Помните ли когато България пионер при електромобилите?

БГ машините се появяват пет години преди BMW
17 май 2020 21:50, Нели Христова
99
Помните ли когато България пионер при електромобилите?

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.


99
Още от Коли
Богатите си купуват скъпи коли, но от какво пестят?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
83
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Карекин Хампарцумян не е ли бащата на Левон Хампарцумян.

"Левон Карекин Хампарцумян е изпълнителен директор на Агенцията за приватизация" - 2000 година.

От 2001 г. до май 2019 г. е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на „УниКредит Булбанк“, председател на Асоциацията на банките в България (АББ) и член на УС на БОРИКА.

После не ни управлявали децата на комунистите...
82
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
В края на 70-те години България излиза на първо място по обем на производство на кари в света – над 80 000 броя годишно от всички заводи под емблемата на Балканкар.Английското списание "Мъкеникъл Хендлинг", пише за нашите кари като за "особено яки и здраво конструирани". Швейцарската фирма "Ханс-Щюдли", която продава машини от българския завод, в писмо изразява задоволството на своите клиенти от "изработката, удобствата и голямата производителност" на нашите електрокари. Западногрманското фирма АБГ, закупила от тях, потвърждава тази оценка.
81
1
 
6
 
! Отговори
Кое не е ясно? преди 6 дни
За 30 години – от 1952 до 1982 при база 1952 = 1– производствената продукция на завода е нараснала над 50 пъти, а осъществената печалба – над 150 пъти! През 1966 г. карите на КЕ "6 септември" се пласират успешно в 32 страни по света. Ако между 1960-65 г. са били произведени 26 183 кара, десет години по-късно те вече са 80 104, а през 1981-1985 заводът е произвел над 120 000 електрокара
80
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хаха. Мил спомен за “величието на народната република”, който ще подмокри тези имбецили с по две мозъчни клетки, които милеят по онова време. И ще почнат едни приказки как сме изнасяли електрокари за Япония и прочее. Мъъъъъка. :)
79
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ааххахахаха вие на това автомобили ли казвате бе другари? Я вижте моделите на останалите колко през онова време и как в момента са класики . А тези грозотии от СССР заминаха в небитието .......
78
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До: 77

Това, което сега ни го пишат от Брюксел и Вашингтон, навремето ни го пишеха от Москва.
77
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Повод да се гордеем със себе си. Яд ги е някои че е имало социализъм. Да имаше и тогава бяхме велики в много сфери от живота. Защо ли? Защото бяхме управлявани от хора от народа като Бай Тошо, който милееше за България. А не като днешните ***, на които някой друг от Брюксел или Вашингтон им пишат какво да кажат и дали да станат с д-то нагоре или надолу. Мамето ви продажна.
76
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ми не, не помня, защото тогава съм бил на три годинки и съм ходел прав под масата.
Макар че редовно четях списанието Наука и Техника, в него нищичко не видях за въпросния митичен автомобил.
Но на 3 годишна възраст ми е било рано да чета научни списания, не съм бил такова вундеркиндче!
И как могат всички българи да знаят какво е изобретил някой чудат учен от БАН?
75
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 69
Днес в нашите земи, както от последните 75 години, живеят главно български ганнювве и говвнююве! Доказателствата за това са повече от явни и не подлежат на замитане под килима. Можем до утре да си приказваме колко сме велики и умни но уви фактите показват друго. Да, някои от нас са умни и супер способни но надали живеят в реалма на днешна България - оглозгана, жалка, омърсена отвсякъде и адски занемарена! Статии като тази показват наяве колко нескопосано се опитват да ни вдигнат летвата!
74
3
 
3
 
! Отговори
помнещ преди 1 седмица
Когато пионер при България електромобилите ли.
73
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хахаха
Български калкулатори.
Имаше.
Бяха с размер на... Половин щайга за ягоди.
И струваше 800лв.
И се разваляше всеки месец.
В същото време виетнамците продаваха на черно за 100лв ръчен часовник с калкулатор.
72
0
 
4
 
! Отговори
Щирлиц преди 1 седмица
На калЬеко не му е лЬеко.
71
4
 
7
 
! Отговори
Унуфри преди 1 седмица
Електромобили има от края на 19 век, престанете с простотиите и пропагандата.
70
11
 
9
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 1 седмица
Дежурните другаре и товарищи изпаднаха в екстатз при вида този горд символ на Тошовия СОЦ и "нерушимата българосъвеЦка дружба". Само не знам с какви батерии е вървяло това руско-българско чудо на техниката. Навремето имаше едни никополски дето на втория ден се окисляваха .... Дет се вика по символите им ще и ги познаеш и па скрапа който остана от времето им ... и по онова гробище на светли идеи на връх Бузлуджа ... !!!
69
7
 
7
 
! Отговори
До 57 преди 1 седмица
Някой беше писал , че днес в нашите земи живеят три прототипа население : Българи- генетичните наследници на тези земи с всичките наследени черти, вторите които са били пришълци ,но по един или друг начин се усещат и реагират като българи, и третите -антибългарите , пришълци и кротки завоеватели, които са се слели с останите ,но в техния генетичен код е да унищожават българското физически и психически . Само като гледам коментарите тука...толкова е ясно..
68
8
 
19
 
! Отговори
No comment преди 1 седмица
Рабтя в чужбина и да, за съжаление не са много хората , средно възраст които поназнайват нещо за България/ музикантите са абсолютно изключение/ Именно затова бях тотално пометена, когато възрастен , много интелигентен инженер -американец от ирански произход реагира бурно на един коктейл" О, България ,боже !! Колко български електрокари сме използвали-страхотни машини! А най-доброто в света -българското сирене, а виното.! Защо ги няма сега , тук в САЩ ? Защо не търгувате с тях?"
No comment
67
16
 
12
 
! Отговори
До 66 преди 1 седмица
Купувал си с връзки за обувки. Хайде не на мен тия. В края на 70-те се ожених, родиха ми се две деца, 80-те години си настаних в отделен апартамент и го обзаведох без връзки с всичко необходимо - мебелите ги смених два пъти, пералня Перла 04, печка Мечта, хладилник Мраз 250, телевизор София 81, българското видео, лек автомобил и т.н. и за нищо не съм чакал повече от два месеца, с изключение на апартамента. Колата я купих след по-малко от един месец от деня, в който си направих вноската за кола.
66
13
 
12
 
! Отговори
Факт преди 1 седмица
Всички имаше по времето на соца, само бананите и тоалетната хартия не достигаше и затова през 1989 демократите направиха преврата и установиха своя режим. Електронните калкулатори са българско изобретение от времето на соца. За електрическите автомобили не знаех, а то и там сме били на челно място в света. Сега къде сме? Защо сме все на последно място при демокрацията и пазарната икономика?
65
3
 
7
 
! Отговори
Боса на кокоса преди 1 седмица
Никарагуанското кафе
64
7
 
11
 
! Отговори
Боса на кокоса преди 1 седмица
Да и в ЦУМ караха по 2 перални Перла 04 на седмица.Но бяха и здрави.И се купуваха с "връзки". Както и никарагуанското ,виетнамското се намираше по лесно.И десетки примери за процъфтяваща икономика.,..