16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?

И колко струваше да имаш Трабант в Бургас
29 мар 2020 12:48, Нели Христова
266
16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?
Снимка: БГНЕС

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвро

Добрата стара "жигула" е струвала 5620 рубли през 1975 година, показва справката на "Российская газета". Преизчислено според формулата, това прави 1.47 млн. днешни рубли, или 16 980 евро. Със същите пари днес в Русия може да се купи прилично оборудвана Skoda Octavia или пък създаденото за руския пазар крос-купе Renault Arkana.

ЗАЗ-966 - 9678 евро

Заедно с Trabant, това бе най-достъпният автомобил в епохата на соца. До такава степен не бе желан, че в България можеше да се купи на практика без чакане. През 70-те години в СССР цената му е била 3000 рубли, което прави 838 800 днешни рубли, или 9678 евро. За същите пари днес в Русия може да се вземе върхово изпълнение на Dacia Sandero (на руския пазар Dacia се продава под марката Renault), средно оборудвано Sandero Stepway или Kia Rio седан с автоматик.

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

Вижте колко са стрували останалите популярни модели автомобили в СССР на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


266
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
167
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 169"чистачките вземаха колкото вие казвате"Значи, чистачките в България са вземали 252 лева 89г а НСИ дава тази сума като средна заплата за страната?Усещаш ли накъде отиват нещата?
166
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 162.Справка ДСО"РЕДКИ МЕТАЛИ"МК"Кремиковци" Аз не съм бил малък,аработех там.И бананите показват еднасоциална нормя,за отклонение на темата.Чистачките взимаха,колкото Виеказвате.Тези банани не ми се ядяха,в интерес на истината.Тогава се тормозехме,че не сме на нивото нависшето общество в София.Общество страдиции,не непременно от политици.
165
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До цв.цвТочно така, истинските другарЕ сравняват като питат Путин каква е истината. Путиновата истина - най-истинската истина.
164
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 167В статията са му написали черно на бяло "в средата на 80те" обаче нашия си реве "измислени" при положение, че 166 е написал че е закупул неговия през 1981 , т.е. в началото на 80те, а всички знаем, че цените (и заплатите) започнаха да растат в края на 70те и началото на 80те. Цифрите им са абсолютно точни (и на заплатите също, между другото).
163
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абсолютно Вярно Москвич-2140 струваше точно 5700 лева! Това слага край на вашите измислени статистики!
162
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Има малка неточност в цените. През 1981 г. закупих произведен в Ловеч Москвич 2140Д без ред и без първоначална вноска за 5700 лв.
161
1
 
3
 
! Отговори
до Американ преди 4 години
Да щото в момента само ги "доят и колят" а фуража си го плащат на 3ни цени сами...може би затова са изнервени
160
9
 
2
 
! Отговори
Американ преди 4 години
Половината, че и повече, от коментарите показват комуноидните наклонности на българите - овци, които искат някой да им осигурява евтин фураж, да ги дои и накрая заколи.
159
0
 
5
 
! Отговори
Гошо преди 4 години
Не преписвайте глупости!Там в момента lada vesta започва от 6000е.Но можете да напишете как сметката за парно беше 15лв. за 3ст. ап. тогава това бяха 5$....
158
17
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 16189та преди да падне Комунизма у нас формално, средната заплата беше 252 лева. Това за годишните премии сигурно понеже си малък и си мислиш, че понеже сега има такива неща и тогава са давали "премии". Даваха възможност да си купиш изгнили или зелени банани по Коледните празници (подарък от братска Куба и Латинска Америка).
157
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това е заигравка и фейк.5000 лв жигула.Но 5 хил.,бяха и двустайните( стая,хол икухня;тогава кухните не се брояха).89 та,~ 350 - 650 лв-заплата ,плюс годишни премии~ 1000-2500 лв.Ха,смятайте.
156
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
С нашата Лада,що места и курорти сме обиколили в България,не знам как издържа,20 години не мръдна,вече ламарината отдолу започна да корозира,а на колата и нямаше нищо.
155
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Само едно ще кажа,от европейските коли,немските са най-добри,а от горните марки Шкода е немско(немско-чешко) производство,френските не са по-добри от немските.
154
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 152Аз помня семейства без кола. Например, по селата масово хората бяха без коли. Иначе е относително какво означава "притежаваше". Повечето хора живееха в жилища които изплащаха, но още не ги притежаваха. Голяма част от тия хора успяха да си ги купят на някакъв етап, но това важи и за сегашната ситуация в България (очевидно, за много хора даже в доста по-висока степен/по-бързо).
153
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
През 1975 медианната средна нетна заплата беше малко над 130 лева, а през 2019 година беше около 580 лева. Жигулата струваше 6100 лева, т.е. 46,6 нетни медианни заплати, които сега са 27000 лева. Коя кола сега отговаря на Жигулата от 1975? Лихвата по заема беше 2%. През 1988 медианната нетна заплата е вече 225 лева и сметките са други.
152
11
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 149"знаеш ли че тази пенсия от 30 лева е по-висока от пенсиите на 80% от хората сега, които са се осигурявали десетки години?"Няма как да "знае" такова нещо, когато не е вярно.
151
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 151"сега американци и англичани гледат със завист нашите пълни рафтове"Американци и англичани не знаят че същетствуват твоите пълни рафтове, каммо ли да "гледат към тях". Ако това ти е успокоението за това как се "върти света" ...
150
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвроТака са го пресметнали. Жигулата струваше 6100 лева в България през 70-те. Преизчислени в лева тези 16980 евро са 33210 лева, т.е. 1 лев от тогава излиза 5,44 лева сега, което е смешно. По-вероятно 1 лев от 70-те е 20-30 лева сега. Така Жигулата сега би струвала 60-90 хиляди евро сега.
149
4
 
16
 
! Отговори
До 149 преди 4 години
През 1980 минималната заплата беше 100 лева, а средната 182,50 лева. Ти си бил с 105 лева, браво. Пенсия от 30 лева взимаха земеделските стопани, а те не се осигуряваха. Сега такива, които не са се осигурявали каква пенсия взимат знаеш ли? Знаеш ли, че тази пенсия от 30 лева е по-висока от пенсиите на 80% от пенсионерите сега в България, които са работили и са се осигурявали десетки години?
148
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз пък не помня нито едно семейство без кола. .. Не знам колко са били скъпи и жилищата и колите , но всички притежаваха поне по едно от двете . Е сега всяко семейство има по няколко коли....но определено притежаваме по- малко жилища