Дизеловите коли са по-икономични, но защо?

При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина
24 сеп 2020 17:30, Нели Христова
63
Дизеловите коли са по-икономични, но защо?
Снимка: Pixabay

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

Още по темата четете на сайта Automedia

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
9
 
24
 
! Отговори
Stoyanov преди 3 години
До АнонименТе са по -икономични, ама имат и недостатъци. Доста по-скъпи са за ремонт и поддръжка, шумни и вибриращи.-----------------------------------------------------------------------------Ти последно на голф 1 дизел ли си се качвал бе? ВИБРИРАЩИ - щи се смеят и децата !
35
22
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Те са по -икономични, ама имат и недостатъци. Доста по-скъпи са за ремонт и поддръжка, шумни и вибриращи.А зимата в града докато загрее парното и ти си пристигнал умрял от студ.
34
25
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Разни тука печкаджии на изживяване ни рекламират технология от на баба ми времето, на която дните са преброени. Дизелът е като комунизма - много "хубаво", но няма да се върне.
33
22
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименКойто се е качил на дизел не е слязъл от него.-------Айде бе! Не думай. Все повече народ ми казва: "Дизел - никога, никога повече!"
32
5
 
16
 
! Отговори
българин преди 3 години
До: номер 35И аз така! Потвърждавам!Освен това не е случаен факта, че всички военни машини са дизелови!Да сте чували за бензинов танк?Или пък танк със газова бутилка?
31
10
 
21
 
! Отговори
българин преди 3 години
И аз така (като Рудолф) гледах на дизела с подозрение и почти презрение. На нещо като отживелица, като парните локомотиви.Но откакто се качих на дизелова машина - не искам и да чуя за бензин! Ми колата мърка като котенце. Освен това е учудващо пъргава. За икономии дори не мисля - сега има нови HDI, тинтири-минтири, не се развалят и са вечни!Освен това са безопасни, докато бензиновите и газовите са истински бомби на колела!
30
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Освен, че дизеловият двигател е по-икономичен от бензиновия двигател, дизеловият по-малко замърсява въздуха, точно обратното на разпространеното схващане. Единственото, с което дизеловия замърсява повече от бензиновия са азотните оксиди, а при фините прахови частици замърсяват еднакво малко при колите с Евро 5 и 6. Най-важното замърсяване е с въглеродния двуокис, а с него бензиновите обикновено замърсяват с 50% повече от дизеловите.
29
3
 
6
 
! Отговори
ЧИТАТЕЛ преди 3 години
Ей тези откриха, че КПД-то на дизела е по-голямо.Учи се в 9-клас.Ама журналистите имат къса памет, ако изцобщо са учили.
28
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До: номер 28Може да е за отопление, ама има и витлови самолети със дизелови двигатели!А най-големият и най-мощният е корабен дизелов двигател на Вартсила, от Финландия!
27
7
 
19
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
Купих си дизелова кола от магазина. За 10 години навъртях 400 000км, все още не знам за какво се вдига предния капак освен за течност за чистачки. Като извод мога да кажа, че колите нов внос са с много върнати километражи и извънградското шофиране почти не амортизира колата.
26
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
По принцип колкото по-тежък е автомобила, толкова дизеловия двигател е по-подходящ.
25
26
 
14
 
! Отговори
Стара поговорка преди 3 години
Газта е за готвене.Нафтата за топлене.Бензинът за каране.
24
25
 
3
 
! Отговори
Давам ток преди 3 години
Аз съм с Теслата ко мий дреме за вашите нафтови печки или пръдливити газофицирани кошници.
23
18
 
23
 
! Отговори
Бензинджия преди 3 години
По-икономични и по-скъпи за поддръжка. Дюзо, маховици, депфери - да обяснявам ли колко струва туй чудо, ако се прецака?!Дизел има сметка единствено, ако е на нова и сравнително нова кола и ако караш много - 15,000 км на година и отгоре.Иначе бензинът си е краля на горивата.
22
13
 
27
 
! Отговори
Рудолф преди 3 години
Бях противник на дизела и винаги съм спорил в полза на бензина! Докато не пробвах един ден и напук си взех дизелак! Ми ще ви кажа повече не искам да чуя за бензин и газ!!!! Нямам вече ядове с замрънали изпарители зимата и заемане на част от обема на багажника от газови бутилки! И резервната гума да се търкаля в бягажника! Разбира се не натоварвам никого с моето мнение!!!
21
7
 
20
 
! Отговори
Х преди 3 години
Дизела си е дизел
20
2
 
27
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 3 години
Логично, ако не беше така ТИРовете щеше да са бензинови!
19
14
 
13
 
! Отговори
anon преди 3 години
да, по-икономичен е, но съвремения дизел е по-скъп за подръжка, изисква по-хубави масла, горивния филтър често е доста скъп, чувствителен е към качеството на горивото и надеждноста му е гола вода защото има много сенсори по изпускателната система, адблу дава също много проблеми и тн... аз съм голям фен на колите, но с ръка на сърцето мога да кажа, че друго освен електричка не бих си купил в бъдеще...
18
23
 
20
 
! Отговори
Торбалан преди 3 години
Газта е за ***,голтаци и бакшиши,кеф цена няма ,съвременният дизел евро 5,6 по нищо не отстъпва на бензина в повечето случай скъпите ремонти са в следствие на задкормилното устройство.
17
6
 
9
 
! Отговори
... преди 3 години
Епа така е КПД то на бензина е ниско! Но пък да знаете, че КПД то на електрическия двигател е над 94% Така, че нека се движим в тази посока! Само от това, че КПД то е по виско ще има бая повече спестявания от гориво!