С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
148
1
 
42
 
! Отговори
варна преди 5 години
Светът се развива, технологиите летят, само в България по пътищата знаци от соца кат е имало жигули и москвичи,хората измислиха 8 степенни кутии и кви ли не технологии, тука ще те карат да слизаш и да буташ с 30км, и какво ще карам на 2 ра скорост в целия град, е супер икономично ще ни излиза, да попитам депутатите как ще си карат колите за по 100-200 бона с 30км, дет са по 300-400кс, просто сте жалки с поредната глупава идея, през 2 дни измислят нов тормоз за окъсалите хора, герб убиици на живо
147
0
 
15
 
! Отговори
FF преди 5 години
Къде са разпоредбите за реципрочни наказания за случайте които е описал "Ай сиктир"щотооо...за скорост превишена с 20 км от шофьор не произтича нищо в общия случай но за неизряден път...опастностаа е за всяка кола...с опасност за живота. Примери много... Тогава...за несвършена работа с опаснот за движещите се не трябва ли да се лежи дълго и да е скъпо за собственика на пътя?
146
0
 
50
 
! Отговори
АЙ С К ТИР БЕ! преди 5 години
Така, а какви ще са наказанията за:- ПТП поради дупка на пътя- ПТП на завой, поради непочистен участък от зимното опесачаване- ПТП поради необработен и заледен участък от пътя- ПТП поради липсваща маркировка- ПТП поради оставени невалидни пътни знаци от последния ремонт- и т.н.А, етих се, тогава също шофьора се наказва, за НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ спрямо обстановката.
145
1
 
25
 
! Отговори
Ивака преди 5 години
значи, въобще да забранят шофирането. Само обществен транспорт. При катастрофа водача на ППС, да бъде осъждан от доживотна до смъртна присъда!
144
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Боже,че то майките с колички и децата с тротинетки ще ме изпреварват!
143
1
 
22
 
! Отговори
Ефектът? преди 5 години
По-висок жизнен стандарт на катаджиите.
142
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като има некачествено строителство по магистралите, намалят скоростта, като не могат да се справят с жертвите по пътищата пак намалят скоростта. Странно, а ако и тези мерки не помогнат, какво ще се прави. Да вземат да забранят движението на МПС-та по пътищата и готово.Няма коли, няма проблем. Колкото повече се заседяват на власт герберите, толкова повече започват да мислят само глупости да се самозабравят. А отговорността от грешните решения кой ще я носи?Явно пак никой.
141
1
 
17
 
! Отговори
FF преди 5 години
Тия изтрещяха нацяло...идат избори май трябва да ги изриваме.Инструкторските фирми набълваха неграмотна *** а ние сега останалите ще теглим колая.Кви статистики кви 5 лева, смъртността от 980 души на година падна до 500, което е 100 процента за 5 години..вече не я казват ,дори.С тия мерки дали ще стане 100 на година.Звънци.Ми да ги бутаме колите де.Ей сега камион учебен на кръгово не даде мигач за наляво.Ко прайм.Имам го сниман на видео.Кого да псувам.
140
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Крайно време е максималната скорост навсякъде в България, вкл. и на магистралите, да се ограничи до 5 км/час, колкото е скоростта на пешеходец. Така ще намалим жертвите почти до нула. Поне така твърди ГЕРБ и МВР-то на ГЕРБ. Иначе по света отдавна знаят, че когато максимално разрешената скорост са намали много под безопасната скорост за пътя, катастрофите се увеличават.
139
0
 
23
 
! Отговори
Ефектът? преди 5 години
Ефектът е повсеместно задръстване и смог + финни прахови частици, изгорели газове, по-изнервени шофьори, повече инциденти и саморазправи, по-голям разход на гориво и бъркане в джоба на всеки шофьор.
138
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А с каска зад волана кога ? Има нужда !
137
0
 
17
 
! Отговори
А г-н Министъра преди 5 години
предвижда ли в промените да включи и някое текстче, адресирано към и изрично упоменаващо за носенето на отговорност от ония представители на органа, които имат навика да спират автомобилите на възможно най-неподходящото и рисково място от пътя и щъкащи по него като че най-малкото са рода на Дънкан Маклауд, или осъществяващи внезапни маневри, престроявания и преминавания на червен светофар или през пешеходна, без да ползват мигач или специални средства?Или пак за Франция ще говорим...
136
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма начин да се приеме това безумие.Ние какво, на първа ли ще караме?За джигитите няма наказание,мен ще ме карат да пълзя с 30.И тук там,до легнал полицай и училище ,може и 15 да е ограничението,та на пешеходците да им дишаме прахта.А велосипедистите,няма да има шофьор да може да ги стигне.Тогава и тях ще ограничат и всички дружно ще си пъплим по прекрасните ни пътища.
135
0
 
21
 
! Отговори
колоездач преди 5 години
Автомобилите са приравнени с велосипедите , 30 км. в час . Вече е съвсем безопасно !!
134
0
 
24
 
! Отговори
Трандафор Босев преди 5 години
Аз пък предлагам да ги бутаме колите, щото да им е по-лесно на глупавите милиционери! За рушвети не ги мързи, но да си свършат работата, не! Без да съм проучвал опита на Франция, съм сигурен че ПТП ще намалеят с 50%, ако нафтата стане 5 лева, а гражданската 1500 лева! Да върнем правилата от началото на миналия век, пред автомобила да върви човек с байряк и да вика силно "Пазиии сее, иде Пешо с автомобила!"
133
0
 
15
 
! Отговори
шофьорррррр преди 5 години
Предлагам автомобилите си да ги бутаме, това е още по безопасно.
132
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като не можете да карате ... ще ви учат. Българина обръща внимание само ако му бъркат в джоба...
131
3
 
22
 
! Отговори
Бързобегунек преди 5 години
Предлагам да е до 20 км/ч. Така пешеходците ще могат да избягат от колите в случай на нужда и броят ПТП-та ще стане НУЛА.А който т ъ п а к е решил, че трябва да е 30, мисля, че трябва да бъде уволнен и да не припарва повече до държавен пост в живота си.
130
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В СЕВЕРНА КОРЕЯ ИМА ПОВЕЧЕ СВОБОДА ДА ШОФИРАШ ОТКОЛКОТО ВЕЧЕ ТУК. НАШИЯТ ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА СЕ ПРЕВЪРНА В ПРАСЕНЦЕ КАСИЧКА, ЩОТО ПРИ 30 КМ/Ч. РАЗРЕШЕНА СКОРОСТ 1 ГРАД КАТО СОФИЯ ОТ КРАЙ ДО КРАЙ ЩЕ ВИ ТРЯБВА 1 СЕДМИЦА ДА Я ПРЕКОСИТЕ. АБЕ НАРОДА КАК ТЪРПИ ВЪОБЩЕ ТИЯ *** ОТ ТРАНСПОРТНА КОМИСИЯ ДА СЪЧИНЯВАТ БЪЛВОЧИ /***/ В ПЪЛНИЯТ СМИСЪЛ НА ДУМАТА БЕЗ ЦЕНЗУРА.ЩОТО КАКТО Е ТРЪГНАЛО ЧОВЕК НА ЗАВОЙ ПО ДОБРЕ ДА СЛЕЗЕ ДА БУТА КОЛАТА ОТКОЛКОТО ДА ЛЕЖИ В ЗАТВОР, А УБИЙЦИТЕ С УСЛОВНА ПРИС
129
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всички ревете да се спазват правилата, но и самите вие не ги спазвате :)