16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?

И колко струваше да имаш Трабант в Бургас
29 мар 2020 12:48, Нели Христова
266
16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?
Снимка: БГНЕС

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвро

Добрата стара "жигула" е струвала 5620 рубли през 1975 година, показва справката на "Российская газета". Преизчислено според формулата, това прави 1.47 млн. днешни рубли, или 16 980 евро. Със същите пари днес в Русия може да се купи прилично оборудвана Skoda Octavia или пък създаденото за руския пазар крос-купе Renault Arkana.

ЗАЗ-966 - 9678 евро

Заедно с Trabant, това бе най-достъпният автомобил в епохата на соца. До такава степен не бе желан, че в България можеше да се купи на практика без чакане. През 70-те години в СССР цената му е била 3000 рубли, което прави 838 800 днешни рубли, или 9678 евро. За същите пари днес в Русия може да се вземе върхово изпълнение на Dacia Sandero (на руския пазар Dacia се продава под марката Renault), средно оборудвано Sandero Stepway или Kia Rio седан с автоматик.

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

Вижте колко са стрували останалите популярни модели автомобили в СССР на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


266
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
187
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 178Спести си писането, защото не само че схващам, но и схващам че бягаш от тема в тема. Нека първо видим докъде ще я докараш със "среднопретеглената" и абсолютното й увеличение, и след това можем да минем на подоходното облагане.
186
1
 
6
 
! Отговори
До 178 преди 4 години
Май изобщо не схващаш за какво става дума.Заплатите бруто и нето, т.е колко са удръжките. Сега от брутната заплата се плащат осигуровки и данък върху дохода, които общо са 22,402% за заплатите до 3000 лева. Това са 13,78% осигуровки върху осигурителната сума, т.е. от заплатата, но максимум до 3000 лева и 10% данък върху дохода за заплатата минус осигуровките.Преди 1989 осигуровките ги плащаше работодателя, а данъка беше според заплатата. За заплати около средните беше 3-3,5%. Имаше необлагаем
185
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 178"медианата е ...% от среднопретеглената"Въпрос за първи курс в Икономиката: как се измерва среднопретеглената и какво се случва когато тя расте?
184
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 178Много добре схващам. Ти наказваш хората които изкарват повече пари и ги елиминираш от уравнението. Стари счеводни номера на мошеници. Знам ви много добре похватите ;)Щом си толкова ербап, дай разбивката по ниво на заплатите да видим в коя група колко попадат и дали дисбаланса е такъв какъвто твърдиш.
183
2
 
6
 
! Отговори
До 178 преди 4 години
Май изобщо не схващаш за какво става дума. Колко е медианната заплата? Преди 1989 година почти нямаше разлика между двете средни заплати - среднопретеглената и медианата. След 1989 има разлика, която се увеличава, което може да се види на сайта на НСИ. През 2002 година медианата е 85% от среднопретеглената, а през 2014 е вече 69%. Сега е около 60%.
182
1
 
7
 
! Отговори
До 178 преди 4 години
Май изобщо не схващаш за какво става дума. От 750 лева брутна заплата, колкото взима средният българин, човекът получава 580 лева. Нали се сещаш, че официалната среднопретеглена заплата за 2019 година от около 1250 лева е като как трима яли средно пуйка със зеле. Девет човека с 610 и един с 7010 лева и ето ти средно 1250 лева. Затова се взима масовата заплата, а по-добър показател за масовата заплата от медианата нямаме.
181
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е пак не е така.В Трън взимаха около350 лв,но им даваха150 гранични.Но тамкупуваха само олио ,брашно и захар.А там където имаше поля пленица,дава-ха 20000 лв за лада,без да се замислят.Несеито изнася менте факти ,за да ударят пенсионерите.Човек на първа линия трудно ще бъде излъган.
180
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Стар СофиянецОт Уикипедия:Трабант 601 БАЗОВА ВЕРСИЯ (Standart) цени за ГЕРМАНИЯ: 8500 Дойче марки ТОЧНО ПРЕЗ 85 година. Мдааааа. Някой е плащал сметката. И, не, това не са цени от Лотарии. Старите софиянци трябва да не лъжем. Под достойнството ни е.
179
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 180Айдееее, започна се: щом се сблъскате с факти и се започва троленето.
178
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 179"написано е 580 чисти средно"Ти нормален ли си? Говорим за средна заплата в България през 1985. 580 чисти средно ХАХАХАХА"Що се хващате за НСИ"Щото НСИ, за разлика от теб, са правили официалната статистика на всички български заплати, а не както теб неофициалната фантазо-стъкмистика.
177
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 178. Вие да не би да кръжите надбизнес парка.При 1/5, охранители наминимална,70% брзработни и лиготенето на НСИ то за 1250 лв среднае фантазия.Но дори и с нея пак е по зле от соца.И друго,тогава имашеДЪРЖАВА.
176
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Що се хващате за НСИ то.Написано е580 - чисти средно .Дори средно да е 450лв,пак е много по добре от днес.Медианната не ми е ясна.Работя сфакти ,видяни по фишовете на хората.Да ,чистачките в производствата взимаха над 300 лв ,чисти.Готвачкитевзимаха малко повече от тях,но теникога не купуваха хранителни стоки.Гаранция.Инак билет-6 ст,домати12 стдвойка кюфтета с гарнитура 36 ст.Ха,ме манипулирай,колкото щеш.
175
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До РеалистТрябвало е да се кръстиш манипулатор или фантазьор."масовата заплата в България не ти позволява да дадеш повече от 2000 лева за автомобил"В момента в България средната заплата е 1250 лева. 2000/1250= 1.6"преди 89 можеше да дадеш и 8000 лева с тази заплата"През 89 средна заплата за страната 250 лева8000/250 = 32Коефициента върви в негативна посока за покупателната способност колкото по-голям ставаТа какво казваш?
174
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 1741) Дай си източниците за цените през 85/86 година2) "С годишните премии" все още означава пълния доход, т.е. няма манипулация3) откъде ти е информацията за 303 лева заплата към декември 1985 година? НСИ показва друго4) Дай разбивката на удръжките. Това което казваш е на практика невъзможно
173
5
 
9
 
! Отговори
Реалист преди 4 години
Реалността е, че преди 1989 година хората имаха пари и автомобилите не достигаха, а сега хората нямат пари и нови автомобили не се купуват. Масовата заплата в България сега не ти позволява да дадеш повече от 2000 лева за автомобил, а преди 1989 можеше да дадеш и 8000 лева за кола с тази заплата.
172
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Смятат със среднопретеглена заплата, а не с медианната. Сега над среднопретеглената заплата получават 14,5% от хората, а тогава 47%.
171
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аитомедиа правят елементарнни манипулации в тази новина. Първо цените на колите в Мототехника бяха доста по-ниски от посочените в новината. Втората манипулация е със заплатите по три начина. Смятат със заплати за декември 2019 с годишните премии, а за 1985 средни за годината. Ако се вземе заплатата за декември 1985, тя е не 213 лева, а 303 лева. Смятат с брутни, а не с нетни заплати. Сега удръжките са почти 4 пъти по-голями. Смятат със среднопретеглена заплата, а не с медианната. Сега над средно
170
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ФактФактите ти са слабото място, и подозирам че една от причините е склонността ти да ги манипулираш. Можеш ли да обясниш, защо даваш медианна брутна заплата от 750 лева, когато официалната средна брутна заплата за страната е 1250 лева?
169
0
 
7
 
! Отговори
Факт преди 4 години
Шкода Октавия базово ниво за 34600 лева сега била като Ладата едно време. Не е така, но карай да върви. Нека да им повторим сметките, ама по-точно. 2019 година медианата на брутните заплати е около 750 лева, което е нето 580 лева, т.е. с 60 такива заплати си купуваш шкодата. През 1985 медианната брутна заплата беше 224,92 лева, което беше 211,42 лева нето. Ако Ладата наистина е била 8000 лева, това са 38 такива заплати. Моя спомен е за 6600 лева цена на Лада, но може да е друг модел на Ладата.
168
0
 
7
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 4 години
Цените са от едни печалби на лотарията и не отговарят на цените в Мототехника. Затова има тази разлика, която хората живяли тогава забелязват. Например Трабант беше 4600 лева, комби 4800 лева. Това 1985-1987 години.