Помните ли когато България пионер при електромобилите?

БГ машините се появяват пет години преди BMW
17 май 2020 21:50, Нели Христова
99
Помните ли когато България пионер при електромобилите?

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
80
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Карекин Хампарцумян не е ли бащата на Левон Хампарцумян."Левон Карекин Хампарцумян е изпълнителен директор на Агенцията за приватизация" - 2000 година.От 2001 г. до май 2019 г. е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на УниКредит Булбанк, председател на Асоциацията на банките в България (АББ) и член на УС на БОРИКА.После не ни управлявали децата на комунистите...
79
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В края на 70-те години България излиза на първо място по обем на производство на кари в света над 80 000 броя годишно от всички заводи под емблемата на Балканкар.Английското списание "Мъкеникъл Хендлинг", пише за нашите кари като за "особено яки и здраво конструирани". Швейцарската фирма "Ханс-Щюдли", която продава машини от българския завод, в писмо изразява задоволството на своите клиенти от "изработката, удобствата и голямата производителност" на нашите електрокари. Западногрманското фирма АБГ, закупила от тях, потвърждава тази оценка.
78
1
 
9
 
! Отговори
Кое не е ясно? преди 3 години
За 30 години от 1952 до 1982 при база 1952 = 1 производствената продукция на завода е нараснала над 50 пъти, а осъществената печалба над 150 пъти! През 1966 г. карите на КЕ "6 септември" се пласират успешно в 32 страни по света. Ако между 1960-65 г. са били произведени 26 183 кара, десет години по-късно те вече са 80 104, а през 1981-1985 заводът е произвел над 120 000 електрокара
77
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Хаха. Мил спомен за величието на народната република, който ще подмокри тези *** с по две мозъчни клетки, които милеят по онова време. И ще почнат едни приказки как сме изнасяли електрокари за Япония и прочее. Мъъъъъка. :)
76
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ааххахахаха вие на това автомобили ли казвате бе другари? Я вижте моделите на останалите колко през онова време и как в момента са класики . А тези грозотии от СССР заминаха в небитието .......
75
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До: 77Това, което сега ни го пишат от Брюксел и Вашингтон, навремето ни го пишеха от Москва.
74
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Повод да се гордеем със себе си. Яд ги е някои че е имало социализъм. Да имаше и тогава бяхме велики в много сфери от живота. Защо ли? Защото бяхме управлявани от хора от народа като Бай Тошо, който милееше за България. А не като днешните ***, на които някой друг от Брюксел или Вашингтон им пишат какво да кажат и дали да станат с д-то нагоре или надолу. *** ви продажна.
73
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ми не, не помня, защото тогава съм бил на три годинки и съм ходел прав под масата.Макар че редовно четях списанието Наука и Техника, в него нищичко не видях за въпросния митичен автомобил.Но на 3 годишна възраст ми е било рано да чета научни списания, не съм бил такова вундеркиндче!И как могат всички българи да знаят какво е изобретил някой чудат учен от БАН?
72
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 69Днес в нашите земи, както от последните 75 години, живеят главно български ганнювве и говвнююве! Доказателствата за това са повече от явни и не подлежат на замитане под килима. Можем до утре да си приказваме колко сме велики и умни но уви фактите показват друго. Да, някои от нас са умни и супер способни но надали живеят в реалма на днешна България - оглозгана, жалка, омърсена отвсякъде и адски занемарена! Статии като тази показват наяве колко нескопосано се опитват да ни вдигнат летвата!
71
4
 
3
 
! Отговори
помнещ преди 3 години
Когато пионер при България електромобилите ли.
70
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ХахахаБългарски калкулатори. Имаше. Бяха с размер на... Половин щайга за ягоди.И струваше 800лв.И се разваляше всеки месец. В същото време виетнамците продаваха на черно за 100лв ръчен часовник с калкулатор.
69
0
 
4
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
На калЬеко не му е лЬеко.
68
4
 
8
 
! Отговори
Унуфри преди 3 години
Електромобили има от края на 19 век, престанете с простотиите и пропагандата.
67
12
 
9
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 3 години
Дежурните другаре и товарищи изпаднаха в екстатз при вида този горд символ на Тошовия СОЦ и "нерушимата българосъвеЦка дружба". Само не знам с какви батерии е вървяло това руско-българско чудо на техниката. Навремето имаше едни никополски дето на втория ден се окисляваха .... Дет се вика по символите им ще и ги познаеш и па скрапа който остана от времето им ... и по онова гробище на светли идеи на връх Бузлуджа ... !!!
66
7
 
8
 
! Отговори
До 57 преди 3 години
Някой беше писал , че днес в нашите земи живеят три прототипа население : Българи- генетичните наследници на тези земи с всичките наследени черти, вторите които са били пришълци ,но по един или друг начин се усещат и реагират като българи, и третите -антибългарите , пришълци и кротки завоеватели, които са се слели с останите ,но в техния генетичен код е да унищожават българското физически и психически . Само като гледам коментарите тука...толкова е ясно..
65
8
 
21
 
! Отговори
No comment преди 3 години
Рабтя в чужбина и да, за съжаление не са много хората , средно възраст които поназнайват нещо за България/ музикантите са абсолютно изключение/ Именно затова бях тотално пометена, когато възрастен , много интелигентен инженер -американец от ирански произход реагира бурно на един коктейл" О, България ,боже !! Колко български електрокари сме използвали-страхотни машини! А най-доброто в света -българското сирене, а виното.! Защо ги няма сега , тук в САЩ ? Защо не търгувате с тях?" No comment
64
16
 
15
 
! Отговори
До 66 преди 3 години
Купувал си с връзки за обувки. Хайде не на мен тия. В края на 70-те се ожених, родиха ми се две деца, 80-те години си настаних в отделен апартамент и го обзаведох без връзки с всичко необходимо - мебелите ги смених два пъти, пералня Перла 04, печка Мечта, хладилник Мраз 250, телевизор София 81, българското видео, лек автомобил и т.н. и за нищо не съм чакал повече от два месеца, с изключение на апартамента. Колата я купих след по-малко от един месец от деня, в който си направих вноската за кола.
63
13
 
13
 
! Отговори
Факт преди 3 години
Всички имаше по времето на соца, само бананите и тоалетната хартия не достигаше и затова през 1989 демократите направиха преврата и установиха своя режим. Електронните калкулатори са българско изобретение от времето на соца. За електрическите автомобили не знаех, а то и там сме били на челно място в света. Сега къде сме? Защо сме все на последно място при демокрацията и пазарната икономика?
62
3
 
7
 
! Отговори
Боса на кокоса преди 3 години
Никарагуанското кафе
61
8
 
11
 
! Отговори
Боса на кокоса преди 3 години
Да и в ЦУМ караха по 2 перални Перла 04 на седмица.Но бяха и здрави.И се купуваха с "връзки". Както и никарагуанското ,виетнамското се намираше по лесно.И десетки примери за процъфтяваща икономика.,..