Красивият автомобил, на който Гагарин се радва само година

Matra Bonnet Djet VS е дело на французина Рене Боне
14 апр 2019 09:15, Нели Христова
34
Красивият автомобил, на който Гагарин се радва само година

Само една година - толкова време Гагарин притежава красавицата Matra Bonnet Djet VS. Снимката му с нея е навсякъде. Типично за Съветският съюз обаче, за западната марка на автомобила така и не става дума.

Matra Bonnet Djet VS е дело на отдавна забравен френски производител на спортни автомобили,

Създаден от Рене Боне и негови съмишленици, компанията наследява друга фирма за спортни коли, по-късно се налага да се търси помощта на Matra. По това време Matra оперира основно в аерокосмическата индустрия, а автомобилите са интересно и перспективно допълнение като френският гигант предпочита по-спортно ориентираните машини – от тези, които създава Рене Боне за участие във Формула 1.

Моделът Bonnet Djet е и първият сериен автомобил с двигател, разположен пред задния мост, а компанията привлича интереса и парите на Matra с разработките си, свързани с използването на композитни материали. По това време се появяват първите каросерии от фибростъкло и Bonnet е сред пионерите в тези изследвания. Производството на каросерията обаче много бързо се поема от Matra, а много бързо и цялото производство на Djet преминава в завод, собственост на компанията.

Фирмата на Рене Боне участва три пъти и в "24 часа на Льо Ман”, но едва ли има френска автомобилна компания, която да е пропуснала това състезание.

Djet се появява през 1962 година и първото му поколение по-късно е наречено Djet I, тъй като името му се променя в съответствие с промените в компанията - от Bonnet Djet става Matra Bonnet Djet, после Matra Sports Djet и накрая Matra Sports Jet.

Създателите на колата използват двигател от Renault 8 с обем 1,1 литра и 1,2 литра като състезателните версии са доработени от Gordini. Производството на модела от 1962 до 1964 година е под шапката на Bonnet, а от 1965 до 1967 колата е официално модел на Matra.

В Djet намират място някои много модерни за времето си технически решения: двойни А-рамена на окачването и дискови спирачки на четирите колела, а теглото на колата е едва 600 кг.

За две години Bonnet успява да произведе едва 198 коли, като Djet официално дебютира през юни 1962 г. и така изпреварва De Tomaso Vallelunga като първата серийна кола с двигател пред задния мост, но серийното й производство започва едва през юли 1963-та. През 1964 г. с идването на Matra като основен акционер производството набира скорост и до 1968 г., когато то приключва, са сглобени още 1491 коли. Matra наема и бившия дизайнер на Simca Филип Гедон, за да освежи дизайна на Djet I преди подновяването на производството през 1965 г., като колата става малко по-голяма на размери и с 60 кг по-тежка.

По това време цената на Djet е 20 000 френски франка, което се оказва и основната пречка пред успешните продажби.

Специално автомобилът на Юрий Гагарин е версия Djet VS, като колата му е подарена от френското правителство при гостуването му в страната. Тя се задвижва от мотор, доработен от Gordini.

Още интересни новини от света на автомобилите четете в "Аутомедия".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
11
 
60
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 4 ти..Тия глупости От пръстите си ли ги изсмука моето момче? -:) То бива Западна пропаганда Ама направо ви е изпила мозъците! Гагарин.Ще си остане 1 руски космонавт! Историята ще го помни винаги!
4
5
 
79
 
! Отговори
saki преди 5 години
Красива кола и красив и скромен човек от едни отминали времена.
3
35
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако си беше карал Волгата,щеше да е жив!
2
81
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Гагарин не е летял в космоса, а е бил медиен продукт който да показват на руснаците, а след това КГБ го убиха защото вече не им беше нужен.
1
20
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А лада подарили ли са му?