Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни

Това всъщност е поражение за обикновените граждани
Обновена: 7 дек 2018 06:38 | 6 дек 2018 18:48, Елка Василева
76
Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни
Снимка: архив, Reuters

Нима има човек, който да не иска да диша чист въздух? Но да се забранява движението на старите дизелови автомобили не е никаква победа над автомобилното лоби. Тъкмо обратното, се казва в коментар, публикуван в Дойче веле.

Дизеловата истерия, обзела Германия, вече достигна ново измерение. Вината не е на съдилищата, които налагат забрани за движение на старите дизелови автомобили – от години вече знаем, че съществуват максимално допустими стойности за замърсяването на въздуха. Но едва сега в Кьолн или Франкфурт усетиха истинската безизходица, в която се намират, защото от пролетта на идната година десетки хиляди автомобили вече няма да имат право да влизат в големите градове.

Природозащитниците гръмко празнуват „победата" над автомобилните концерни. Те явно си мислят, че са успели да нокуатират цялото автомобилно лоби. Но нима това е победа? Ако наистина вярват в това, значи просто са полудели. Защото политиката на чистата съвест има неприятни последици за мнозина.

Още по темата

За да могат самозваните спасители на света да спят спокойно, те съветват милионите германци, които и занапред ще са принудени да ходят на работа в други градове, да оставят колите си в гаража и да пътуват с … велосипед.

Подобно нещо обаче е далеч от реалността: обикновеният германски гражданин изминава средно по 17 километра, за да достигне до работното си място. Постоянно закъсняващите, препълнени и прекалено скъпи влакове също не могат да бъдат истинска алтернатива на придвижването с личния автомобил.

Победа за автомобилните концерни

Забраните за движение на старите дизелови автомобили не са победа над автомобилните концерни. Тъкмо обратното: това е победата на самите концерни над всички останали.

Само в Кьолн от забраната ще бъдат засегнати 110 000 собственици на автомобили. Тук изобщо не смятаме многобройните жители на по-малките населени места около града, които всеки ден пътуват до Кьолн, защото работят там. На всички тях сега ще им се наложи да си купуват нова кола. Ето това вече наистина е поражение – поражението на обикновените граждани.

Всяка седмица валят нови съдебни решения, забраняващи движението на старите дизелови автомобили. По същество това е нагло отчуждаване на собственост в особено големи размери – толкова гигантски, че би им завидял всеки бивш комунистически лидер.

А от партията на Зелените и от Левицата бурно аплодират… Но защо?! Не си ли задават въпроса кои са собствениците на тези стари дизелови автомобили? Нима са мислят, че това са борсови посредници и банкери?

Не, засегнати от забраните са хорица със скромни доходи – например чистачки, които сутрин  гладят ризи и лъскат тоалетни в северната част на Кьолн за по десетина евро на час, а след обяд се отправят на 15 километра в южна посока, за да чистят кухни и офиси. За тези хора е ценна всяка минута. Или пък самотни майки, които сутрин закарват децата си на училище, а после бързат да стигнат до работното си място. Нима всички тези хора са в състояние да си купят електроавтомобили? Ако останат без старите си возила, за тях това ще е истинска катастрофа.

В самодоволното ликуване на защитниците на околната среда се съдържа и порядъчна доза егоизъм. Те разсъждават така: "На тези автомобили не трябва да се разрешава да влизат в града, защото в него живея АЗ!" Тези "екоапостоли на морала" изобщо не се интересуват от проблемите на чистачката или на дребния занаятчия, чието оцеляване е сериозно застрашено.

На всичкото отгоре забраните за движение на старите дизелови автомобили не решават проблемите, а само ги пренасят в чужбина. Никой обаче не се е притеснил особено от това, че хиляди таратайки ще заминат за Източна и Югоизточна Европа, за Близкия изток и Африка. А там вече се надсмиват над "глупавите германци". Но нима градове като Минск, Белград и Кайро не са част от същата тази планета, която все се опитваме да спасяваме?

Може и без забрани

Защо тогава са тези забрани? Голям брой технологични новости, като например безоловният бензин, автомобилните катализатори или спирачните накладки, несъдържащи азбест, бяха въведени, без да се спират от движение по-старите автомобили.

Ясно е и това, че не може при всяка промяна на евронормата за отработените газове хората да си купуват и нов автомобил. Макар че има доста хора, които биха се зарадвали на подобна логика – например търговците на стари коли в София и Кайро, но и концерни като Фолксваген, БМВ и Даймлер.
 


76
Още от Коли
VW казва сбогом на двигателите с вътрешно горене през 2026 г.
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
1
 
3
 
! Отговори
Аспарух преди 1 седмица
Страхотна статия за малоумието на някакво" елитно" общество,което знае да плямпа,но не и да мисли!Електромобилите имат огромни батерии,за чиито изработване се отделя много ресурси,които дефакто замърсяват природата.А после,като трябва да се изхвълят?Ами токът,който,ще ползват,основно идва от ТЕЦ-те.И трето не е ли меко казано неефикасно,да предвижаш мъртав товар,който е повече от половината тегло на колата?Ами после от къде,ще дойдат пари,като от горивата държавата събира огромни данъци?
75
2
 
1
 
! Отговори
TIR преди 1 седмица
Та така ,значи чистачката мие *** за 10 евро на час а ние работим тука в строителството за 60 лв на ден !!! Гледам и не вярвам на ушите си!!!!!
74
1
 
3
 
! Отговори
Oleee преди 1 седмица
е.л.к.е. и пак си се изцвъкала неподготвена ей. Виж какво хубаво ти се е получило с "толкова гигантски, че би им завидял всеки бивш комунистически лидер'. Пиша ма, ел.к.е., за соца - там ти я силата. Колкото повече глупости напишеш (препишеш), толкова повече аплодисменти ще получиш.
73
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Да заменят думите дизел с лифтове на Банско и ще стане нещо смислено, дето нормалните хора отдавна вълнува тук. Няма как да финансират еко талибаните и джендериите и да ни гледат как се гърчим и да си мислят, че няма да дойде и при тях... Е дойде другари... сега остава да задължат шофьорите на дизели един път в годината да изкарват по 1 седмица на море с жените си, ама в България.
72
0
 
7
 
! Отговори
Вещ!!!:) ..и нацелув преди 1 седмица
До Владо:
България открай време се възприема в Германия, като Африканска държава, така че Кайро не е толкова далеч...:)
Но характерно за германците е, че те не взимат присърце проблемите на племенните държави, защото смятат, че там всичко се дължи на кланови войни, следователно е безмислено да си късат душите за някакви си вождове и техните препирни, въпреки че има много солидарност в немския народ, която е видима от благотворителност, до дизели на половин цена!!!:)
Вождът Винету е винаги опипан
71
2
 
3
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 1 седмица
Немците спряха да си поддържат колите след 3-така година, след като им изтече гаранцията, затова най-късно до петата ги продават, а тези които си плащат за външна гаранция, те са малцинство и техните коли са поддържани до последно в официален сервиз, така че търсете коли с ТЮФ за поне една година напред и с удължена гаранция, която не е изтекла...
Според мен дизеловата технология е най-непрактичното нещо, но колата ви надскочи ли нетно тегло над 1700 кг, се изисква по-висок въртящ момент и т.н..
70
0
 
6
 
! Отговори
Реалист преди 1 седмица
Щом немците слагат забрани, значи ги слагат заради замърсяването с азотни оксиди, заради което Европейската комисия ще ги глобява, както ще глобява нас за замърсяването с фини прахови частици от отоплението. На практика дизеловите замърсяват повече от бензиновите само с азотните оксиди и чак при колите с Евро 6, разликата става малка. Това означава, че дизеловите коли преди 2016 година не са по Евро 6 и тях ще ги спират, т.е. немците ще ни продават и нови коли, а не само стари.
69
0
 
7
 
! Отговори
opetkov преди 1 седмица
До Владо Работил съм в над 30 държави като само Египет беше страната в която видях, че нещата са по-зле отколкото в България.
68
0
 
3
 
! Отговори
opetkov преди 1 седмица
До Анонимен Забрави да кажеш само , че "робите" бачкат за 10 евро на час, а ние "господарите" за 2 .
67
1
 
3
 
! Отговори
Владо преди 1 седмица
Щом слагат София до Кайро...значи сме наистина много зле :(
66
4
 
10
 
! Отговори
пак аз преди 1 седмица
Ей на такива дървени философи като тариката Др. Уотсън разчитат джамбазите да си продават таралясниците на половин милион километра сдухани от каране, но замаскирани като "взема висок клас кола, на 8г. , със всички екстри, до 150 000 км, поддържана и скоро минала сервиз на основните консумативи, на 20% от цената като нова".
Обаче Андрешко е щастлив и си мисли че е прекарал всички ... а прекарание обикновено е той самия!
65
11
 
2
 
! Отговори
Др. Уотсън преди 1 седмица
Сега , нови коли се купуват предимно от фирми, след 5та год., като се амортизира напълно счетоводно и изтече гаранцията, се продава. Обикновения гражданин взема нова кола на лизинг, което не е изгодно, но пък караш нова кола. Умния шофьор , като мен, си взема висок клас кола, на 8г. , със всички екстри, до 150 000 км, поддържана и скоро минала сервиз на основните консумативи, на 20% от цената като нова.
64
6
 
5
 
! Отговори
Случаен тъпак преди 1 седмица
Е па ... що карат дизели, като нито са икономични, нито поддръжката е евтина?
63
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
DW - трибуна на двойните стандарти. Постоянно бълват статии, с които бичуват източноевропейците на тема екология, коментирайки с погнуса същите тези аргументи, които са развили в статията, ама сега се отнасят за тях самите; сега природозащитниците станаха самозвани. Иначе съм привърженик на европейската идея, но в случая казвам:....
62
0
 
17
 
! Отговори
Дърта ЧанДа преди 1 седмица
Мисля, че "ЕмисиЙ" отдавна е умрял в древния Рим, и няма нищо общо с нафтените печки...
'
61
17
 
6
 
! Отговори
Ямболлия преди 1 седмица
Много глупава статия. Всяка стъпка в насока намаляване на вредните емисий е положителна в дългосрочен план. Да, отначало може би ще е шок за някои хора но решения винаги ще се намерят. В София не може да се диша бе хора. Не казвам, че трябва да забранят дизелите в София но да се направи всичко възможно да се стимулират хората да карат велосипеди и други мерки.
60
11
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Не мога да повярвам че германците са станали такива овце. Дори французите са по добре. Колко е добре тук в САЩ. Хората обикновенно кара 3+ литра и никой дори и не си помисля да ги ограничава.
59
3
 
6
 
! Отговори
Вещ!!! преди 1 седмица
В сервизите в Германия, вече специалистите са основно по смяна на масло, в Представителствата..., а на третата година, изтече ли гаранцията, заможния германец хвърля колата на Отто с големия чук, в кварталния сервиз и на петата година, трябва вече да се е оттървал от старата си кола, защото и Отто с големия чук не я иска, понеже има разни тузари с 30+ годишни Мазератита, Ягуари, Алфи и т.н., за които за Отто е чест и повдигане на социални му статус...
...но вече Оттовците са на поизчезване...
58
3
 
10
 
! Отговори
Вещ!!! преди 1 седмица
Най-големият срам за немеца е, когато тръгне да си продава колата на Мунчо от Замунда и започнат неволите му с Третия вид. Поради тази причина германеца се опитва по-всякакъв начин да избегне да се препотява с подобни пазарни субекти, които откровено му късат нервите и самочувствието, а могат и да го наранят, уплашат или измамят!!!:)
Немските закони са писани за възпитани хора, които имат какво да губят, а на Мунчо, немският затвор може да му се стори на 5 звезден хотел, ако стигне до затвор....
57
0
 
9
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 1 седмица
От германци с нови коли знам, че и на Даймлер и на БМВ и на Фолксваген им гърмят я двигатели, я скоростни кутии, я нещо друго, но по-важното е , че преливат от клиенти и в Германия се стигна до момента, че има страшно много хора, със страшно много пари, където вече Човешкият фактор, започва да губи тежестта си на Ухажван клиент, а това води до сериозни последствия за качеството на предлаганите услуги и качеството на самите стоки, за пример, дилърствата на Даймлер и БМВ са преизпълнили целите си.