Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни

Това всъщност е поражение за обикновените граждани
Обновена: 7 дек 2018 06:38 | 6 дек 2018 18:48, Елка Василева
76
Забраната на дизела – победа не над, а на автомобилните концерни
Снимка: архив, Reuters

Нима има човек, който да не иска да диша чист въздух? Но да се забранява движението на старите дизелови автомобили не е никаква победа над автомобилното лоби. Тъкмо обратното, се казва в коментар, публикуван в Дойче веле.

Дизеловата истерия, обзела Германия, вече достигна ново измерение. Вината не е на съдилищата, които налагат забрани за движение на старите дизелови автомобили – от години вече знаем, че съществуват максимално допустими стойности за замърсяването на въздуха. Но едва сега в Кьолн или Франкфурт усетиха истинската безизходица, в която се намират, защото от пролетта на идната година десетки хиляди автомобили вече няма да имат право да влизат в големите градове.

Природозащитниците гръмко празнуват „победата" над автомобилните концерни. Те явно си мислят, че са успели да нокуатират цялото автомобилно лоби. Но нима това е победа? Ако наистина вярват в това, значи просто са полудели. Защото политиката на чистата съвест има неприятни последици за мнозина.

Още по темата

За да могат самозваните спасители на света да спят спокойно, те съветват милионите германци, които и занапред ще са принудени да ходят на работа в други градове, да оставят колите си в гаража и да пътуват с … велосипед.

Подобно нещо обаче е далеч от реалността: обикновеният германски гражданин изминава средно по 17 километра, за да достигне до работното си място. Постоянно закъсняващите, препълнени и прекалено скъпи влакове също не могат да бъдат истинска алтернатива на придвижването с личния автомобил.

Победа за автомобилните концерни

Забраните за движение на старите дизелови автомобили не са победа над автомобилните концерни. Тъкмо обратното: това е победата на самите концерни над всички останали.

Само в Кьолн от забраната ще бъдат засегнати 110 000 собственици на автомобили. Тук изобщо не смятаме многобройните жители на по-малките населени места около града, които всеки ден пътуват до Кьолн, защото работят там. На всички тях сега ще им се наложи да си купуват нова кола. Ето това вече наистина е поражение – поражението на обикновените граждани.

Всяка седмица валят нови съдебни решения, забраняващи движението на старите дизелови автомобили. По същество това е нагло отчуждаване на собственост в особено големи размери – толкова гигантски, че би им завидял всеки бивш комунистически лидер.

А от партията на Зелените и от Левицата бурно аплодират… Но защо?! Не си ли задават въпроса кои са собствениците на тези стари дизелови автомобили? Нима са мислят, че това са борсови посредници и банкери?

Не, засегнати от забраните са хорица със скромни доходи – например чистачки, които сутрин  гладят ризи и лъскат тоалетни в северната част на Кьолн за по десетина евро на час, а след обяд се отправят на 15 километра в южна посока, за да чистят кухни и офиси. За тези хора е ценна всяка минута. Или пък самотни майки, които сутрин закарват децата си на училище, а после бързат да стигнат до работното си място. Нима всички тези хора са в състояние да си купят електроавтомобили? Ако останат без старите си возила, за тях това ще е истинска катастрофа.

В самодоволното ликуване на защитниците на околната среда се съдържа и порядъчна доза егоизъм. Те разсъждават така: "На тези автомобили не трябва да се разрешава да влизат в града, защото в него живея АЗ!" Тези "екоапостоли на морала" изобщо не се интересуват от проблемите на чистачката или на дребния занаятчия, чието оцеляване е сериозно застрашено.

На всичкото отгоре забраните за движение на старите дизелови автомобили не решават проблемите, а само ги пренасят в чужбина. Никой обаче не се е притеснил особено от това, че хиляди таратайки ще заминат за Източна и Югоизточна Европа, за Близкия изток и Африка. А там вече се надсмиват над "глупавите германци". Но нима градове като Минск, Белград и Кайро не са част от същата тази планета, която все се опитваме да спасяваме?

Може и без забрани

Защо тогава са тези забрани? Голям брой технологични новости, като например безоловният бензин, автомобилните катализатори или спирачните накладки, несъдържащи азбест, бяха въведени, без да се спират от движение по-старите автомобили.

Ясно е и това, че не може при всяка промяна на евронормата за отработените газове хората да си купуват и нов автомобил. Макар че има доста хора, които биха се зарадвали на подобна логика – например търговците на стари коли в София и Кайро, но и концерни като Фолксваген, БМВ и Даймлер.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
10
 
7
 
! Отговори
Николай преди 5 години
Все от някъде трябва да се почне... По-малко леко и бавно ще стане и така и тук в България ще ги спрат и ще ходим на работа с тротинетка електрическа...
10
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много добра статия, която противно на очакванията ми идва от DW. Не защитавам употребата на дизел въпреки че имам нова кола на дизел, но действително е подвеждащо да накараш човек да купи кола за 100К и после да му кажеш че не може да я използва (дизеловите автомобили като цяло са по скъпи като нови от бензиновите). Все пак дори еко нормите преди няколко години поощряваха дизела заради по ниските емисий на CO2, за които никой сега не говори какво ще стане с бензинките...
9
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Клоуните от дойче веле май забравят, че манипулираните им немски барутници ще продължават да тровят Европа още дълго време. Кой знае колко народ са избили немските концерни с димящите си нафтови печки.
8
1
 
11
 
! Отговори
Сп??нс - преди 5 години
Истинският проблем е че градоустройството на повечето европейски градове е на ниво от преди новата ера, няма как да въведеш нещо ново в един модел на повече от 2000 години.Преди години имаше поредица по дискавърито, за Градът на бъдещето и никаде не обясниха как ще се преустрой един вече съществуващ град
7
7
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма нищо по хубаво от автомобил с мощен двигател на вътрешно горене.
6
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кой кого и защо е победил не става ясно...
5
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Забраните за движение на старите дизелови автомобили не са победа над автомобилните концерни. Тъкмо обратното: това е победата на самите концерни над всички останали."Кои и какви са тези "всички останали" бе *** веле? Точно твоята страна се сцепи да бълва дизели за цяла Европа, а на вагена накрая му наритаха ***.
4
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Китайците продават електромобилчета за по 2 до 10 хил долара. като в горната ценова категория са си направо завършени автомобили. А за да ходи един човек на работа му върши работа и долната ценова категория. Да свалят митата и да внасят оттам.
3
4
 
19
 
! Отговори
м даа преди 5 години
Подкрепям, мнението на DW, по-етично щеше да е да забранят дизели над определена възраст и да затегнат ГТП-то, Примерно от 2020 да спрат от движение тези над 20 години, или без Евро3, или без катализатори и така поетапно да смъкнат възрастта до някакви приемливи граници,
2
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Точно така,тези електромобили не могат да се карат зимата,нито има изградени колонки за зареждане,ако съм трети или пети автомобил за зареждане отиде 6 часа чакане пред колонката
1
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Статията казва самата истина. Абсолютно недопустимо е след като си издал разрешение за продажба на дадена стока да се от яташ и да я ограничаваш после.