Заплахите пред шофьорите: Агресия, скорост, разсеяност...

Голяма част от ПТП-тата – вследствие на човешка грешка
32
Заплахите пред шофьорите: Агресия, скорост, разсеяност...
Снимка: Булфото, архив

Три са основните риска пред шофьорите у нас - агресията, най-сериозната заплаха, несъобразена скорост и разсеяност.

Това показва национално представително изследване, направено сред 1000 души – активни шофьори, на възраст между 18 и 75 години от цялата страна. Резултатите обяви пред БНР д-р Боян Кутевски, главен асистент в Нов български университет, част от екипа, реализирал изследването.

Оказа се, че повечето шофьори имат близко до максималното мнение, за това как карат и какво правят на пътя.

"Поражда се чувство за превъзходство над останалите участници в движението и това се манифестира. Много хора не казват, че се е случвало скоро да отнемат предимство на пешеходец или да паркират неправилно, докато статистиката на КАТ има данни точно за обратното, което означава, че хората не осъзнават, че правят нещо нередно", коментира Кутевски.

Според д-р Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България е полезно човек да има повишена чувствителност към възможните грешки, към рисковите поведения, да сравнява себе си с другите.

"Важно е резултатите от това проучване да стигнат до най-активните шофьори, до тези, които са имали неблагоприятни ситуации и трябва да оценят по-внимателно своята компетентност на пътя. Важно е това да стигне до всички школи, центрове, институции, до образователната система, където са бъдещите шофьори", коментира той.

Според инициаторите на анкетата данните от нея ще помогнат за изготвяне на национален индекс, с който ще се улесни определянето на рисковете в поведението на шофьорите и ще доведе до намаляване на жертвите от пътни инциденти.

Изследването за пореден път сочи, че голяма част от пътно-транспортните произшествия са следствие на човешка грешка. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Често ми се случва заради ужасното състояние на пътната мрежа, особено в Сф, да карам на зиг-заг, за да си предпазя колата от сериозни увреждания - я на ходовата част, я на картера, я на гумите или джантите. Но за това никой не го е еня! Все шофьорът виновен, дупките невинни! Дерете ни по 100 кожи, оправете улиците, бе! Ама нали трябва да се краде, че децата в чужбина пари искат!!!
28
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Неизбежност, т.е. пак опираме до неработещият КАТ. Защо спориш тогава?!
27
1
 
2
 
! Отговори
До 25 преди 5 години
И още нещо, далеч съм от мисълта, че съм сред схватливите, но отдавна съм проумял факта, че не размерът на санкцията има възпиращо действие, а неизбежността на последствието.
26
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До До 24Обичаш да слагаш неизречени думи в устата на другите. Малко е плоско. Можеш ли да ми посочиш коментар в който съм написал, че САМО (И ЕДИНСТВЕНО) шофьорите са виновни?
25
1
 
6
 
! Отговори
До 24 преди 5 години
Хайде малко и да помислиш!Зашо сяда пиян и надрусан - защото знае, че КАТ не работи, няма контрол и ще му се размине.Защо минава на червено - защото знае, че КАТ не работи и няма контрол.Защо извършва поредното нарушение - защото знае, че КАТ не работи и контрол няма.Така е по света, но такива като теб твърдят че в България не е така и само шофьорите са виновни и се вдигат санкциите за шофьорите и резултатът го виждаме всеки ден от 29 години - все повече нарушения и катастрофи.
24
3
 
3
 
! Отговори
21 и 23, преди 5 години
хайде малко да пораснете!КАТ това, КАТ онова. Спор няма, че институцията не работи както би ни се искало и както е редно, за едно време пък да не говорим. Но не КАТ сяда пиян или надрусан зад волана на автомобила, не КАТ взема решението да мине на червено, да настъпи *** до ламарината, да говори или цъка в телефона, а водачът. Решението и отговорността за постъпките ни винаги са лични. Оправданието "Той така ми каза да (не) правя" е много удобно и лесно, но е за една друга възраст и място
23
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По света шофьорите спазват правилата само ако държавата им налага това спазване с контролните си структури. Ако държавата не го прави, правилата масово не се спазват, точно както е в България. Затова за нарушенията е виновен КАТ, а не шофьорите, както първосигнално си мислят някои добре облъчени от КАТ.
22
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
София, пешеходна пътека в Центъра. Всички коли спират, като трябва да се внимава за коли от провинцията, които не ясно дали ще спрат или ще продължат, както са си свикнали. Разни шофьори в служебни коли със сини лампи вътре, често недоволстват, че трябвало да спрат и да изчакат пешеходеца, а и обикновено не знаят и какво е пешеходна пътека.
21
0
 
4
 
! Отговори
До 19 преди 5 години
Хората казват, че човек се учи докато е жив. Може и ти да научиш каква е реалноста, която е различна от това, което ни втълпява доста успешно КАТ.
20
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Цитат: Оказа се, че повечето шофьори имат близко до максималното мнение, за това как карат и какво правят на пътя.-=-=Какво е "максималното мнение"?
19
4
 
2
 
! Отговори
До 15 преди 5 години
Казват, че това което не е научил и узнал Иванчо, няма как да се знае от Иван.След като си от правилния %, можеш и сам да си го преведеш...
18
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В другите държави няма катастрофи и агресивни водачи. Даже и пътищата не плащат в швейцария, германия.. И др. На българина и железни обувки да му сложат пак ще мълчи и даже ще си ги плати.
17
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Добре че българскияте шофьори са доста добри шофьори, иначе при този неработещ КАТ, катастрофите щяха да са 100-200 пъти повече.
16
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
У нас има много катастрофи, защото българина е изключително лош шофьор.Всички дрънканици за лоши пътища и стари коли са са тотални глупости и оправдания.Абсолютно сериозно го мисля, защото виждам какво става по пътищата.
15
0
 
5
 
! Отговори
До 14 преди 5 години
В огромна грешка си, както и останалите от онези 80%.КАТ създава и поддържа средата, в която шофираш и колкото и да искаш, не можеш да избегнеш тази среда създадена от КАТ. Всеки шофьор, който се опитва да спазва правилата, разбира този факт много добре, освен онези 80%, които са с промити от КАТ мозъци.
14
4
 
5
 
! Отговори
До 13 преди 5 години
Така де, най-лесно е да оправдаеш собствените си грешки и недостатъци с някой друг. Ако си наглец по душа едва ли само КАТ ти е виновен за "пичовското" поведение на пътя и към околните. КАТ е като цялата държава и отдавна е на автопилот, но този факт сам по себе си не е основание да правим каквото си наумим и въпреки останалите.Къде оставяш социума и средата на подходящата възраст? И що не питаш вашите къде са били когато е трябвало да ти служат за пример или да те вкарат в правия път? Или
13
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Главната причина за катастрофите е неработещия КАТ. Навсякъде по света, където няма контрол, шофьорите правят много нарушения (човешки грешки) и в резултат има и много катастрофи, но първопричината е, че няма контрол. Да, шофьора парви нарушението, но го прави защото няма контрол. По света е така, в България също, но онези 80% не могат да схванат този *** факт и винят шофьорите.
12
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това изследван е смехотворно - човешка грешка е, че си направил път, по който стават катастрофи. Ако не си направил пътя, катастрофи няма да има.
11
2
 
18
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Принципно тези са объркали изследването, вероятно защото са добре зомбирани от КАТ за причините за катастрофите. Над 90% от катастрофите в България са следствие на нарушения на закона, които нарушения от своя страна са почти винаги следствие на липсата на контрол за спазването на закона. Голям дял като причина за катастрофите имат знаци и маркировки неотговарящи на пътните условия, лошата организация на движението и паркирането и лошите пътища. Катастрофите по други причини са доста малко.
10
1
 
12
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Доста неадекватно изследване, което даже не признава собствените си резултати, като цитираното за пешеходеца, ако тези резултати не отговарят на предварителното изискване какви да са резултатите.Човешка грешка е много общирно понятие, в което на практика може да включиш всичко. Например, човешка грешка е, че на магистралата има огромна дупка, която ти си направил човешката грешка да не предвидиш. Човешка грешка е и че не си предвидил, че някакъв е объркал знаци и маркировки и ти катастрофираш.