Помните ли когато България пионер при електромобилите?

БГ машините се появяват пет години преди BMW
17 май 2020 21:50, Нели Христова
99
Помните ли когато България пионер при електромобилите?

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Все пак вижте другите какво са създавали в тая сфера в ония години. В никакъв случай не е нещо по-високотехнологично от българските прототипи.
19
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз лично самолети не съм правил. Но Царство България е произвеждало. Колкото, явно, да не им се иска на някои хора.
18
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тапицерии може да са правили на допотпни двуплощници и дотолкова.Издадена литература по тематаима, гугъл също. Прочетете.
17
0
 
5
 
! Отговори
До 14 преди 3 години
Спиралата на вселенското развитиие .... Е, това е нещо , което е сигурно като смъртта и раждането. Но което не е е сигурно е, колко цикъла са ни отредени
16
2
 
23
 
! Отговори
Брат Вурст преди 3 години
По въпроса със самолетите:15 август 1915 г. от летище Божурище излита първият самолет българско производство, конструиран от Асен Йорданов. Когато Ньойският договор забранява на България да има авиация, в Божурище, под надзора на оглавяващия окупационния корпус на Антантата френски ген. Фуржу, са унищожени 73 български самолета, 110 авиационни двигателя, 3 аеростата, 76 авиационни картечници, бордни уреди, боеприпаси, авиобомби и друго авиационно оборудване
15
0
 
9
 
! Отговори
гост преди 3 години
Всяко нещо с времето си. Тогава не му е било времето затова и никой не се е напъвал.
14
32
 
7
 
! Отговори
Диагноза преди 3 години
Браво ! И днес щяхме да караме Москвич с ток , с 60 км/ч. по магистралите ,където скоростта е 140 км/ч. Най-умните социалистически инженери, завършили в Москва , днес щяха да се кефят в такива Москвичи ! Колко престижно ! Тъгуващите по соца спокойно могат да си стегнат чемоданите и да хващат влака ( или Москвича си ) и да отпрашват към Сибир ! На добър час,другари !
13
8
 
20
 
! Отговори
Демократ преди 3 години
Това, което разрушихме за 30 години, комунистите вече не могат да построят и за 300.
12
10
 
9
 
! Отговори
До 12 преди 3 години
Хаха, разсмя ме с патрИ*ИОТизма си. Само не знам как си ги смятате тия 1500 години, като в най-добрия случай са 140 години. Или смяташ, че съвременния ганьовистанец има нещо общо със средновековния българин. Колкото и гърците и египтяните имат общо с древните жители по техните земи. Обаче това да се надяваш другите да затънат колкото и ти си е чисто българска комплексарщина.
11
12
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен - Преди войната сме правели самолети...Я си кажи, ти какви самолети си правил преди войната?!
10
9
 
8
 
! Отговори
Аз пък си мисля преди 3 години
Където е текло пак ще тече. За доказал се в хилядолетията народ с 1500 години история / накои казват повече/ е нормално да има възходи и падения .500 - 600 години са просто част от кривата.. И въпреки цалата драма и многото плява сега има много видими бисери , които ми вдъхват надежда, че сме по пътя на пжредния връх . Да му мислят народите които изживяха своите върхове и сега с в кривата дето води надолу
9
19
 
21
 
! Отговори
До 9: преди 3 години
Много нагло започнахте да лъжете. Никакви самолети не е правила България преди 09.09.1944. Тапицерии може да са правили на допотпни двуплощници и дотолкова.Преди 09.09.44 населението на България е било по селата 90%, бельото е било непознато, българите са се къпели няколко пъти в година на легеня зад къщата или в нужника и са си честитили банята както се е базикал с нас Чърчил.
8
11
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Преди войната сме правели самолети... След това СИВ ни определя консервите и химията. Имало е разработки, но дотам. Самолетите, колите и т.н. ги правят други.
7
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Роувър Маестро открит завод във Варна септември 1995. Но автомобила беше премазан от Шкода Фабиа.
6
6
 
19
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 3 години
Аз помня как некой си Мъск, ме баламосва с видео клип. Как негов електрически автомобил, тегли 30_сет тонен камион, и тоо на сняг..ха ха хаЛошо няма, освен човеците които му вярват.
5
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
90-те имаше разработки (в Стара Загора мисля), доста успешно, които наистина не получиха държавна подкрепа, защото липсва държавна политика.. това включва и гавазина на тато
4
14
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всъщност сме ги продавали за скрап, а нашите кой знае колко горди са били, че са продали на Японците некачествена стока.
3
13
 
28
 
! Отговори
ined преди 3 години
Помним, помним. Даже и това как изнасяхме електрокари за Япония. После се оказа че японеца ги е купувал само защото цената е била по-ниска от цената на оловото в акумулаторите им. Като претопи и желязото от електрокара и вече е на печалба.
2
1
 
34
 
! Отговори
Ъхъ... преди 3 години
***...Я си виж пак заглавието! Защо ми се струва някак си объркано и без смисъл?
1
2
 
53
 
! Отговори
Митко 19см преди 3 години
Помните ли когато България пионер при електромобилите?---Помним, когато пред "когато" се слагаше запетая и в подчиненото изречение също имаше глагол.