2018-а: По-малко жертви на пътя! Стресна ли ни бонус-малус?

610 души загинали през миналата година, със 72 по-малко от 2017 г.
3 яну 2019 21:31, Боряна Павлова
49
2018-а: По-малко жертви на пътя! Стресна ли ни бонус-малус?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Броят на катастрофите и на загиналите по пътищата у нас намалява през 2018 г., но най-драстично това става през последните 4 месеца, сочат данните на "Пътна полиция". Наред с други обективни причини като по-малко количество на валежите или по-засилени акции на КАТ за пътен контрол, налице е и психологически фактор – страх у шофьорите, включително и от новата система бонус-малус.

610 са убитите при катастрофи към 1 януари 2019 г., което е със 72 жертви по-малко от 2017 г., завършила с 682-ма загинали. Намалението е с над 10%, но окончателните данни ще станат известни след 31 януари. За съжаление, с около 86 убити на 1 млн. души, България ще остане сред първите по жертви страни от ЕС, най-вероятно само след Румъния.

Още по темата

Миналата година беше белязана от две тежки автобусни катастрофи. Шестима души загинаха, а 17 бяха ранени на 13 април на магистрала "Тракия”. В началото на декември м.г. прокуратурата внесе обвинителен акт срещу 29-годишната шофьорка Цвета Таскова, която при изпреварване с лека кола блъснала предната гума на автобуса, който се обърна встрани от магистралата. При втората катастрофа на 25 август край Своге загинаха 20 души, когато автобус след сблъсък на завой се обърна в 30-метрова пропаст край пътя.

Според експерти широкото медийно отразяване на тежката катастрофа край Своге става един от важните психологически фактори за намаляване на жертвите в следващите месеци. От 1 януари до 31 август 2018 г. статистиката сочи, че убитите са само с 23-ма души по-малко спрямо същия период на 2017 г., докато броят на тежките катастрофи и на ранени е приблизително еднакъв. Към 31 декември 2018 г. разликата при загиналите е със 72-ма души по-малко, при ранените намалението е с 236 души, а при тежките сблъсъци с 214.

Само седмица преди катастрофата в Своге, на 17 август фалира кипърското дружество "Олимпик", което засегна 275 хил. застраховани, повечето от които шофьори с "Гражданска отговорност". Тези хора не само трябваше да плащат втори път, а с ужас научиха и че цената на полицата е друга – ако за една стара кола среден клас през 2017 са дали около 160-170 лв., новата им полица струваше от 280 лв. нагоре. Като капак през октомври и ноември Комисията за финансов надзор обяви проекта си бонус-малус. Обсъжданията окончателно предизвикаха стрес у всеки, който може да си представи, че ще трябва да плаща до 400% повече.

Подобен брой жертви – в средата на 60-те години

Броят на загиналите през 2018 г. е съотносим към този в средата на 60-те години на миналия век. КАТ води статистиката от 1951 г., когато у нас има под 1 милион превозни средства и шофьори с книжки. През 60-те години броят на автомобилите и водачите надхвърля 1,5 млн. и след 1968 г. убитите надминават 1000 души. Такива стойности остават чак до 2006 г. Има само 2 изключения – през 1974 г. при световната петролна криза и през 1997 г., когато у нас е предизвикана банкова криза.

Най-много са загиналите през 1990 г. – 1567 души, а най-малко в двете поредни години 2012 и 2013 г. – по 601 жертви.

Според комисар Росен Рапчев, шеф на "Пътна полиция", по-малкото жертви на пътя се дължат на законодателните промени от последните 2 години, засилената контролна дейност, въвеждането на нови технически средства и автоматизирането на процеса по издаване и връчване на електронни фишове.

"Например – през миналата година имаме 76 000 електронни фиша, връчени на собствениците от наши служители на пътя, които са направили проверка в таблета и са пуснали наказателното постановление на принтер в патрулния автомобил", коментира той пред "Труд".

Рапчев се надява, че системата бонус-малус ще бъде въведена още през тази година

"Призовавам всички да мислят позитивно и да са спокойни, че когато не нарушават закона, няма и да плащат по-висока застраховка. Страхуват се тези, които разсъждават от гледна точка на нарушители. За съжаление, ние – българите, по-често сме от втория тип", посочи той.


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Това,че са по-малко,не означава,че са малко.Пак сме на първо място в ЕС по брой загинали на пътя.А осакатените,които цял живот ще останат инвалиди,тях май никой не ги брои.
41
0
 
4
 
! Отговори
Фалшива новина преди 4 месеца
Поредната манипулативно поднесена новина.
Брой автомобили
Кога автомобилите са повече? Когато регистрираните са над 1,5 милиона, както е било през 60-те години и средно са изминавали 20-30 хиляди километра на година или сега, когато автомобилите са над 3 милиона и средно изминават по 5-6 хиляди километра на година. Бензинът и дизелът бяха страшно евтини през 60-те години. Ако не бъркам от порядъка на 15-25 стотинки за литър, най-много да е било 40 ст./л и колите се използваха непрекъснато
40
0
 
8
 
! Отговори
Елемаг преди 4 месеца
Вие сериозно ли не засягате в статията единствената вярна причина,а именно:НАМАЛЯВАМЕ ПОГОЛОВНО?
39
0
 
6
 
! Отговори
провинция преди 4 месеца
Пълна глупост, застрахователите да си гледат и коректно да плащат щетите.Има си контролни органи да налагат санкции на нарушителите. В тази наша държава всеки върши това което не му е работата .Ужаааас. Аман от простаци, нямат край.Всичко е за да прибират повече пари застрахователите.
38
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Някой вярва ли на статидтиките на мвр?! Бонус фалус няма да се въвежда. Пак наглите герберунгели започнаха да си рекламират тъпоумието, но ние не сме прибрали гоягите.
37
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Обикновено карам по 20 000 км. на година. През тази обаче, само 10 000 км.
По-слаба икономика, по-скъпи горива и ето го ефекта.
Извода е че ако карате по-малко, логично шансът да катастрофирате намалява, така де, като си седите у дома къде ще катастрофирате.
Намалелият брой на загиналите е отражение на вялата икономика а не на бонус-малус.
36
1
 
15
 
! Отговори
SS преди 4 месеца
На Ганьо и бонус фалос да му приложиш, ще продължава да се качва на волана пиян и друсан, да псува и незачита останалите на пътя, и да обвинява депутатите че нищо не му е наред! Няма оправия
35
0
 
12
 
! Отговори
Бай Иван преди 4 месеца
До ХА-ХА-ХА !
Не забравяй ,че като се топим с 50000 на година има и много безработни от тея съответно и безработицата намалява!!
34
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Във видин за година 42% по малко деца
33
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Обявявам масова евакуация към германия пред герб да са ни унищожили по плана ран ът
32
3
 
17
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 4 месеца
Фашистката държава на Бойко наистина има заслуги за намаляването на жертвите от ПТП.
Вследствие на ГЕНОЦИДА намалява драстично населението на България.
Всяка година се топим с 50 000 души.
Сиреч всяка година изчезва по един средно голям български град.
Изчезва градът - изчезват и катастрофите в него и така намалява общия брой на жертвите в България от ПТП.
По същия начин ГЕРБ намалиха у безработицата.
Накрая като унищожат и последния българин няма да има нито безработица, нито жертви от ПТП.
31
1
 
18
 
! Отговори
българина преди 4 месеца
процента удивително съвпада с намаляването на ражданитя и процента население което емигрира или умира
30
0
 
10
 
! Отговори
шматка преди 4 месеца
Тея 72 са емигрирали затова не сме успели да ги убием.
Ама те ще си дойдат в отпуск.Тогава ще видят кон боб яде ли
29
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Не знам кой какво е стреснал.Всеки ден от катастрофа умират 2 човека.България е 6 милиона в Румъния са 21 милиона. Има един и същи брой катастрофи.
28
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тия 610 души гейове ли бяха? А гейовете ли са виновни за тяхната смърт?
27
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Ами ке се трепат балканоидните криводзурлатанковци, де локат джибрица дорде им се изкриви дззурлата и след това се правят на шоФери! Потомствени пиядури, унуците на пияния каруцар Хандрешко!
26
2
 
11
 
! Отговори
Guru преди 4 месеца
БОКУ, СТИГА КРАДИ УЕ!
25
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
То бонус малус е навсякъде плащаш уж има бонус хоп идват дв е сметки щото си нов та да е бонус малус проблема а1 какво правят а а дано КЗП и прокурорите ги минат Ко не закриваи тоя оператор години наред се ядосваме закриваи го боико
24
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Маико мила сандукан сее завърнал.Тъи като гледам един стар другар е прокъртил чудя му се помниш ли кога играеше мачове и не близваше а другарю Ломоносов сега те виждам в друга светлина докога ли Господ знае
23
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Е то от коня ще да е брат ми оня да нее пресушил бидоня че работата нее добре у хоремака