Живеете в СА, но си купихте кола от ВТ? Ще си я карате и така!

Нов проектозакон въвежда промени при регистрацията на автомобили
12 ное 2018 18:15,
115
Живеете в СА, но си купихте кола от ВТ? Ще си я карате и така!
Снимка: Bulphoto, архив

Живеете в София, а си купувате кола от Перник. Според текущия закон трябва да си смените номерата на колата със софийски.  В нов проектозакон обаче това задължение отпада.

В бъдеще регистрационен номер ще се издава само при първата регистрация на колата в България и ще е по постоянен адрес на собственика. След това човек може да си купи кола от търновец, а да е всъщност от Пловдив, но новият шофьор ще продължи да кара автомобила с регистрационен номер "ВТ". Това обяснява пред "24 часа" директорът на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

От закона е отпаднала идеята буквите в регистрационните номера да са напълно случайни, тъй като трябва да се сменя БДС-то за номерата.

"А и всички номера в България ли да сменяме. Така те и ще поскъпнат", уточнява Рановски.

Още по темата

Новост при пътните превозни средства са пунктовете за идентификация на автомобилите. Минаването на колата на преглед през тях е първото изискване при регистрация на внесен в България автомобил. Досега това се правеше от КАТ, но сега се предвижда да мине в частни ръце. Пунктовете за идентификация са нещо като тези за технически преглед, но към тях има допълнителни изисквания към специалистите, които ще извършват тази дейност.

В момента в София има един такъв пункт - в КАТ, и това прави опашките. В страната за 32. Възможно е в столицата да се регистрират 10 такива пункта и хората ще могат да избират къде да вкарат колите си. Отпада и изискването за задължително поставяне на номерата. Хората ще могат да си ги получават и да ги поставят сами.

За КАТ ще останат полицейските дейности - да се провери колата дали не се издирва в шенгенските и интерполските системи. Накрая МВР издава свидетелството за регистрацията на автомобила, това е само един документ и КАТ има капацитета да се справи, казва шефът на автомобилната администрация.

На задължително преминаване през пунктове за идентификация подлежат и коли, които нямат технически паспорт или пък по тях са направени промени в конструкцията. Собственици на пунктове - за технически преглед и идентификация, на автошколи и психолаборатории, няма да могат по свое желание да прекратят дейността си, когато е започнала процедура за отнемане на разрешителното им или за заличаването им. В момента нормите позволяват един пункт, срещу който тече проверка, да прекрати сам дейността си. На другия ден собственикът му отваря нова фирма и си вади ново разрешително и продължава дейността си с новото име.

Друга промяна при техническите прегледи е, че се залагат минимални и максимални норми на отделяните газове. Ако автомобилът, който минава на технически преглед, надвишава заложените норми, то системата, а не пунктът, не позволява той да получи документ, че е минал. Така колата остава на трупчета, докато не изпълни екоизискванията.

За първи път в закон се вкарват и сервизите, които влизат задължително в регистър. При ремонт на автомобил се нанасят данни какво точно му е правено, какви части са използвани. Данните отиват в регистър на автомобилната администрация и оттам в техническия паспорт на автомобила. Така се осигурява проследяемост както на ремонтите, така и на частите, които се влагат в колата.

Предвижда се и режим на магазините, които търгуват с части втора употреба. Площадките за разкомплектоване на автомобили получават разрешителни от Министерството на околната среда и водите. Търговските обекти за части втора ръка в момента са извън контрол и ако един автомобил е откраднат и разкостен, частите му могат да се пласират без проблем.

С новия проект за закон се предвижда кметовете с комисия да регистрират въпросните търговски обекти за части втора ръка. А собствениците им ще трябва да водят документация откъде са купени частите, на кого са продадени. А ако купувачът е сервиз, то при влагането на част втора употреба в автомобил, тя ще се появи в регистъра на "Автомобилна администрация” и в техническия паспорт на колата.

"Това е начин да ограничим кражбите на автомобили", казва още Рановски, който е и бивш шеф на КАТ.

Техническият регистър на "Автомобилна администрация" включва данни от идентификацията на автомобила, какви ремонти са му правени, какви изменения има по техническите му характеристики. Влизат и данни от застрахователите, ако има щети.

"Ще измислим как хората да имат достъп до техническия паспорт, за да могат да проверят какво се е случвало с тази кола, ако решат да я купуват", казва директорът на "Автомобилна администрация".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


115
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До по3драв от АвстралияТи да не си някъв рапър, че държиш толкова много на номера на колата?На мен лично хич не ми пука дали са букви или цифри.
76
7
 
3
 
! Отговори
загорял евро-ром преди 5 години
Тук в Австралия от край време можеш и номера да си поръчаш да е само букви без цифри даже, тоест някалва дума или име, и дори цвета на номера можеш да избереш. И всичко това е срещу символична цена по малко от една надница. Кога ще стигнете този level на развитие?
75
0
 
13
 
! Отговори
Додо преди 5 години
Това СА и BT за Калифорния и Вермонт ли иде реч?
74
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ХА-ХАКой луд софиянец ще си купи кола от провинциалист вееее?!В прованса всичко е ЖМЕЛ!!!"Чук и Гек", майнЪ.Н'ъл тъй, селянче'ата.........
73
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Регистриране на сервизите. Това за жалост пак ще подпре джоба на българина или ще останат само големите сервизи и ще се редим на опашка за смяна на каре.
72
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Живея в Саудитска Арабия, но си купих кола във Вануату.Ало-о! Какви са тези съкращения, ***!
71
6
 
20
 
! Отговори
Добруджанец преди 5 години
Освен всичко, да приемат закон с който да ни задължат да си купим камери за скорост, за купе и една 360 градуса като на гугъл автомобил+ 4G модул с абонаментен план. И който не даде мигач, не пусне фарове, не сложи колан, псува тиквата, превиши и с 1 км. яко глоби, конфискация, бой, затвор и жигосване по челото! Вече съм сигурен че има конкурс с огромни материални награди кой ще даде по- малоумно предложение за закон...
70
0
 
13
 
! Отговори
БС преди 5 години
Браво, но сте 10-на години назад. Така е на много места в EU от много отдавна .
69
1
 
9
 
! Отговори
Перко преди 5 години
Ужас. Катаджиите и Паркинги и таражи как ще се ориентират кого да глобяват и вдигат. Специално във Велико Търново ще е кошмар
68
0
 
0
 
! Отговори
anansar преди 5 години
До SHEFA два лева и педесе и две стотинки
67
0
 
1
 
! Отговори
Ха-ха преди 5 години
До Баба ГенкаИ за каручката и за магарето :)
66
2
 
4
 
! Отговори
Гост преди 5 години
ха да ни е честит този ухиления от който нищо не става.
65
3
 
12
 
! Отговори
Аман преди 5 години
Всеки ден все по-големи безумия...
64
13
 
2
 
! Отговори
Пуши цигара преди 5 години
Купувайте си пикапи. Те се водят категория товарен. За тях данъка е супер евтин. Ама нямате толкоз кинти. Вие до 2500лв само можете да съберете за една кола 4 врати. Пикапа е 12000лв. Ясно нямате толкоз пари. Може би бензина не е качествен. Сега мн сте в автомобилна криза. Електромобилите при някой държави вече са факт. Не сме виновни че станахме сметище за стари коли от ЕС. Хората са вече на електромобили а ние тука се гърчим с един трабант една трошка.
63
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аха,вредните газове от колите значи.А да кажете нещо за въздуха в София днес? В района на Западен парк в момента нивото на ФПЧ до 2.5микрона е 340, при норма 50, близо 7 пъти над горната граница! Във Факултета също.В пловдивската Шекер Махала не е по-различно.Кой гори гуми и парцали в момента?Къде са проверките?Или електрората го проверяват само август месец за горене на ***?
62
2
 
15
 
! Отговори
Живеещ във Франция преди 5 години
Да кажа и за Бонус -Малуса!Тук цената на застраховката се определя от стажа на шофьора ,от кубатурата на колата , от това дали си имал предишни застрахователни събития и какви застрахователни щети покрива застраховката!Всяка година получаваш бонус който може да стигне до 50%!Нов водач не може да управлява автомобил над определени конски сили докато не натрупа стаж!
61
3
 
10
 
! Отговори
Munchen_DE преди 5 години
А как ще ми обясните това, че толкова много коли съм виждал в БГ, започващи със SHA? Немски номера, каквито не съм срещал и в самата Германия?Вътре определено не се возят немци бих добавил... Май ми мирише на поредната далаверка :-/Някои се бъзикат, че мюнхенските номера приличали на монтанските.Само главното "М" е прикиката !!!
60
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Един шеф на КАТ преди време обикаляше от телевизия на телевизия сига повишен началник пак ама вече по голем на ИА Автомобилна администрация и пак същите *** съвети дава.
59
1
 
0
 
! Отговори
Живеещ във Франция преди 5 години
Давам следния пример F AA583LX 68 става F AA583LX 33! Ако не искаш да се знае от кой департамент си може да го направиш така :F AA 583LX F
58
3
 
5
 
! Отговори
Живеещ във Франция преди 5 години
Защо не погледнат как е в другите държави за номерата на колите!Тук във Франция при първа регистрация колата получава номера които си остават завинаги ,но накрая на номера има 2 цифри които показват от кой департамент е!Например аз живея в Бордо и цифрите са 33!Ако си купя кола от друг департамент например 68,мога да залепя 2 стикера с номер 33 ,които струват 3? или като покажа талона на колата с моето име в някой автомагазин да си закупя 2 нови табели за около 26 ?!