Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите

КФН разясни какво съдържа обсъжданата система
9 ное 2018 19:20,
103
Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите
Снимка: Bulphoto, архив

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) наредба и методика за въвеждане на системата Бонус-малус за застраховката "Гражданска отговорност", се породиха редица въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

От доста време насам се говори, че застрахователи ще въведат системата "бонус-малус" за задължителната "Гражданска отговорност". Много се говори за тази система, но малко хора знаят какво точно съдържа тя. Затова от Комисията за финансов надзор предлагат отговорите.

Още по темата

Един от основните въпроси е: Защо при тази система "Гражданската отговорност" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

От КФН поясняват, че застраховката се сключва за моторно превозно средство, защото у нас собствеността на кола може да се прехвърля само чрез нотариално заверено пълномощно, а това не се отразява в регистрите на МВР. Това означава, че автмобилът може да се управлява от човек, различен от собственика по документи.

"Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила", посочват от КФН.

Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на хора, които управляват съответната кола без разрешение - например при кражба, или пък без валидна книжка. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Друг фактор, който определя сключването на застраховката за автомобила е примерът, в който едно семейство използва един автомобил. Така ако двама души управляват една кола ще трябва да се сключи повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Друг основен въпрос е защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

КФН посочва, че застрахователната системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на системата "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Според статистиката по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Според много хора с въвеждането на системата ще се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения.

От Комисията посочват, че ако класът на автомобилите не се запазва, то системата ще се заобикаля лесно чрез формалното й прехвърляне на друг собственик, който няма нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Тези автомобили се застраховат с обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
1
 
2
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Колега #54, хрумвало ли ви е, че има автомобили, които са освободени от данък?
67
0
 
16
 
! Отговори
е как ще отсъдят преди 5 години
от глупавите обяснения се разбра че тази система не е приложима според нашия закон , да си я заврат ...защото при нас се застрахова автомобила и моля да кажат от КФН защо са се отказали от държавните заплати и тяхната заплата се калкулира във застраховките е как сдят тогава къде го има това нещоа това не е държавна агенция щом получава заплати от частни лица това е противо конституционно
66
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това не са никакви отговори. Да прочетат и видят какво представлява и как работи тази система, където я има. Нарушенията на водачите (за което те си плащат глоби) нямат нищо общо, освен ако не е причинена и заявена щета пред застрахователя. Дори е възможно причинилият щетата да я заплати сам, ако прецени, че после малусът в застраховката му ще е по-голям.Застрахователите да не се опитват да си пълнят джобовете от всяко дори и дребно нарушение на пътя.
65
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С тези пари, които плащаме на мутрите-застрахователи, ГЕРБ печели избори или сваля правителства, за да се върне пак на власт.
64
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много хитро са го измислили. Ще кажат, че цената на ГО няма да се вдига, а на практика почти всеки ще плаща двойно или повече за супер дребни нарушения.
63
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колко им е годишният бюджет, заплати и т.н на тези от КФН и от къде идват?С тези изсмукани обяснения ми се струва, че се водят на щат и някъде другаде.
62
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По цял свят отстъпките стигат до 60% за шофьори без нарушения тук ни съдират кожите, като за последно.
61
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Смешници или не по - скоро мафиотиСега слагат всички на една линя лоши шофьори, няма значение дали 30 години не си имал инцидент и провинения.Даже и изнагляват тотолно, ще застраховам и евентуалният крадец на автомобил.
60
0
 
33
 
! Отговори
Абд Ал преди 5 години
Не мога да разбера защо просто не вземат немската система, а се измислят толкова извъртяни, сложни и неразбираеми схеми.....
59
1
 
38
 
! Отговори
ЗАЩО ТОГАВА преди 5 години
Застраховката се казва ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ,а не АВТОМОБИЛНА ОТГОВОРНОСТ.След катастрофа не съдят автомобила, нали?
58
0
 
26
 
! Отговори
ВЪПРОС към ДАНС преди 5 години
Обяснението на КФН е като поговорката *ПРЕЗ КУП ЗА ГРОШ* .Имаме опит с КТБ и Олимпик .Да се маха КФН и да идва ЕЦБ .
57
1
 
25
 
! Отговори
ваню хокинг преди 5 години
Вие не разбрахте ли ,във всички случаи се плаща като поп и всяка година става все по-скъпо.......това е живота без дрън дрън и празни приказки. жив ли си дерат те до дупка,без значчени дали е държава,семейство или роднини!
56
2
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Петролът поевтиня днес! Да видим как ще се отрази в мутренските бензиностанции
55
1
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма Шофьор който да не е направил дори лека катастрофа! Това означава, че ако стане ПТП на светофар лека до средна катастрофа без пострадали, и се окажеш виновен! Застрахователите ще му изплатят! НОО другата година ти ще платиш гражданска 1000лв. все едно ти си изплати на човека ремонта И така застрахователите само ще лапат без да имат разход! Така постепенно на всички ще е повишена гражданската, а застрахователите ще са доволни и ще си плащат редовно на управляващете от ГЕРБ! !
54
2
 
34
 
! Отговори
Чудещ се преди 5 години
Ако някой джигит има два автомобила и с единия прави много нарушения какво става с втория автомобил..Той чист ли остава?
53
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вместо да пълнят гушите на застрахователите да направят Бонус Малус към годишния данък, а не към гражданската! Така ще е по честно и няма да могат да крадат от парите застрахователите! Годишния данък е задължителен, без него неможеш да минеш годишен технически преглед!
52
0
 
25
 
! Отговори
НС преди 5 години
Пълна идиотщина. Идеята е добра, проложението и е плачевно. А колко лесно може да е:Отстъпката се носи не от МПС а от собственика. Всеки собственик си има личен процент който се определя спрямо поведението на пътя. Няма ли катастрофи процента му пада.Ако една кола се кара от много хора, собственика декларира от колко и застрахователя сам си преценя риска. Стане ли ПТП с тази кола - последствията са за собственика, неговият процент се вдига.Просто точно и ясно.
51
2
 
46
 
! Отговори
Кирчо преди 5 години
А бе всичко се прави за ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ, за да им гарантират солидни пачалби, а част от печалбите отива и при ГЕРБ ! МАФИЯ!
50
4
 
40
 
! Отговори
само дрън- дрън преди 5 години
До тотиУ форума много се пените, после всички ще си платите застраховката, ще карате със скъп и прескъп бензин, на изборите ще гласувате за ГЕРБ.Големите ви усти и мъжество са само зад компа у форума.Ай, стига сте се обяснявали! Баби!
49
3
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо, защо, защо тиквеният "вицепремиер" Дончев се явява тази вечер по медиите като глашатай на интересите на Части Дастрахователни Дружества?