Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите

КФН разясни какво съдържа обсъжданата система
9 ное 2018 19:20,
103
Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите
Снимка: Bulphoto, архив

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) наредба и методика за въвеждане на системата Бонус-малус за застраховката "Гражданска отговорност", се породиха редица въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

От доста време насам се говори, че застрахователи ще въведат системата "бонус-малус" за задължителната "Гражданска отговорност". Много се говори за тази система, но малко хора знаят какво точно съдържа тя. Затова от Комисията за финансов надзор предлагат отговорите.

Още по темата

Един от основните въпроси е: Защо при тази система "Гражданската отговорност" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

От КФН поясняват, че застраховката се сключва за моторно превозно средство, защото у нас собствеността на кола може да се прехвърля само чрез нотариално заверено пълномощно, а това не се отразява в регистрите на МВР. Това означава, че автмобилът може да се управлява от човек, различен от собственика по документи.

"Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила", посочват от КФН.

Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на хора, които управляват съответната кола без разрешение - например при кражба, или пък без валидна книжка. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Друг фактор, който определя сключването на застраховката за автомобила е примерът, в който едно семейство използва един автомобил. Така ако двама души управляват една кола ще трябва да се сключи повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Друг основен въпрос е защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

КФН посочва, че застрахователната системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на системата "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Според статистиката по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Според много хора с въвеждането на системата ще се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения.

От Комисията посочват, че ако класът на автомобилите не се запазва, то системата ще се заобикаля лесно чрез формалното й прехвърляне на друг собственик, който няма нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Тези автомобили се застраховат с обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
1
 
32
 
! Отговори
Възмутен преди 5 години
Глупости, в момента при ПТП, ако няма жертви, КАТ отказват да идват. Това автоматично означава, че виновният водач, при минаване с протокол не получава наказание за нарушението си, с което е причинл ПТП. Каква функция има КАТ тогава? Да дреме по храстите на местата с безумни ограничния, или сложени нарочно такива?
47
3
 
27
 
! Отговори
тоти преди 5 години
Май некой си поверва че *** ще даде 1000лв за застаховка при това колата да струва по малко..???.....поне 50% ще карат без гражданска и да му земете колата му дреме ...да не е обил човек та това ми прилича малко на кръвен данак...но уви още повече загуби чакайте балъци недоделани.
46
1
 
38
 
! Отговори
Тео преди 5 години
"Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача."! Лъжа! И то нагла! Живея в Германия, застраховал съм автомобила ми и само АЗ и съпругата ми имаме право да го караме. В застраховката има опция и съм вписал съпругата ми, за което се плаща допълнително. Ако желая, мога да дам автомобилът на някой друг, но ако стане произшествие - застраховка НЪЦ! И малусът трябва да си върви с шофьора. Така се стимулира само покупката на коли "нов внос", защото ще са "чисти"!
45
1
 
22
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
До До Киро КТова може да се случи при една работеща за доброто на хората държава и с-***.При нас поради липсата на гореспоменатото неможе да се случи.Тук е една дива територия с масово дране на нейните обитатели.Така ,че от догодина ГО и 2000лв да стане кръвта ще се лее по асфалта ,в името на дебелогушите застрахователи..Лека нощ, и Господ да пази добрите хора!
44
1
 
35
 
! Отговори
Идеалист преди 5 години
Колко съм бил неук. Едва сега научих, че колата ми имала душа. Като направя нарушение да глобяват нея, ама тя няма сметка, няма заплата. При пострадал на пътя от моята кола, ще трябва да в вкарат в съдебната зала и да я съдят. Тя щяла да носи греха на собственика си и да го предава на следващия. Кои са тези ***, които са написали тези глупости? Няма по-просто нещо от герберски активист! От къде изсмукаха тези доводи с които не убеждават, че го правят за нас. Да го кажат: Имаме власт и крадем
43
0
 
23
 
! Отговори
Armagedon преди 5 години
В Конституцията е записано че частната , общинската и Държавната собственост са равнопоставени.Така че ако закона бъде приет в този му вид , нещата опират до Конституционния съд, понеже се нарушава принципа за равнопоставеност на собствеността в Р.България.
42
0
 
7
 
! Отговори
До Киро К преди 5 години
Кире, че може, може. Ама точно у нас ще се случи ли?!! Мечтите са едно, реалността друго.
41
1
 
20
 
! Отговори
Нов преди 5 години
Застраховката ГО няма място в портфейла на застрахователите. Тя е задължителна и установена със закон. Държавата трябва да си създаде механизъм да я управлява, финансира и гарантира. Почти същото е и с техническите прегледи. Не разбирам защо неща които са измислени преди всичко да генерират приходи, и то без особено напъване се предоставят на външни изпълнители.
40
1
 
13
 
! Отговори
Armagedon преди 5 години
С тази побългарена гражданска отговорност се цели семейният автомобил да има две и повече застраховки ако се управлява от всички в семейството т.е. "нагушване " на застрахователите.а ако автомобилите са два в семейството застраховките стават 4,5 или 6,7 за два автомобила,ако се управляват от всички в семейството.В този си вид гражданската застраховката за отговорност , кощто няма да се прилага за фирмените и Държавните автомобили , фактически е незаконна защото е в противоречие с Конституцията
39
5
 
9
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
До До Киро КНе!Много лесно се лекува такъв с 1000 нарушения и каращ без застраховка..Спираш го и няма шофьорска застраховка веднага ,конфискация на таралясника , яка глоба + дължимата застраховка х5 съд и месечен запор на заплатата ,блокиране достъпа до административни услуги,забрана за напускане на страната и много други гърчове...
38
0
 
7
 
! Отговори
Перко преди 5 години
Значи още по-просто. За колата по твърда тарифа собственика прави застраховка. Шофьра си прави за себе си според каквото си е надробил. Пък коя кола ще кара си е негова работа
37
0
 
26
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Жестоката истината е ,че мутрите и държавата печелят от това по пътищата да има нарушения ,глоби,смърт и ранени !Ако няма такива няма да има и пари за тях!Колкото повече нарушители толкова повече печели и държавата и мутрите!Някой ще каже ,че най -ценното в държавата са хората..е да ви кажа под секрет на държавата не и пука изобщо за вашия живот!!
36
0
 
5
 
! Отговори
До Киро К преди 5 години
Да бе, те тия с по 1000 нарушения въобще не обичат да шофират. Ще стане както к всичко у нас, изрядните ще плащат и за нарушителите. Като не ти пука, ще си продължиш да караш. Кой ще те спре, да не би да те вкарат в затвора?!
35
0
 
32
 
! Отговори
Активист преди 5 години
Разберете другари, парите от КТБ свършиха. Трябва да осигурим постъпления!
34
20
 
3
 
! Отговори
Професор преди 5 години
Комунистите вместо да мърморят да си плащат данъците. Щом имат пари за бензин значи имат и за данъци. Всеки комунист има най малко две коли. Застраховката трябва да стане минимум 1000 лева. Винетката 600 лева както е в Нормалните европейски държави. На който не му отърва марш в Сибир.
33
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нова кражба,това представлява!Народа не е ***!
32
0
 
21
 
! Отговори
с две думи преди 5 години
Бонус за застраховат елите и малус за шофьорите.
31
0
 
28
 
! Отговори
Киро Кардана преди 5 години
Когато има лична шофьорска застраховка и размера и се определя от поведението на лицето,много от опасните водачи с времето ще натрупат огромно досие от нарушения и сумата за тях ще е огромна и в един момент ако немогат да я платят няма и да шофират!А хора без никакви нарушения и съответно минимално рискови водачи трябва да плащат символична застраховка!Това е начина за борба със смърта по пътищата!Другото е пълнене на гушите на застрахователите(мутрите).
30
0
 
10
 
! Отговори
Бай Шиле преди 5 години
С тия простотии дето ги лансират за малко да забравим за оная мижитурка Валерката.Пича дето дърпаше оная женица на границата .Тоя дето на "Чудните мостове " Се ядосва ,че го занимават с глупости .При въпрос на жена дали е забелязал лошия път до там ?!?Абе артик ,като не искаш да те занимават с такива неща ,защо се занимаваш с държ.дела.За чии *** отиваш в парламента?
29
1
 
5
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Колега бай Петко, ще се гледат само нарушенията, извършени на територията на България.Колеги, в статията има печатна грешка. Системата ще се казва "Конус-фалос".