Дизеловите коли са по-икономични, но защо?

При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина
24 сеп 2020 17:30, Нели Христова
63
Дизеловите коли са по-икономични, но защо?
Снимка: Pixabay

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

Още по темата четете на сайта Automedia

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 16Не. Откъде го измисли?
15
0
 
14
 
! Отговори
БДЖ преди 3 години
до Ф.С.В.продавам евтина нафта.
14
16
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дизелите не ги ли забраняват от 1.01.2021г ?
13
9
 
4
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 3 години
ЗАПАЛВАНЕТО НА ДИЗЕЛИТЕ СТАВА ОТ ДЮЗАТА НА ВСЕКИ ЦИЛИНДЪР- ТЯ ПРЪСКА КАТО МЪГЛА (НЕ ПИКАЕ) РЯЗКО И ОТСИЧАЙКИ - В ЦИЛИНДЪРЪТ ИМА ТАКОВА СГЪСТЯВАНЕ НА ВЪЗДУХ -ЧЕ ДИЗЕЛЪТ СЕ САМОВЪЗПЛАМЕНЯВА - НЕЩО КАТО СОВАЛКАТА ВЛИЗАЩАТА В АТМОСФЕРАТА НА ПЛАНЕТАТА (ОБЯСНАВАМ ВИ ПО ПРОСТО)
12
0
 
25
 
! Отговори
Ясъмкон преди 3 години
Без да чета статията усещам, че автора открива топлата вода
11
6
 
2
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 3 години
ПРОДЪЛЖАВАМ -TWIN TURBO ---I BI TURBO-ЩО Е ТО?? АКО ИСКАТЕ ОТГОВОР - ЧАКАМ )
10
9
 
3
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 3 години
ОБЯСНЯВАМ ПРОСТО -ВСИЧКИ КОРАБНИ ДВИГАТЕЛИ СА ТУРБОДИЗЕЛИ! АТМОСФЕРНИЯТ ДИЗЕЛ Е БЕЗ ТУРБИНА -ТОЙ ИМА НАЛЯГАНЕ НА ВЪЗДУХА КОЛКОТО Е АТМОСФЕРНОТО-ПО МАЛКО ИЗНОСВАНЕ ПО МАЛКА КОМРЕСИЯ И ПОВЕЧЕ ЖИВОТ- ИКОНОМИЧЕН С 'ДЪЛЪГ ЖИВОТ" НО СЛАБ!! ТУРБО ДИЗЕЛА ИМА МНОГО ПОВЕЧЕ КОМРЕСИЯ ОТ НАГНЕТЕНИЯТ ВЪЗДУХ -ПОВЕЧЕ ЕКСПЛОЗИВЕН "ЗАРЯД" ГОЛЯМА МОЩНОСТ (КПД) РАБОТЕН ХОД " ПОВЕЧЕ КОМРЕСИЯ ,ИЗНОСВАНЕ НА БУТАЛНИ ПРЪСТЕНИ ГЛАВА И ЛАГЕРИ- -И НАЙ ВАЖНОТО -ВИНАГИ ПОНЕ 7-10 МИНУТИ ЗАГРЕЙТЕ ДВИГАТЕЛИТЕ -ОСОБЕНО ЗИМАТА!
9
5
 
23
 
! Отговори
селтак с тумбак преди 3 години
По-икономични са заради по-ниските обороти и това е. Нищо друго, самите двигатели са по-скъпи и по-тежки ...
8
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А то пък на запад, без пари всичко :) аре лягай си палячоо
7
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
У Тиквария всичко е скъпо
6
14
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 1Ти си на газ, защото нямаш пари. Ако имаше щеше да си на някой 3.0 4.0 дизелак и да даваш газ по цял ден хахахаха
5
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аре ако искате да минете в 21 век и да говорите за инжекциони при бензиновите и комън рейл при дизелите и тогава правете подобни сравнения.
4
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Защото после трябва да им направиш един основен ремонт хахахаха
3
3
 
12
 
! Отговори
А 98 преди 3 години
До Анонимен 1Може, ако си със Фиат 126.
2
21
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Кое му е икономичното ??Особено на издуханите 10-15 годишни дизели да не говорим за тези над 15г..само пишете да има нещо написано не виждате ли ,че и 5- годишни като станат на Запад ги захвърлят и ги носят тук ..платена ли е статийката от автоджамбазите???
1
3
 
20
 
! Отговори
expert преди 3 години
АЗ по постна и безинтересна статия не съм чел!