Климатикът в колата трябва да се използва и през зимата. Защо?

Не се отказвайте от него заради по-високия разход на гориво
12 яну 2019 12:20, Александър Попов
55
Климатикът в колата трябва да се използва и през зимата. Защо?
Снимка: Pixabay

Климатикът е много хубаво нещо през лятото, когато времето е много горещо. В зимните месеци обаче за много шофьори той се оказва проблем, тъй като сериозно покачва разхода на гориво. И те предпочитат да не го използват, пише automedia.bg.

На какво мнение обаче са експертите?

Първо, трябва да припомним, че има автомобили, които са оборудвани със стандартен климатик, както и такива, които разчитат на по-модерния климатроник. Вторият е значително "по-умен", но и той действа на същия принцип като стандартното устройство.

Схемата е доста проста и е изградена на законите на темодинамиката, които се изучават още в училище – при сгъстяване газът се нагрява, а при разширяване се охлажда. Системата на устройството е затворена, като в нея циркулира хладилен агент (фреон). Той преминава от течно в газообразно състояние и обратно.

Газът се компресира при налягане от 20 атмосфери и температурата на веществото се повишава. След това хладилният агент по тръба отива да кондензатор, разположен през бронята. Там газът се охлажда с помощта на вентилатора и се превръща в течност. В този си вид той достига до изпарителя, където се разширява. През това време температурата му спада, като охлажда въздуха, влизащ в салона.

В случая обаче се случва още един интересен и важен процес. Заради разликата в температурите, влагата от въздуха се кондензира в радиатора на изпарителя. По този начин, попадащият в салона поток от въздух се изсушава, като поема влагата. А това е особено полезно през зимата, когато заради конденза стъклата на автомобила започват да се запотяват. Тогава е достатъчно да се включи вентилатора на климатика и нещата се оправят само за минута.

Трябва да се уточни и нещо много важно – рязката промяна на температурата е опасна, тъй като замръзналото стъкло може да се пръсне. В същото време, малката икономия на гориво не си заслужава с оглед на удобството и безопасността на возещите се в колата. Още повече, че много от автомобилите разполагат със специална функция за борба със запотяването.

Има и друга причина за използването на климатика през зимата. Експертите съветват това да се справи поне веднъж месечно, тъй като хладилният агент в системата, освен всичко друго, смазва движещите се части на компресора, а също така увеличава живота на уплътненията. Ако тяхната цялост се наруши, то рано или късно ще се стигне и до изтичане на фреон.

Още новини за коли четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
1
 
9
 
! Отговори
Аутоклим... преди 5 години
И падне ли под 5 градуса системата се предпазва, като изключва компресора, т.е. може да обираш влагата с него до към 5 градуса. А за смазване на осовото уплътнение на кмпресора е препоръчително по към 3-4 пъти в месеца да се включва за по към 5 минутки да поработи, че иначе изсъхва и слепва, като при първото включване на пролет може да се наруши плътността му и да се получи пропуск на хладилен агент.
32
11
 
5
 
! Отговори
I'm преди 5 години
Климатроника топли през зимата и го прави перфектно! До 2-3 мин започва да духa топъл въздух и това няма нищо общо със загрялата се до някаква нищожна степен охлаждаща течност в двигателя. Казано с други думи, топлото не идва от класическото парно на колата. Мога и него да използвам, но не и в началото, защото няма как да топли. Не знам какви коли карат дървените философи-разбирачи, но статията е вярна. Климатроника работи през зимата и топли, много много преди двигателя(и антифриза в него)!
31
6
 
10
 
! Отговори
Бобчо преди 5 години
Абе имам чувството, че всяка статия за автомобили в тоя сайт е писана от хора, дето в кола не са влизали. Карам една дърта 20 годишна каруца, ама компресора при под +18 градуса външна температура не моеш го накара да тръгне. В новите коли пък електрониката сама си решава кога да си пусне компресора евентуално. Отделно ако в колата ти има конденз, по-добре си изсуши стелките и виж дали няма теч и напоени мокети с вода. Смяната на филтъра на купето също много помага.
30
6
 
10
 
! Отговори
Влади преди 5 години
Кой пак учен ***, с основно образование е писал тази статия? Че и закони за хидродинамика цитирал! Като са минусови темпратурите как ще ти заработи комресора в режим охлаждане. Пак някои си бъркал в носа и творил! Сигурно е от майсторите вързани с автоджамбазите. Те всички говорят учено, големи разбиратели, един вид, са въздухари, само да лъжат балъците.
29
3
 
20
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Откъде да пусна климатика на Лада 2107?
28
0
 
11
 
! Отговори
до пепи преди 5 години
пич какво да разкарвам, сутрин като е минус 10 на вън, като седна в колата колко мислиш че е, плюс 10. Може ама ако имаш печка Вебасто.
27
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 25Топлината при дизела отива да си грее мотора. Моята изстива, когато е само на парно, трябва да има товар върху мотора. С включен климатроник е съвсем различно
26
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
има вярно в написаното ама и не толкова, климатроника ми на ауди, при минус 5 ще се включи с компресор ама друг път, той компютъра не го пуска. Чак като я докара около 10 градуса в купето може да ползваш опцията осъшаване предно стъкло, тоест компресора тръгва...
25
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 24Прочете ли за VDC? Виж до какви минусови температури работят. По спомен до около -35СА за Ситроен...без думи
24
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
21, как точно сътвори този бисер : с парно моторът изстива и купето е студено ? Къде според теб отива топлината от двигателя предназначена за отоплението на салона?
23
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
21, е чак пък "незнаещи в ситроен"....... малко преосолИ манджата. Те няма и върху какво да умуват. Имат писани процедури.
22
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ВаскоТова е вярно за коли над 20г.... При новите не е така
21
0
 
6
 
! Отговори
Пепи преди 5 години
Лятото когато температурите са доста над 30,вътре се нагрява до над 50.А зимата пък обратното.Същото е като у дома.
20
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хаха, този пък чак пита незнаещите у Ситроен...С климатроника се отоплявам зимно време, с парно мотора изстива и купето е студено. Нещо да си чул за Variable Displacement Compressor (VDC). Работи при всякакви температури, всички по нови коли са снабдени с такива. Како винаги е и включен.
19
7
 
10
 
! Отговори
Пепи преди 5 години
Слушайте внимателно - няма да повтарям.И зима и лете когато температурната разлика е голяма,начина е един и същ.Влизате и отварят прозорците до долу.след като разкарате топлия въздух или евентуално - много студения,чак тогава пускате климатика или парното.
18
3
 
16
 
! Отговори
хахо преди 5 години
Четете внимателно.Никъде в статията не пише и аз не съм написал,че с климатика през зимата се отопляваш.Отоплява загрелият двигател чрез подгрятата от него охлаждащата го вода,а работата на климатика през това време спомага за супербързото в рамките на минута изсушаване и поддържане на въздуха в купето без влага,която изпотява стъклата,включително и влагата отделяна от човек при дишане.
17
6
 
2
 
! Отговори
Торлака преди 5 години
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."A.Einstein
16
3
 
8
 
! Отговори
до 13 преди 5 години
Не е известно още да е конструиран вечен автомобил.Всички части се износват,което зависи от много фактори.Като се започне от качеството на производството,мине се през качеството на пътищата,атмосферните условия и не на последно място от качеството на задкормилното устройство.
15
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Разликата между авто климатик и климатроник е в това, че клилатроника има прецизно управление чрез датчици за температура, които му подават сигнал кога да работи и кога да спира. Климатика просто си бачка. Но и двете през зимата НЕ ТОПЛЯТ. Айде сега малко прочетете! Имате компютри в ръцете.
14
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма съботен ден да не използвам климатика за охлаждане, независимо колко студено е навън. Петък вечер като издъня кило и половина водка, сега по обед така ми гори отвътре , направо ще ми се подпали джигера.