Зарежете е-колите, водородните са модни!

Технологията съществува, но не е толкова разпространена
13 ное 2018 19:07, Нели Христова
48
Зарежете е-колите, водородните са модни!
Снимки: Reuters

Светът на автомобилите се променя непрестанно – цените на бензина и дизела скачат безумно. Двигателите с вътрешно горене са демонизирани, а на тяхно място идват електрическите коли. Те обаче все още не са съвършени. Изминават малко километри и се зареждат с часове. На хоризонта обаче се завръща една идея, покрита с малко прах – водородните коли.

Автомобилите вече са готови. На някои места по света има места за зареждане. Малкото им собственици, особено в скандинавските страни, спокойно могат да планират пътуването си от Швейцария през Дания и да стигнат до Норвегия.

Но макар технологията да съществува, тя не е толкова разпространена. Според журналистката Бианка Ногради и австралийското списание "Космос" неизбежно идва ерата на водородните коли.

Водородът е най-простият елемент във вселената. Сам по себе си той не източник на енергия, а само неин приносител. Трудно можеш да го срещнеш в чист вид – той почти винаги се превръща във вода или водни пари.

Поредица от добре разработени технологии обаче, които включват и енергия от възобновяеми източници, като слънчеви панели, позволяват той да бъде изолиран и затворен в горивни клетки. При присъствието на кислород и запалител, водородът може да възпроизведе огромно количество енергия.

За разлика от електрическите автомобили, водородните са по-практични. Изминават много по-дълго разстояние – такава кола, дори и с най-малкият резервоар, може да измине 500 километра преди да се наложи да бъде зареден. Станциите могат да бъдат разположени навсякъде и не е нужно собствениците им да чакат да дойде танкера с гориво. Могат да си го възпроизведат и съхранят сами.

Съхраняването е един от проблемите, пред които е изправена тази технология. Едва в последните няколко години учените успяха да изобретят достатъчно малък резервоар, който да се помести в багажника на колата. А макар че технологията е на повече от един век, добиването на чист водород също представлява трудност, ала напредъкът в тази сфера вече е голям. 

Като тъмна сянка над технологията виси инцидентът с дирижабъла "Хинденбург", който кара експертите да се запитат наистина ли са безопасни тези коли? Но производители като Toyota, Hyundai и Honda са сигурни в своите произведения.

Батериите едва издържат 300 километра, зареждането им е дълго и за това не се използват нито в градския транспорт, нито във влакове, нито в тировете. Въглеродът има абсолютната сила да промени това заради зареждането си само от няколко минути и възможността да измине голямо разстояние наведнъж.

Всъщност, в усъвършенстването на тези коли, а не електрическите автомобили се крие спасението на света от парниковите емисии и света го знае. По време на Олимпийските игри в Токио през 2020 г. ще бъде демонстрирана завидна система от водородни станции на стойност 348 милиона долара. Германия ще пусне първите си влакове на водород, а Швейцария – близо 1000 тира. Норвегия има водородни станции от 2006 г., а Южна Корея налива близо 3 милиарда през следващите пет години в станции, производство на клетки, автобуси и хранилища.


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
0
 
0
 
! Отговори
гост преди 1 месец
До Анонимен

Хаха от какъв газ се произвежда водорода , или се прави електролиза на водата.
45
0
 
1
 
! Отговори
Вуте преди 1 месец
А язе съм с 137Cs под капака и ...нема лабаво! 30г. нито лев за гориво...и кат дам гоуема газ, излитам у космосо!
44
0
 
3
 
! Отговори
Непознат преди 1 месец
Явно за много хора няма разлика между водород и въглерод. Това са два различни химични елемента ! Става въпрос за ВОДОРОД (H). До сега не съм чул да има "автобуси на ВЪГЛЕРОД (C)".
43
2
 
5
 
! Отговори
неверник преди 1 месец
Всичко е хвърляне а прах в очите на хората.Ще си купя втора ръка автомобил на спирт.За горивото няма грижи- вземам си отпуската и цял месец препеци ще правя! Ей това руснаците ако го видят от яд ще умрат!Да налееш в резервоара 50 литра троен препек па те нека си пият ако искат бензина или дизела!
42
2
 
1
 
! Отговори
До 30 преди 1 месец
В Германия бе *** , в Германия на аутобана. Тествана е теслата много пъти . Нестава , ***. Между два града като баба трябва да караш. Мерцедеси , аудита и бмвета я правят смешна. Става само за 300 метра, после умира. Неприложима е извън града.
41
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Според бившия шеф на департамента на енергетиката на САЩ Джоузеф Ромм, "Водородният автомобил е един от най-малко ефективните и най-скъпите начини за намаляване на емисиите на парникови газове." Запитан, когато водородните автомобили ще бъдат широко достъпни, той отговаря: "не в нашия живот, и много вероятно никога."
40
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не пускайте такива "еретични" статии да плашите Русия !
39
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Да не забравяме, че технологиите се развиват. КПД може и да е 20%, но това се отнася за първите двигатели. Ще дойде време ще се вдигне.
38
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Абсолютно грешна информация. Кола на водород с двг или горивна клетна е неефективна, с около 20% общ кпд(well to wheel). Водородът се произвежда от газ и при това емисиите са повече дори от обикновен двигател. Зарядните станции са малко и неимоверно скъпи. Идеята е изоставена, освен с експериментална цел. Има само 3 модела такива коли на Тойота, Хонда и Хюндай, автобуси и кари. Затова сега трендът е хибриди или електрически коли, по-евтини и по-ефективни.
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Стария проблем с водородните коли е че трябва да се вложи много повече енергия в производството на водород, отколкото после ще извлече. Което я прави абсурдна технология. Освен ако нещо не се е променило
36
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Има концепт на хиприоник кар който е водороден тип задвижване и. Успя да стигне 630 км в час но електронно ограничена скорост
35
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако успеят да направят компактно индивидуално устройство за производство на водород, идеята ще процъфти тотално.
34
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Електричните са майтап работа. Във водорода и природния газ е истината.
33
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Егааати, не знаех че Швейцария е скандинавска страна и граничела с Дания и Норвегия!!! Туй поне не е сложно като водород-въглерод
32
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Мирай съм карал през 2016 още щом ги докараха в Англия.Имаха само 5 на склад за цялата държава. Пали бавно, за да разбърка чорбите.Мирише на яйца след нея и като паркира от ауспуха и тече вода.Когато една остана без водород никой не знаеше какво да прави.Общо взето е кола от бъдещето
31
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Tойота промениха света като дариха технологията на Мирай на света. Чакам кораби , влакове и транспорт на водород
30
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 29

Първо - Къде я намери тая отсечка, дето е 400 км дълга, дето караш с 200 и два часа нито се блъска, нито някой те спира... Къде...

Второ - Ако не караш спортен автомобил, ще стоиш двигателя.

Трето - колата ще гори по е 30 на 100. Няма да ти стигне бензина...
29
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Теслата изобщо не става за големи разстояния. При динамично каране с над 200 след 70-80 км батерията загрява и ограничава и скоростта и ускорението и едвам минава и 150 км. Затова ги карат тия тесли само добричлии , до Варна само. Варна Добрич с ускорения по 3 сек за 15 минути.
28
0
 
4
 
! Отговори
ЛоШо до 25 преди 1 месец
Какъв Мерцедес кви 5 марки ;)

Тойота имат кола на водород. Казва се Тойота Мирай и се продава в Германия. Автобуси на въглерод има от доооста години и в почти всички европейски столици има такива автобуси по улиците.
Единственият проблем беше относно обема в който водорода се съхранява.
27
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
26 Пробвай пак, както през електромобилите така и при горивните клетки имат да гонят доста.