Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот

Проблемът с вносът на стари дизели е на целият полуостров
20 окт 2018 20:10,
110
Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот
Снимкa: Reuters, архив

Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.

Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.

Още по темата

"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".

Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.

"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили  с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.

"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани

"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.

Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.

Проблемът е всеобщ

Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.

"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.

Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти,  да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами да внасяме тогава нови Лади. Костов в началото на демокрацията го беше предложил съвсем сериозно, но това никой не го помни. Има го в телевизионен репортаж.
59
0
 
36
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
До ммПравителството нищо не предлага!И безлихвен заем да ти даде да си купиш един нов опел например ,колко ще плащаш на месец???Ще ти остават ли пари за вноска за колата след като не ти стигат за месечните сметки и храна??За хората с 700-800лв заплата е борба месец за месец да оцелеят камо ли за вноска за нов автомобил!За много семейства ако издумти пералнята е шок и траур в семейството защото не се знае кога ще има нова те за коли нови говорят!???
58
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може би министъра вече е помислил за велосипеди на преференциални цени , които да могат да си закупят хората с по нисък доход.
57
0
 
25
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
След увеличението ефекта с въздуха ще е обратен!Много хора ще си махнат катализаторите ,ще си шунтират ЕГР клапаните,няма да ремонтират гумучки на клапани,турбота ,дюзи и т.н и на никой няма да му дреме какво излиза от ауспуха защото вече всичко плаща едно и също!
56
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Винаги ще карам дизел независимо от данъците
55
1
 
3
 
! Отговори
мм преди 5 години
До Киро КарданаСъгласен съм с вас. България много отдавна е гробище за стари автомобили. Не виждам обаче след като забранят вноса на стари дизели, какво друго ще предложат.Може би правителството ще отпуска безлихвени заеми при закупуване на електромобил.
54
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Старите коли да по надеждни ,сегашните не са коли а компютри .
53
9
 
11
 
! Отговори
Керосин преди 5 години
Да се забрани на дизели и бракми с газово да влизат в подземните паркинги в мола, а също и филмите с Вин Дизел.
52
0
 
27
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Да очаквам скоро да ми наложат и еко данък и за газовете излизащи от дебелото ми черво!!Кога ям скумрия от 4 лв килото отделям много газове и тровя въздъха и мирише на умрели порове в 40градусова жега а кога ям норвежка сьомга няма газове!!Веднага да се спре вноса на скумрия и да ядем само сьомга!
51
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Увеличиха данъка на старите коли защото уж правят нещо за подобряването на качеството на въздуха. Заради това увеличение обаче никой няма да си смени старата кола с по нова. На практика правителството намери начин да вземе едни пари от най-бедните , които незнайно по какъв начин ще бъдат изхарчени.
50
1
 
22
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
До ммКолега защо вече да е гробище??България ВИНАГИ си е била гробище за стари ,ударени,удавени и най -вече автомобили който не са минали немските тех.прегледи и имат проблеми се внасят тук пастират и боядисат , скрият им се дефектите и айде по автокъщите!!България няма проблем със старите автомобили има огромен проблем със заплащането на хората!!Колкото по -високи стават доходите толкова по -нови автомобили ще се купуват...нали Нено съгласен ли си с Бат Киро????
49
0
 
14
 
! Отговори
* преди 5 години
Не виждам ноищо лошо в старите замърсяващи дизели,след като от у нас се внасят електроуреди втора ръка ,дрехи и какво ли още не ,незнам как не са измислили да сложат еко такса и на уредите и дрехите и по висок данък на хората който карат с гуми втора употреба внос от някъде. Нормално би било да повишиш стандарта на обществото и тогава да очакваш да секне потреблението на стари коли. *** то как да стане в държава в която цените се определят с монопол и не се регулират от държавата
48
0
 
27
 
! Отговори
мм преди 5 години
На министъра на екологията не му ли е ясно ,че България е вече гробище за стари автомобили. Доходите на повечето хора са такива , че не биха могли да си купят нов автомобил. Тези мръсни дизели които биха дошли от Германия в по голямата си част са по чисти от тези които се движат тука. Като са толкова загрижени за двойните стандарти да помислят и за двойните стандарти при заплащането на труда.
47
1
 
6
 
! Отговори
Алекс преди 5 години
Защо никой никъде не казва, че тези двигатели могат да работят не само с нафта?
46
0
 
38
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Тъй ли не се намери един министър с ТОПКИ да излезе и да каже ,че няма как човек с доход от 600-700 или дори 800 лв да кара нещо различно от 20-25г таралясник!!Стига сте се подигравали с хората!Обикновенния работещ българин се убива от работа да изкара пари за месечни сметки и да нахрани на примоция детето си те за евро 4,5 ми говорят!Излиза едва ли не ,че българина е някво простоо същество което не му стига акъла да си вземе една нова кола от магазина ами обича да се мъчи с 20г курници!
45
0
 
16
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани???Нено ,Нено какво ще му преоборурваш на една стара кола преди да я внесеш тук???Нов двигател ли ще и слагаш?Седалки ли ще сменяш??Предлагаш нещо а дори не знаеш какво предлагаш,когато си некомпетентен такива изказвания те паравят смешен както повечето министри като теб!Нещата са толкова простии и ясни ,че и децата ги знаят..имаш нисък доход караш таралясник имаш висок доход караш нова кола ..кратко и ясно!!
44
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
няма лошо
43
0
 
3
 
! Отговори
Toranaga San преди 5 години
Начи за да накарат немецо да си къпи ново ауто , трябва да му изкупят старата бръкма. И хоп айде у България .
42
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В тоя скапан вестник, освен да си избивате комплексите и да гнусите хората с анти българска пропаганда, друго може ли да правите????
41
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо да ги забраняват в Източна Европа, като могат да цоцат данъци от хората, които за нови коли могат само да сънуват...Но иначе всичко е точно.