Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите

КФН разясни какво съдържа обсъжданата система
9 ное 2018 19:20,
103
Бонус-малус: Защо, как и какво представлява? Ето и отговорите
Снимка: Bulphoto, архив

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) наредба и методика за въвеждане на системата Бонус-малус за застраховката "Гражданска отговорност", се породиха редица въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

От доста време насам се говори, че застрахователи ще въведат системата "бонус-малус" за задължителната "Гражданска отговорност". Много се говори за тази система, но малко хора знаят какво точно съдържа тя. Затова от Комисията за финансов надзор предлагат отговорите.

Още по темата

Един от основните въпроси е: Защо при тази система "Гражданската отговорност" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

От КФН поясняват, че застраховката се сключва за моторно превозно средство, защото у нас собствеността на кола може да се прехвърля само чрез нотариално заверено пълномощно, а това не се отразява в регистрите на МВР. Това означава, че автмобилът може да се управлява от човек, различен от собственика по документи.

"Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила", посочват от КФН.

Те посочват, че никъде в ЕС не се сключва застраохвка само за водача.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на хора, които управляват съответната кола без разрешение - например при кражба, или пък без валидна книжка. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Друг фактор, който определя сключването на застраховката за автомобила е примерът, в който едно семейство използва един автомобил. Така ако двама души управляват една кола ще трябва да се сключи повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Друг основен въпрос е защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

КФН посочва, че застрахователната системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на системата "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Според статистиката по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Според много хора с въвеждането на системата ще се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения.

От Комисията посочват, че ако класът на автомобилите не се запазва, то системата ще се заобикаля лесно чрез формалното й прехвърляне на друг собственик, който няма нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Тези автомобили се застраховат с обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
88
0
 
2
 
! Отговори
lq lq преди 5 години
obshti rikazki
87
0
 
6
 
! Отговори
ОНЕПРАВДАН преди 5 години
До ВЛ.ГОРАнов! Време е Горанов да лови ГОРАта!!!
86
0
 
9
 
! Отговори
ОНЕПРАВДАН преди 5 години
Рекет : Като опитни мишки сме, и докато издържимНяма Шофьор който да не е направил дори лека катастрофа! Това означава, че ако стане ПТП на светофар лека до средна катастрофа без пострадали, и се окажеш виновен! Застрахователите ще му изплатят! НОО другата година ти ще платиш гражданска 1000лв. все едно ти си изплати на човека ремонта И така застрахователите само ще лапат без да имат разход! Така постепенно на всички ще е повишена гражданската, а застрахователите ще са доволни и ще си плащат редовно на управляващетеЕдно е да имаш нарушения а друго да имаш птп по твоя вина.застрахователите
85
0
 
2
 
! Отговори
бб преди 5 години
Това означава ли,че всеки от нас трябва да има застраховка,като евентуален водач за всяко отделно МПС,което евентуално ще управлява-това на името на съпруга/та,баща ,син,предприятието в което работи и т н.т. и при кой застраховател-при този на собственика или И при този на собственика на другото МПС?В моя случай-със съпругата имаме два семейни автомобила,застраховани при различни застрахователи.При настъпило застрахователно събитие,и двамата застрахователи ще носят ли солидарна отговорност?
84
0
 
5
 
! Отговори
haha преди 5 години
Още повече не съм съгласен с обяснението за служебните фирмени коли и държавните. Какво значи застраховка по списък , а не индивидуално ?! Имам чувството че чиновниците се избират с конкурс кой е по ***...
83
0
 
5
 
! Отговори
haha преди 5 години
Всичко е ясно ... Пречи закона...Тогава какъв е проблема да се промени и закона, и софтуера , така че като се прави застаховка за кола да се включват и имената на водачите...?! Не разбирам, променихте закона за пътищаат 1 000 000 пъти а това не може да промените, защо ? Отделно да има ГО за лице и отделна ГО в комбинация кола и и водач ...
82
1
 
16
 
! Отговори
Коко преди 5 години
Рекет : МИКИ МАУСКато опитни мишки сме, и докато издържим
81
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
едно е да имаш нарушения а друго да имаш птп по твоя вина.застрахователите не са наказващ орган а изплащат щети.това е лобистки закон направен от застрахователите изцяло в техен интерес.всеки ден на протест.
80
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така принуждават цяла БГ да бъде застрахована с каско и живот НАСИЛСТВЕНО. Едно време го правеха с пистолети и ячки момчета- сега с закони. С.... ЗА ДУШМАНИТЕ!!!!
79
0
 
21
 
! Отговори
Писна ми преди 5 години
Вече легално мутрите от Вис, Сик, рекетират на държавно ниво. "ЗАКОННО"
78
1
 
8
 
! Отговори
Онзи преди 5 години
От сега е ясно, неграмотни мангустели ще са собственици на 300 коня резачки. Който има кола за 100 к му дреме за 400 лв. гражданска или търси цаката на закона. Тока бонукс-малукс отново ше бие по плащащите работещи хора в мизерната държава. Никой не пита защо са високи обезщетенията, а те са заради *** шофиращи ***, платени книжки, *** милиционери. С малус ибезценяваме още повече живота.
77
3
 
15
 
! Отговори
Х6 преди 5 години
Сбогом на .диоти - патриоти.а тези 300хиляди къде хвърлиха глас за тях да се хвърлят от мост.отива с завинаги това правителство.дано бсп с дпс да не дойде ,че хептен ще цъФнем.Радев сам да поеме и да станем Президентска държава
76
0
 
28
 
! Отговори
amsalaciprosti преди 5 години
Лишавате хората от правото да имат кола кавали *** ... За това ще бягаме младите от тая държава . Никаква защита , никакви работещи закони , никакъв стимул да останем да живеем тука , никакво развитите . Кое ме задържа тук ! Имаме красива страна и скапана държава ! Всеки ден има протести без промяна ! Всеки ден се оплакват хората публично , но никой не чува ! Защото тапанарите там горе са стиснали властта и не пускат . Питайте хората как живеят с 350 лв на месец . *** !
75
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Продавам 20 годишен голф с чиста история.
74
0
 
6
 
! Отговори
gokо преди 5 години
bonus monys tova zslepiavne na ochte vednaga da se zakrie zavinagi grajdanskata otgovornost za da ne moje da kradat parite na milioni bulgari .za tova xorata napyskat bulgaria terminal 2.
73
0
 
2
 
! Отговори
gokо преди 5 години
te sa srashno korympirani burokrati. i ne zabavno da se arestyvat i da vliazat vzatvora nezabavno.
72
0
 
3
 
! Отговори
gokо преди 5 години
vednaga da sepemaxnat zastraxovkite.izdravnata kasa zada ne mogat da kradat .
71
0
 
4
 
! Отговори
gokо преди 5 години
pri bai tosho niamashe nisto.vsiko tova go ismisliha da ograbvat horata legalno yjas. niama li nai nakraia da doide edin diktator ida gi izbie
70
0
 
6
 
! Отговори
gokо преди 5 години
nezabavno da se zakrie gragdanskata otgovorost .da se premaxne nezabavno .tuka se izvurshva strasna kragba .v arabskite dyrgavi niama takovanesto. te hodiat s parite na horata na kanarskite ostrovi .isikupyvat apartamenti s parite na horata .strasno kyrompirani .nezabavno triabva da sa v zatvora 1oo godini.
69
3
 
19
 
! Отговори
Стравогин преди 5 години
Защо изобщо тази застраховка трябва да е задължителна? Как така държавата насилствено ще кара хората да плащат рекет на мутри?