Високи цени, липса на бонуси, станции... Защо не купуваме електромобили?

По пътищата у нас - 2000 хибрида и 800 ел. коли
100
Високи цени, липса на бонуси, станции... Защо не купуваме електромобили?
Снимка: Булфото, архив

Страната ни е сред 28-те членки на ЕС, в които има регистриран ръст в продажбата на хибридни автомобили, показват данни от анализ на Евростат и Асоциацията на производителите на автомобили за 2018 г.

През миналата година у нас са били продадени около 2 100 автомобила с алтернативно задвижване при продадени 1 300 бройки през 2017 г., което е ръст от почти 60 на сто, показва статистиката на АСЕА. Като цяло в ЕС са били продадени около 2 милиона леки коли, класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател плюс електричество.

У нас по последни данни се движат около 800 изцяло електрически коли и над 2 000 хибрида. В момента на пазара у нас 18 различни марки предлагат автомобили с алтернативно задвижване, като цените им варират между 60 000 и 80 000 лева. Според експерти в бранша освен високата цена, една от главните спирачки за развитието на този "транспорт на бъдещето" у нас, е както липсата на достатъчно зарядни станции за електромобилите и хибридните варианти, така и редица други бонуси и отстъпки, предлагани в развитите европейски страни на собствениците на електромобили.

Според експерти България изостава от водещите европейски държави в активното развитие на електроразпределителната инфраструктура, което трябва да обезпечи изграждането на национална мрежа от зарядни електростанции с достатъчна мощност. За това ще са нужни целеви инвестиции в електроразпределителните мрежи в продължение най-малко на 5 - 7 години за минималното разгръщане на високомощни зарядни станции в страната.

Едно от малкото предимства, които ползват собствениците на хибридни автомобили у нас е освобождаването им от общински данък за превозни средства, както и безплатното паркиране в големите градове.

През миналата година в държавите-членки на ЕС са регистрирани 262 милиона автомобила. Около 2 милиона или по-малко от 1 процент от тях са класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател.

Като цяло около 58 на сто от продадените в ЕС автомобили са били задвижвани с бензин, други 36 процента са били дизелови, а останалите са били електрически или хибридни автомобили, отчита статистиката.

Значителен ръст в продажбата на автомобили с алтернативно задвижване е регистриран и в две от съседките ни - в Румъния ръстът е близо 80 на сто - или продадени 3 237 хибрида през 2017 г. - при 5 809 през м.г. В южната ни съседка Гърция ръстът в продажба на хибриди е над 70 на сто - или продадени 2 906 автомобила през 2017 г., при 4 980 през м. г.

Други страни в ЕС с бързо преминаване към алтернативни автомобили са още Норвегия, Швеция, Полша, Финландия, Великобритания и Люксембург, където освен финансови облекчения за собствениците им, са осигурени и достатъчно на брой зарядни станции за електромобилите.

Очаква се през 2020 г. в ЕС да има мрежа от минимум 800 000 зарядни станции за коли на ток, като към момента техният брой варира около 20 000, като за целта са предвидени близо 10 млрд. евро, които ще бъдат инвестирани в европейски мрежи за зареждане на коли с ток вместо с дизел и бензин.

През следващите 10 години се очаква стремителен ръст на електрическите превозни средства в Европа - до 2030 г. водещите индустриални държави в Европа и света ще прекратят вътрешните продажби на автомобили с въглеродни горива, а броят на традиционните автомобили в експлоатация бързо ще намалява.

Масовото навлизане на електромобили в Европейския съюз, което ще започне през следващите 5 години ще доведе до силно поевтиняване на транспортните услуги и строителството и ще предизвика появата на нови технологии, производства и професии, показват анализите на експерти.

Според тях държавите-членки на ЕС, които не успеят да вървят в крак с новите технологии и с тяхното информационно и инфраструктурно обезпечаване, ще търпят значителни търговски загуби и ще са подложени на санкции както заради използването на бензинов и дизелов транспорт, така и заради недостатъчен капацитет на националните мрежи от зарядни станции.

(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
90
4
 
3
 
! Отговори
Теслата преди 4 години
С какво да ги купуваме тея електрички бе баце????? И ако тръгна на по-дълъг път в 40 градуса жега след 150 км батерията ще е тотал щета! Къде ще вися да я зареждам??? Ами зимата на минус 10? Има още хляб да ядат тея електрики!
89
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен79Абе много ми е интересно как в Лондон с доходи на майстор на гипсокартон ще си купиш тесла за 6 месеца.Ако си вице в някоя банка, проблеми нямаш, спор няма.
88
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За какво ми е автомобил, с който не мога да стигна до Бургас?Нито пък до морето в Гърция.
87
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен88Нещо не го виждам в близките 20 години това твоето електрическо бъдеще.Евентуално, някога си, може.
86
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ВескоПо какво съдиш, че е лукс?По-евтини автомобилите никога не са били.
85
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Коригирайте си информацията. Само изцяло електроческите автомобили са освободени Пт данък и паркират безплатно, но не на хибридите.
84
6
 
6
 
! Отговори
Веско преди 4 години
До Анонимен 88Колкото да риете и плюете, бъдещето е на обществения транспорт и споделените пътувания и превозни средства. Собствения автомобил става все по-голям лукс и в момента тече просто една маркетингова стратегия.
83
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колкото да риете и плюете по ел колите това е бъдещето и няма мърдане от него. Нещо подобно е имало преди 120 години когато са спорели кой е за предпочитане локомобила на който е можело да гориш дърва или автомобила за който е нямало бензиностанции за зареждане.
82
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То не ни стигат парите да си платим водата с тия новите измислени такси, те пак искат и нови кули да си купуваме.
81
0
 
1
 
! Отговори
До 75 преди 4 години
Ако "дадат" търгове на хора от на бойко или доган може и по-скоро.. Ама за качеството ще отговаря кацаров...
80
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ако ми трябва нещо на ток, ще си купя сокоизтисквачка
79
5
 
13
 
! Отговори
Инж. преди 4 години
Батериите им са ***! Това казват норвеците. Цената на нова е 1/3 от стойността на колата.Така, че електрокарите са супер скъпи играчки за ***!
78
4
 
14
 
! Отговори
Инж. преди 4 години
В Норвегия масово накупиха Тесли преди 4 години. По 100 000 евро. Имаха бонуси за данъци и паркиране. В момента тия коли са на паркинга пред дилъра на Тесла в Кристиансанд. Преброих над 200 бр оня ден... Пакетирани за към САЩ.
77
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до Зл.атко,ами да питаме баш тиквократа откъде ще се вземат. Много ми беше смешна логиката. На България в момента не и трябва атомна електроенергия, щото България не потребявала толкова много ток. Хахаххаа. Съсипва държавата за да си получи комисионните от америкаските ТЕЦ-ове.
76
2
 
11
 
! Отговори
* преди 4 години
Ами... нека да обясня защо дори и хипотетично.За да купим електроавромобил ние трябва да имаме доходи но дори и всички да започнем да имаме от утре ние нямаме изградена мрежа за зареждане на електрически возила каквито и да са те. Тесла Моторс изграждат такива както и Нисан. Но реално няма как да стане това в България поне не и в близките 30 години.
75
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Бе високи са цените, но основно на българина му е ниска заплатата затова. Идете в Лондон, пълно е с електромобили, но там работят 6 месеца и си купуват чисто нов от магазина, тука ни трябват има няма 60-70 години.
74
3
 
17
 
! Отговори
бай Кольо преди 4 години
Интересно, да допуснем, хипотететично, че достигнем до момента, в който 2/3 от населението мине на електромобили. Тогава кой ще има преференции при паркиране в центъра на София, примерно? А данъкът на един такъв електромобил все така нисък ли ще остане? Или пък никакви данъци няма да се плащат за тези автомобили?Чисто и просто, "елитите" и определени лобита искат да ни накарат да си сменим возилата в близките 10-15 години. Понеже вече няма откъде да си пълнят бюджетите, освен от данъци и такси.
73
6
 
25
 
! Отговори
Златко преди 4 години
Защо никой не се запита ако масово се подмени автопарка на електрички как енергийната система ще издържи ??? Тези гигаватове откъде ще се вземат ???
72
6
 
18
 
! Отговори
Околна среда преди 4 години
Замърсяването от теца на въглища произвеждащ тока за ел.колите е по-голямо от замърсяването от тези автомобили, ако са с ДВГ.
71
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
както е тръгнало с обедняването на народа, скоро не коли - велосипед няма да може да си позволи българина. шайката клептомани начело на държавата, тяхната рода и обръчи от фирми, офшорките и ред други източиха всички пари. затова сме най-бедната държава, а не защото сме глупави или мързеливи. защото политиците ни са най-крадливите!