Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни

Това всъщност е поражение за обикновените граждани
Обновена: 7 дек 2018 06:38 | 6 дек 2018 18:48, Елка Василева
76
Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни
Снимка: архив, Reuters

Нима има човек, който да не иска да диша чист въздух? Но да се забранява движението на старите дизелови автомобили не е никаква победа над автомобилното лоби. Тъкмо обратното, се казва в коментар, публикуван в Дойче веле.

Дизеловата истерия, обзела Германия, вече достигна ново измерение. Вината не е на съдилищата, които налагат забрани за движение на старите дизелови автомобили – от години вече знаем, че съществуват максимално допустими стойности за замърсяването на въздуха. Но едва сега в Кьолн или Франкфурт усетиха истинската безизходица, в която се намират, защото от пролетта на идната година десетки хиляди автомобили вече няма да имат право да влизат в големите градове.

Природозащитниците гръмко празнуват „победата" над автомобилните концерни. Те явно си мислят, че са успели да нокуатират цялото автомобилно лоби. Но нима това е победа? Ако наистина вярват в това, значи просто са полудели. Защото политиката на чистата съвест има неприятни последици за мнозина.

Още по темата

За да могат самозваните спасители на света да спят спокойно, те съветват милионите германци, които и занапред ще са принудени да ходят на работа в други градове, да оставят колите си в гаража и да пътуват с … велосипед.

Подобно нещо обаче е далеч от реалността: обикновеният германски гражданин изминава средно по 17 километра, за да достигне до работното си място. Постоянно закъсняващите, препълнени и прекалено скъпи влакове също не могат да бъдат истинска алтернатива на придвижването с личния автомобил.

Победа за автомобилните концерни

Забраните за движение на старите дизелови автомобили не са победа над автомобилните концерни. Тъкмо обратното: това е победата на самите концерни над всички останали.

Само в Кьолн от забраната ще бъдат засегнати 110 000 собственици на автомобили. Тук изобщо не смятаме многобройните жители на по-малките населени места около града, които всеки ден пътуват до Кьолн, защото работят там. На всички тях сега ще им се наложи да си купуват нова кола. Ето това вече наистина е поражение – поражението на обикновените граждани.

Всяка седмица валят нови съдебни решения, забраняващи движението на старите дизелови автомобили. По същество това е нагло отчуждаване на собственост в особено големи размери – толкова гигантски, че би им завидял всеки бивш комунистически лидер.

А от партията на Зелените и от Левицата бурно аплодират… Но защо?! Не си ли задават въпроса кои са собствениците на тези стари дизелови автомобили? Нима са мислят, че това са борсови посредници и банкери?

Не, засегнати от забраните са хорица със скромни доходи – например чистачки, които сутрин  гладят ризи и лъскат тоалетни в северната част на Кьолн за по десетина евро на час, а след обяд се отправят на 15 километра в южна посока, за да чистят кухни и офиси. За тези хора е ценна всяка минута. Или пък самотни майки, които сутрин закарват децата си на училище, а после бързат да стигнат до работното си място. Нима всички тези хора са в състояние да си купят електроавтомобили? Ако останат без старите си возила, за тях това ще е истинска катастрофа.

В самодоволното ликуване на защитниците на околната среда се съдържа и порядъчна доза егоизъм. Те разсъждават така: "На тези автомобили не трябва да се разрешава да влизат в града, защото в него живея АЗ!" Тези "екоапостоли на морала" изобщо не се интересуват от проблемите на чистачката или на дребния занаятчия, чието оцеляване е сериозно застрашено.

На всичкото отгоре забраните за движение на старите дизелови автомобили не решават проблемите, а само ги пренасят в чужбина. Никой обаче не се е притеснил особено от това, че хиляди таратайки ще заминат за Източна и Югоизточна Европа, за Близкия изток и Африка. А там вече се надсмиват над "глупавите германци". Но нима градове като Минск, Белград и Кайро не са част от същата тази планета, която все се опитваме да спасяваме?

Може и без забрани

Защо тогава са тези забрани? Голям брой технологични новости, като например безоловният бензин, автомобилните катализатори или спирачните накладки, несъдържащи азбест, бяха въведени, без да се спират от движение по-старите автомобили.

Ясно е и това, че не може при всяка промяна на евронормата за отработените газове хората да си купуват и нов автомобил. Макар че има доста хора, които биха се зарадвали на подобна логика – например търговците на стари коли в София и Кайро, но и концерни като Фолксваген, БМВ и Даймлер.
 


76
Още от Коли
VW казва сбогом на двигателите с вътрешно горене през 2026 г.
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
2
 
7
 
! Отговори
Вещ!!! преди 1 седмица
Голямата измама се състои в това, че в момента и да искате не можете да си купите нова кола, защото има срок за доставка(2-12 месеца), а едва от Октомври месец, взеха да ги доставят немските производители, бензиновите малолитражки, с WLTPA стандарта, а отстъпките за тези коли при дилърите, поради огромния наплив, са мижави, освен ако не купувате по 4 коли на година от тях и не ви дадат 18+ отстъпка. Най изгодно е да не си купувате кола в момента, а да я вземете на оперативен лизинг с Евро6ДТемп.
55
3
 
4
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 1 седмица
Нови коли в Германия си купуват немски вещомани или емигранти, които не знаят накъде ще ги отвее вятъра, или по-бедни хора, за които обаче, няма вариант да изплатят колата до 4-тата година и след това да внесат още пари напред за по-следващия оперативен лизинг. Всички останали, които са с ниски доходи, купуват коли на старо, а там цените са солени, когато колата е до 5 години. Изгоряха тези, които са с Евро4 и Евро5, но разлика между тези стандарти и Евро6, няма в реални условия...
54
0
 
8
 
! Отговори
Вещ!!!:) преди 1 седмица
Вижте, измамата е следната:
В Германия е модерно, най-много на 5 години да си сменяш колата, но преди 5 години, продаваха дизелите с Евро5, а тези с Евро4, са на по-бедните хора, докато тези над 30 години са колекционерски, но по тази тема можем да поспорим, за най-замърсявващите средства, мотопедите, няма никакви забрани. Другата подробност е, че в Германия никой не купува нова кола, а я взима временно, на оперативен лизинг и на всеки три години, преподписва и кара по-нова кола...
53
6
 
4
 
! Отговори
AcOrP преди 1 седмица
До Успял в живота

Аз съм успял в живота защото карам стара кола ;)
Новият автомобил е deapriciating asset т.е liability и ти губи пари.

Богатите и успелите хора не карат нови коли те колекционират стари класически автомобили.

Давам ти пример купих си стар автомобил 20 годишен преди 10 години. Ползвам го вече 10 години(не като всекидневен) сега въпросният автомобил струва 5 пъти повече отколкото съм платил за него.
За нов автомобил за 10 години губи[ 83% от стойността му + разход за подръжка
52
2
 
1
 
! Отговори
Митков преди 1 седмица
Няма забрана пропаканда.
Аз живея в германия
51
0
 
4
 
! Отговори
Скептик преди 1 седмица
"Успял в живота" по втория начин. От такива акъл не ща.
50
1
 
20
 
! Отговори
не толкова успял преди 1 седмица
До Успял в живота

Краденето и далаверите не те правят успял в живота. Добре знаем че това е тенденция в България, но все пак има останал малък процент честни хора в тази държава които не мислят че това ги прави успели.

Взимам по 2000лв на месец с честна работа, но не мога да си позволя през няколко години да си купувам нов автомобил. Математиката просто не работи така когато трябва да се грижиш за семейство, да платиш всички данъци, да ти е пълен стомаха и от време на време да изненадаш жената
49
0
 
16
 
! Отговори
Край преди 1 седмица
1-2 процента от населението карат другите да тичат в колелото на хамстера. Забраняват ти кола дето са си препоръчвали преди 4-5 години за да си купиш нова, която ще я забранят след още толкова години. И това било за екологията
48
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Проблемът в Германия са азотните оскиди, т.е. "стари" са колите преди Евро 6, а Евро 6 е от 2015-2016 години. Купил си немеца кола с Евро 5 през 2014-2015-та, сега е на 3-4 години, но ... стара била, не може да я кара в Кьолн. наистина това е победа за производителите.
47
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Мда, така е в Германистан при демократурата. Робите да бачкат за 10 евро и да спестяват за нова кола.
46
0
 
1
 
! Отговори
грешиш преди 1 седмица
До Анонимен 7

Има, има - мощен автомобил с 4 мощни ел. двигателя
45
1
 
27
 
! Отговори
Край преди 1 седмица
Да ти забранят колата за да си купиш нова било екологично - Да бе - корабче плува ли?
Производството на каквато и да е кола прави екологията на туршия.
44
1
 
5
 
! Отговори
Някой преди 1 седмица
user, 124-ката няма алтернатива и никога няма да има. Някои "Тойоти ''се доближават, но само толкова. Или я поддържай добре или си купи обувки с дебела подметка.
43
13
 
4
 
! Отговори
Терсенето преди 1 седмица
Умните и кадърните, карат каквото искат. Ти ще караш таралясник на Ента степен. И ще ревеш, че те задължават да слагаш зимни гуми.
42
3
 
18
 
! Отговори
Терсенето преди 1 седмица
Точно пък немците. 95, процента от автопарка им е на дизел. Да не говорим за яки машини. От Хамбург до Кил. Видях една Тесла и две бензинки.
41
16
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
НОВИТЕ АВТОМОБИЛИ ПРЕЧАТ НА ДЪРТИТЕ ЧЕРВЕНИ ПЛЮВАЧИ
40
28
 
6
 
! Отговори
Успял в живота преди 1 седмица
Умните и кадърните при демокрацията успяват в живота и карат нови коли, некадърниците и неудачниците като нямат пари за нова кола да ходят пеша.
39
5
 
27
 
! Отговори
user преди 1 седмица
Проблемът е, че новите коли са направени, за да се развалят. Скъпа поддръжка, скапани двигатели, скоростни кутии, проблем с окачването .... неща, които при по-старите автомобили са изчистени и липсват. Тъкмо се реша да си купя нова кола и като започна да чета за проблемите и решавам да спестя главоболията. Карам w124 кажете ми с какво да го сменя.
38
30
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хайде стига рев и сополи, аман от тия 30 годишни гробници. Като си беден в крайна сметка не караш кола - така е на запад, така трябва да стане и тук. Сълзливите истории за бедничкия Ганю с 20 годишното БМВ не на мене... Това е дори в интерес на бедните - държавата ги пази да не де самоубият от свинщина и боклуци ..
37
30
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ганьо 500 години се е возил на магаре и 50 години на москвич, а сега искате да му вземете 30 годишния мерцедес, с който обгазява половин София. Ганьо види ли някакви велосипедисти се изнервя и тръгва да ги засича и гази защото му идглеждали недохранени и джендъри и това го дразнило. Като го питам какво означава "джендър", казва че не знае точно, но е чел за тях от сайта на БСП.