Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот

Проблемът с вносът на стари дизели е на целият полуостров
20 окт 2018 20:10,
110
Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот
Снимкa: Reuters, архив

Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.

Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.

Още по темата

"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".

Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.

"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили  с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.

"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани

"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.

Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.

Проблемът е всеобщ

Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.

"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.

Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти,  да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
80
3
 
4
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Какъв е този 2 кубика двигател?
79
3
 
8
 
! Отговори
Сп???нс Пояснение преди 5 години
Заливат ни с дизели , защото в Западна Европа до миналата година над 70% от продаваните НОВИ автомобили бяха нафтови. - и да искате няма толкова бензинови. ПРОБЛЕМЪТ (според мен) е че дизела трябва да качи температурата за да влезе в нормален работен режим, до тогава системите не работят ефективно и дори новите , бълват сажди, най-честото съобщение на НОВ дизел в градски условия е за проблем във филтъра за частици.
78
6
 
8
 
! Отговори
Waffen SS преди 5 години
Често минавам покрай КАТ Соф.Окръг на ул-"Гео Милев".Е там толкова често виждам дизели ,докарани за регистрация ,сигурно от времето на братята Дизел.За външния им не говоря,защото , ако им свалят боята ще се разпаднат и разплуят.Чудно как минават преглед.Сигурно водача спира с крака като Фред Флинстоун,защото подовете им ги няма-жалка и мизерна работа
77
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В София средната възраст на колите е 11,5 години. Евро 4 е от тогава. Скоро в София ще се броят на пръсти колите без поне Евро 4. За каква замърсяване говорим?!
76
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И като как дизелите са по-мръсни, когато бензиновите отделят примерно по 160 г на колометър въглероден двуокис, а дизеловите 110 г/км? При фините прахови частици няма разлика между бензин и дизел.
75
3
 
13
 
! Отговори
ГЛАС ОТ БЕЗДНАТА преди 5 години
Много ме забавляват разни същества,които искат да ги възприемат като нещо,което не са.Виждал съм на бензиностанции,как някой спира с луксозна кола отваря вратичката на резервоара ,и почва да налива газ.Други пък купуват коли ,но най -вече джипове с десен волан,за да могат да правят и те катастрофи ,защото другите са ни малко-Когато няма пари, нека не се изхвърля,то си личи и по държание и по възпитание.
74
4
 
5
 
! Отговори
До 77 тоти преди 5 години
Въздухът на село е силно замърсен с фини прахови частици, особено през зимата заради печките на дърва и отоплението на дърва през зимата. В това отношение София е по-чиста, защото горенето на дърва, гуми, въглища и какво ли не е в едни определени райони.
73
3
 
9
 
! Отговори
Waffen SS преди 5 години
Имаше един филм от времето на соца,наречен "Топло".Та там имаше такава реплика на общото събрание на кооперацията "Ще станем една образцова нафтова,кооперация" думи на инж.Снегов/Константин Коцев/ към Журналиста/Наум Шопов/.Така,че думите на инж.Снегов,се сбъдват в национален мащаб.Ще станем една образцова Нафтова/дизелова/ държава.
72
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Световният проблем е парниковият ефект и затова има квоти по държави за замърсяване. Колите на бензин замърсяват много повече от дизеловите с въглероден двуокис. Затова в Германия данъка за колите е според нивото на замърсяване с въглероден двуокис.
71
4
 
9
 
! Отговори
тоти преди 5 години
Ходите да живеете на село,на чист въздуж и БИО продуйти ,не ви трябва колка ,а една коза и 5 кокошки .Но неее давайте в града,на се бием в гърдите ,че детето има апартамент,кола ,работа ,но диша тежко от мрътния въздух.На село бабите с 200 лв. си го карат живота до 80-85г, но тия в града още на 60 и са на опашката в болници и аптеки.
70
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
България не е Германия, както ловко ни промиват мозъците управляващите от ГЕРБ. Проблемите в Германия не са проблеми в България. Условията в Германия и България са много различни - гъстота на населението в големите градове, брой автомобили, среден пробег на един автомобил и т.н. Политиката в Германия досега беше да се купуват по-чистите дизелови коли, но там се появи проблема с азотния оксид и сега насърчават закупуването на по-замърсяващите бензинови коли.
69
7
 
14
 
! Отговори
123 преди 5 години
Спирайте дизеловите кадилници. Отровиха градовете с тях. Дизела е по-скъп от газта и по-скъп за поддръжка. Някои казват - дизела много вървял. Върви когато има инхалатор(турбо) иначе е пълен мъртвец. Турбо бензин върви много повече.
68
1
 
24
 
! Отговори
До 67 преди 5 години
Казваш да се забрани вноса на коли по-стари от 5 години, за да остарее още повече автопарка в България, както е навсякъде по света, където са правили този експеримент. Дали ще е над 5 години или над 10 године, резултатът е един и същ навсякъде по света. Вместо да си сменят 20-30 годишната кола с не толкова стара, хората продължават да си карат старата кола. Ти това предлагаш. Аз предлагам да няма такава забрана и автопарка да не остарява изкуствено заради забрани.
67
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Как никой от коментиращите не се сети да сравни допустимите норми за замърсяване при дизеловите и бензиновите коли?! С изключение на азотните оксиди, никъде другаде дизеловите не замърсяват повече от бензиновите. При най-големия проблем - замърсяването с въглероден двуокис, бензиновите замърсяват много повече. При фините прахови частици, нормите при ЕВРО 5 и 6 са еднакви за бензиновите и дизеловите коли. Има и други норми за замърсяване и там бензиновите замърсяват повече.
66
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дали уфцете някога ще разберат, че бензиновите замърсяват повече от дизеловите? Май не. Всъщност Германия намалява по-чистите дизелови коли и увеличава по-мръсните бензинови коли. Прави го заради единственото замърсяване, при което дизеловите замърсяват повече - азотните оксиди. Заради тези оксиди ЕС ще глобява Германия. В България никъде няма подобен проблем.
65
1
 
18
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
До Анонимен 69Екологичното решение на правителството е да финансира семействата да си закупуват Рикши!!Така хем въздуха ще е чист,хем катастрофите с рикши ще са рядкост,а и да има ще има само ранени!Няма да има високи скорости и рискови изпреварвания!Така ще има и по здраво население поради ежедневното спортуване на шофьорите(рикшарите),Ще имат много ниска цена за закупуване и подръжка ,рядко ще има кражби на рикши!Бъдещето е в рикшите!!
64
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Странно! Още се намират хора, които искренно вярват в басните на ГЕРБ, че старите коли замърсявали много въздуха. Къде е това? В София замърсяването заради колите обикновено е под 2% от максимално допустимите норми, най-много за кратко да достигне до 12% от тези норми.
63
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най-екологично е предложението да забраним вноса на стари коли, като от министерството ще дават безплатно нови превозни средства. Поради ограничения бюджет средствата ще бъдат самоходни. Проучването на пазара показа, че най-популярното такова е велосипедът, но пък е много скъп. Затова - ролери, от китайските. Има за всички носещи номера от 6 до 27. Цветовете са в модерно розовко.
62
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 66То хуу ама нови лади няма :)
61
23
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трябва да бъде спрян вноса на коли над 5 години и проблема ще се реши много бързо. Ама на нашите не им стиска защити са дуди.