Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни

Това всъщност е поражение за обикновените граждани
Обновена: 7 дек 2018 06:38 | 6 дек 2018 18:48, Елка Василева
76
Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни
Снимка: архив, Reuters

Нима има човек, който да не иска да диша чист въздух? Но да се забранява движението на старите дизелови автомобили не е никаква победа над автомобилното лоби. Тъкмо обратното, се казва в коментар, публикуван в Дойче веле.

Дизеловата истерия, обзела Германия, вече достигна ново измерение. Вината не е на съдилищата, които налагат забрани за движение на старите дизелови автомобили – от години вече знаем, че съществуват максимално допустими стойности за замърсяването на въздуха. Но едва сега в Кьолн или Франкфурт усетиха истинската безизходица, в която се намират, защото от пролетта на идната година десетки хиляди автомобили вече няма да имат право да влизат в големите градове.

Природозащитниците гръмко празнуват „победата" над автомобилните концерни. Те явно си мислят, че са успели да нокуатират цялото автомобилно лоби. Но нима това е победа? Ако наистина вярват в това, значи просто са полудели. Защото политиката на чистата съвест има неприятни последици за мнозина.

Още по темата

За да могат самозваните спасители на света да спят спокойно, те съветват милионите германци, които и занапред ще са принудени да ходят на работа в други градове, да оставят колите си в гаража и да пътуват с … велосипед.

Подобно нещо обаче е далеч от реалността: обикновеният германски гражданин изминава средно по 17 километра, за да достигне до работното си място. Постоянно закъсняващите, препълнени и прекалено скъпи влакове също не могат да бъдат истинска алтернатива на придвижването с личния автомобил.

Победа за автомобилните концерни

Забраните за движение на старите дизелови автомобили не са победа над автомобилните концерни. Тъкмо обратното: това е победата на самите концерни над всички останали.

Само в Кьолн от забраната ще бъдат засегнати 110 000 собственици на автомобили. Тук изобщо не смятаме многобройните жители на по-малките населени места около града, които всеки ден пътуват до Кьолн, защото работят там. На всички тях сега ще им се наложи да си купуват нова кола. Ето това вече наистина е поражение – поражението на обикновените граждани.

Всяка седмица валят нови съдебни решения, забраняващи движението на старите дизелови автомобили. По същество това е нагло отчуждаване на собственост в особено големи размери – толкова гигантски, че би им завидял всеки бивш комунистически лидер.

А от партията на Зелените и от Левицата бурно аплодират… Но защо?! Не си ли задават въпроса кои са собствениците на тези стари дизелови автомобили? Нима са мислят, че това са борсови посредници и банкери?

Не, засегнати от забраните са хорица със скромни доходи – например чистачки, които сутрин  гладят ризи и лъскат тоалетни в северната част на Кьолн за по десетина евро на час, а след обяд се отправят на 15 километра в южна посока, за да чистят кухни и офиси. За тези хора е ценна всяка минута. Или пък самотни майки, които сутрин закарват децата си на училище, а после бързат да стигнат до работното си място. Нима всички тези хора са в състояние да си купят електроавтомобили? Ако останат без старите си возила, за тях това ще е истинска катастрофа.

В самодоволното ликуване на защитниците на околната среда се съдържа и порядъчна доза егоизъм. Те разсъждават така: "На тези автомобили не трябва да се разрешава да влизат в града, защото в него живея АЗ!" Тези "екоапостоли на морала" изобщо не се интересуват от проблемите на чистачката или на дребния занаятчия, чието оцеляване е сериозно застрашено.

На всичкото отгоре забраните за движение на старите дизелови автомобили не решават проблемите, а само ги пренасят в чужбина. Никой обаче не се е притеснил особено от това, че хиляди таратайки ще заминат за Източна и Югоизточна Европа, за Близкия изток и Африка. А там вече се надсмиват над "глупавите германци". Но нима градове като Минск, Белград и Кайро не са част от същата тази планета, която все се опитваме да спасяваме?

Може и без забрани

Защо тогава са тези забрани? Голям брой технологични новости, като например безоловният бензин, автомобилните катализатори или спирачните накладки, несъдържащи азбест, бяха въведени, без да се спират от движение по-старите автомобили.

Ясно е и това, че не може при всяка промяна на евронормата за отработените газове хората да си купуват и нов автомобил. Макар че има доста хора, които биха се зарадвали на подобна логика – например търговците на стари коли в София и Кайро, но и концерни като Фолксваген, БМВ и Даймлер.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
4
 
4
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 5 години
Нови коли в Германия си купуват немски вещомани или емигранти, които не знаят накъде ще ги отвее вятъра, или по-бедни хора, за които обаче, няма вариант да изплатят колата до 4-тата година и след това да внесат още пари напред за по-следващия оперативен лизинг. Всички останали, които са с ниски доходи, купуват коли на старо, а там цените са солени, когато колата е до 5 години. Изгоряха тези, които са с Евро4 и Евро5, но разлика между тези стандарти и Евро6, няма в реални условия...
50
1
 
8
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 5 години
Вижте, измамата е следната:В Германия е модерно, най-много на 5 години да си сменяш колата, но преди 5 години, продаваха дизелите с Евро5, а тези с Евро4, са на по-бедните хора, докато тези над 30 години са колекционерски, но по тази тема можем да поспорим, за най-замърсявващите средства, мотопедите, няма никакви забрани. Другата подробност е, че в Германия никой не купува нова кола, а я взима временно, на оперативен лизинг и на всеки три години, преподписва и кара по-нова кола...
49
7
 
4
 
! Отговори
AcOrP преди 5 години
До Успял в животаАз съм успял в живота защото карам стара кола ;) Новият автомобил е deapriciating asset т.е liability и ти губи пари.Богатите и успелите хора не карат нови коли те колекционират стари класически автомобили.Давам ти пример купих си стар автомобил 20 годишен преди 10 години. Ползвам го вече 10 години(не като всекидневен) сега въпросният автомобил струва 5 пъти повече отколкото съм платил за него.За нов автомобил за 10 години губи[ 83% от стойността му + разход за подръжка
48
3
 
1
 
! Отговори
Митков преди 5 години
Няма забрана пропаканда.Аз живея в германия
47
1
 
4
 
! Отговори
Скептик преди 5 години
"Успял в живота" по втория начин. От такива акъл не ща.
46
2
 
20
 
! Отговори
не толкова успял преди 5 години
До Успял в животаКраденето и далаверите не те правят успял в живота. Добре знаем че това е тенденция в България, но все пак има останал малък процент честни хора в тази държава които не мислят че това ги прави успели.Взимам по 2000лв на месец с честна работа, но не мога да си позволя през няколко години да си купувам нов автомобил. Математиката просто не работи така когато трябва да се грижиш за семейство, да платиш всички данъци, да ти е пълен стомаха и от време на време да изненадаш жената
45
1
 
16
 
! Отговори
Край преди 5 години
1-2 процента от населението карат другите да тичат в колелото на хамстера. Забраняват ти кола дето са си препоръчвали преди 4-5 години за да си купиш нова, която ще я забранят след още толкова години. И това било за екологията
44
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемът в Германия са азотните оскиди, т.е. "стари" са колите преди Евро 6, а Евро 6 е от 2015-2016 години. Купил си немеца кола с Евро 5 през 2014-2015-та, сега е на 3-4 години, но ... стара била, не може да я кара в Кьолн. наистина това е победа за производителите.
43
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мда, така е в Германистан при демократурата. Робите да бачкат за 10 евро и да спестяват за нова кола.
42
1
 
1
 
! Отговори
грешиш преди 5 години
До Анонимен 7Има, има - мощен автомобил с 4 мощни ел. двигателя
41
2
 
27
 
! Отговори
Край преди 5 години
Да ти забранят колата за да си купиш нова било екологично - Да бе - корабче плува ли?Производството на каквато и да е кола прави екологията на туршия.
40
2
 
5
 
! Отговори
Някой преди 5 години
user, 124-ката няма алтернатива и никога няма да има. Някои "Тойоти ''се доближават, но само толкова. Или я поддържай добре или си купи обувки с дебела подметка.
39
29
 
6
 
! Отговори
Успял в живота преди 5 години
Умните и кадърните при демокрацията успяват в живота и карат нови коли, некадърниците и неудачниците като нямат пари за нова кола да ходят пеша.
38
6
 
27
 
! Отговори
user преди 5 години
Проблемът е, че новите коли са направени, за да се развалят. Скъпа поддръжка, скапани двигатели, скоростни кутии, проблем с окачването .... неща, които при по-старите автомобили са изчистени и липсват. Тъкмо се реша да си купя нова кола и като започна да чета за проблемите и решавам да спестя главоболията. Карам w124 кажете ми с какво да го сменя.
37
31
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хайде стига рев и сополи, аман от тия 30 годишни гробници. Като си беден в крайна сметка не караш кола - така е на запад, така трябва да стане и тук. Сълзливите истории за бедничкия *** с 20 годишното БМВ не на мене... Това е дори в интерес на бедните - държавата ги пази да не де самоубият от свинщина и *** ..
36
31
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
*** 500 години се е возил на магаре и 50 години на москвич, а сега искате да му вземете 30 годишния мерцедес, с който обгазява половин София. *** види ли някакви велосипедисти се изнервя и тръгва да ги засича и гази защото му идглеждали недохранени и *** и това го дразнило. Като го питам какво означава "***", казва че не знае точно, но е чел за тях от сайта на БСП.
35
9
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Първо VW произведе милиони дизелови двигатели,фалшифицира резултатите за емисиите им и сега видиш ли потребителите били виновни....А с парите взети от дизелите VW щял да произведе електромобили,неясно кога и какви!Досега не са направили нито един!Поазват ни някакви снимки,рисунки и фантазии!
34
1
 
10
 
! Отговори
Щерю преди 5 години
Евреите, които инвестират в японските марки, чрез съдебни процеси в САЩ прецакаха Германия...
33
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Продадохме всички имоти които имахме и от 3 години живеем е Холандия. .Нали беше в Австрия бре...или забрави..
32
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
не може да има забрани без поощрения,безсмислено е,за да забраниш нещо ,трябва да предложиш алтернатива