Пак ли ще се дърлим по сайтовете?
64
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Няма изход освен излизане от ЕС.
63
3
 
10
 
! Отговори
_!_ преди 2 месеца
кви мръсни дизели бе мама ви *** насрана
62
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Това руши ЕС- ей тоз цинизъм на запада и двойните им стандарти и безмерна алчност. Богати са, ок, ама защо винаги така мизерно спрямо нас- менте храни, шофьорите на тирове дето уж трябвало да се къпят редовно... отделно мошеничеството с шенген и еврото и за капак Северен поток дето хич не бил като Южен... Абе хора давайте така по една подлост на година, а то през месец- зорлем народа ще се настрои срещу ЕС и то преди да сме се оправили, че имаме още много за оправяне в държавата.
61
3
 
7
 
! Отговори
Гасете фаровете преди 2 месеца
Наркомани на власт принудиха стотици милиони водачи д а увреждат тежко и завинаги земята с включени фарове денем.
Да предупредя че всички елекромобили са с нагло вредни опасни бели фарове и са недопустими за движение по пътищата .
Много опасни проникващо увреждащи фенерчета продават за велосипедисти..заслепяват денем и нощем яко.
60
4
 
3
 
! Отговори
АЗ преди 2 месеца
Също мисля,че основният проблем е пренаселването.Слабата икономика концентрира населението в няколко големи мегаполиси.Така е в много държави в Африка.Но защо се концентрираме в дизелите.Това ли е новият враг.Бензиновите цапат не по малко.Точно техен продукт са фините частици с диаметър под 2.5 микр.Ами това дето се намалява пропускливостта на вече създадени булеварди-"Константин Величков",бул.БЪЛГАРИЯ..Ами блокиране на бул"цар Борис 3".Там вече 2.5 г се прави метро..
59
2
 
3
 
! Отговори
JJIvanov geolog преди 2 месеца
Вчера правих тестове за увреждания на пътища в Англия.
Има тежки увреждания по всички пътища от високо вредни радиоактивни фарове led,xenon halogen laser/инсталирани вместо доказано безвредни жълти
Преоблъченит е обеми с е пълнят с остро токсични канцерогенни газове
В град с добре запазена бисофера успях д анамеря на LONDON road само един обем около разлом в който имаше миришещи токсични газове.Биосферата чистеше останалите бързо.
58
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 55 : 30-40 лева ти си връзва акумулатора на година . 130-180 лева за една батерия - 3-4 години живот .
57
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Какъв немски автомобил произведен в Турция !? Има само едно Опел Комбо и това е !
56
5
 
2
 
! Отговори
Лимонад преди 2 месеца
Проблемът не е в автомобилите, а в пренаселването. Заради него има задръствания, заради него всички сме на 1 място и на квадратен км замърсяваме повече... така природата сама се чисти по трудно. Ако София беше х4 като територия - нямаше да има нито проблем със задръстванията, защото заетите в момента пътища от коли щяха да са празни, нито проблем със силното замърсяване, защото движението ще се улесни и разреди. Ще има терен за нови строителства, инвестиции, пътища и т.н ..
55
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен

Брат, откъде ги намираш акумулаторие по 30-40 кинта? Кажи да си купя 10 че ми е важно
54
1
 
11
 
! Отговори
Наблюдател преди 2 месеца
Мийте улиците за какво плащаме платено зона данъци ????
53
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Западнал автомобил не купувам. Купуван само автомобили от реномирани марки. Маздата ми не е произведена в Турция както много от немските модели. Въпреки че маздата ми е дизел двигателя няма нищо общо с немските двигатели. Рабоотя в сервиз когато замеря немски двигател и ги сравня с Японски разликата е шокираща. Немският двигател излиза извън скалата на апаратурата по вредни газове, докато Японският е под нормата и влиза в минус. Защо е така защото немците правят колите си в Турция.
52
2
 
13
 
! Отговори
66 преди 2 месеца
вдигнете стандарта на живот и заплатите като на белите хора .и спрете с израза ''неси заменим и като нети харесва имаи други