Помните ли когато България пионер при електромобилите?

БГ машините се появяват пет години преди BMW
17 май 2020 21:50, Нели Христова
99
Помните ли когато България пионер при електромобилите?

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
15
 
17
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 3 години
За този електро-гълъбарник соц.тружениците чакаха на опашка и имаше списъци с предварително записване. Един телевизор "Електрон" на който на втората година екрана избледняваше и трябваше да се индуцира, а и тежеше цял тон, струваше 800 лв, а заплатите по онва време бяха по 200. Ако човек не можеше да се уреди с дънки от Кореком, щеше да си ходи с дочените *** и да се вписва в общата картинка на трудещите се, а щандовете на хранителните магазини бяха полупразни с по един артикул от всеки продукт
59
7
 
17
 
! Отговори
Митко Банцера преди 3 години
Когато бях дете през 80-те на ХХв., нямаше ж.п. гара в България, на която да нямаше поне 3 електрокара-едни малки товарни платформи без кабина, които се ползваха за товарене и разтоварване на багажи в товарните и пощенските вагони на пътническите влакове. Електрическото задвижване не е от вчера
58
18
 
20
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 3 години
Достатъчно е човек да погледне техническото чудо горе на фотоса за да си даде сметка за всичко което се е случвало по времето на Тошовия СОЦ и "Нерушимата българосъвеЦка дружба" в т.ч. компютрите "Правец", електоракарите които японците купуваха заради желязото в тях, космонавта ни който братушките изстреляха с "ФАУ-2" в земната стратосфера, а го обявихме за космонавт, металургичните ни и химически заводи с остаряла технология и нерентабилно производство, които съсипаха природата ни и так далее..
57
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И аз си спомням, как при бай тошо карахме електрически москвичи.После дойде ГЕРБ и сега чакаме 10 години да ни излезе вноската от мототехника.
56
12
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 71Не е самооплюване, а реалност.1989-та от корекома си купих сони тринитрон.Беше с десетилетия пред българските *** "Велико търноео", "Респром" и "Електрон".И по качество, и по надеждност, че и по цена.А това, че сме изнасяли електрокари за Япония е лъжа. Били са единични бройки с рекламна цел и повече не са ни потърсили.
55
0
 
10
 
! Отговори
Зо 10 преди 3 години
Е и ти се изказа мноого неподготвен. Да, Чърчил е носел бельо , ама не и майка му Щото гащите в Англия почват да се ползват от 18 век. А самият Чърчил , е бил известен с това , че е взимал вана всеки ден/ голямо изключение за времето си в Северна Европа/ щото натурално. . много си е миришел .Комбинацията от сланина , много алкохол и тютюн, явно е допринасяла за крайния ефект
54
3
 
8
 
! Отговори
До 3 преди 3 години
Като човек живял в Япония, мога да ти кажа, че на японец дори не би му хрумнало да направи такова нещо. Което идва , за съжаление за пореден път да докаже, че ако има нещо за което много ни бива е да се самооплюваме и самоподценяваме, както и да си измисляме причини за това. Жалко, защото истинския българин е много кадърен човек , но... с ниско самочувствие . Което е различно от японската скромност , например.
53
7
 
13
 
! Отговори
kkk преди 3 години
Аз помня как гледахме "Некерман" и не можехме да повярваме,че съществуват такива неща,а хората на запад просто отиваха и си ги купуваха!
52
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 68Какъв експрес бе текезесарче?Сега с личната карта се качваш в самолета и след 2 часа си във Виена. Де ше ходиш с тоя пиклив експрес? Кола нямаш ли си?
51
8
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
помня че от 1967 година експреса взимаше пловдив софия за по-малко от 2 часе това беше до 90 година сега не може да свали под 2 часа и 20минутиа подбалканската бургас софия беше около 4 часаголям напредък за 30 години -вече гоним африкано имаме банани - имаме 10 вис.да сирене и нито едно истинскотака е и с кашкавалаколбаси не купувам добре е ако ги правят о изрезки а то някои са и без месочестито на печелившитена всеки къщичка в барселона и апартаментче с асансьор
50
0
 
17
 
! Отговори
Аз помня. А ти ? преди 3 години
***.Дори си нямаш понятие как се ставаше журналист по това време . С този правопис нямаше да изкараш контролно в 5ти клас . А да влезнеш "Журналистика" в Софийския университет можеше само да мечтаеш !
49
1
 
5
 
! Отговори
Нищо лично преди 3 години
Доктора каза да не и обръщаме внимание.
48
2
 
7
 
! Отговори
До Авторката преди 3 години
Не ти се сърдим. Ти толкова си можеш.
47
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
дойде един заврян зет и разби всичко
46
1
 
17
 
! Отговори
Waffen SS преди 3 години
Когато бях малък,в София имаше значителен брой електрокари,които се използуваха за зареждане на магазини,даставка на въглища и дърва за тези кооперации,които не бяха торлофицирани.В много заводи транспорта между цеховете се извършваше с електрокари
45
1
 
25
 
! Отговори
Не, но все пак преди 3 години
Помня когато В България пишехме граматически правилно.
44
12
 
5
 
! Отговори
60 преди 3 години
До 59В Германция най вероятно са гледали на тебе и твоят принтер като да изкопаеми. Те в твоя случай просто биха отишли и купили нов. А Бай *** си носи принтера при друг ганьовец да му го поправи.
43
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тодор Живков извикал инжинерите и им поставил задача да изчислят колко ще струва от София до Варна с електромобил. След сметките, те казали 1500лв. " Бре много бе" казал бай Тошо, как го сметнахте. 1499.5 лв. за кабел и 50 ст. за ток.
42
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
продължение.....смених няколко западни принтер машини и се отказах да купувам повече принтер,а в Германия,за единия от тези принтери,ми казаха,че не може да се поправи,дадох го в България и веднага го оправиха,същото се случи и с един лап топ,имат златни ръце.Гледай филма "Купи,хвърли,купи" https://youtube/watch?v=-4MHKQApEJs
41
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименВсъщност всеки търсеше начин да закупи техника от Кореком защото в ЦУМ-мовете имаше само соц *** който дефектираше!.......Всъщност е точно обратното,произведените тогава уреди траеха с години,един източногерманец показваще уреди от соца,които работят над 30 години,а съвременните уреди се развалят след гаранцията и ти изпразват джоба непрекъснато,смених няколко западни принтер машини и се отказах да купувам повече принтер,в Германия,за единия от тези принтери,ми казаха,че не може