Дизеловите коли са по-икономични, но защо?

При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина
24 сеп 2020 17:30, Нели Христова
63
Дизеловите коли са по-икономични, но защо?
Снимка: Pixabay

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

Още по темата четете на сайта Automedia

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дизел за къси разстояния не е добре.Ако става въпрос да не го гасиш по 2часа, е добре.
55
0
 
7
 
! Отговори
дедо ви преди 3 години
Дизел, хубаво ама нооов! Ама като вземеш "чудно" дизелче на 600000 км се почва приключение да ти се завие свят. За 10 год. колица - газ/бензин и колкото изкара.
54
0
 
3
 
! Отговори
Аз преди 3 години
До 56Прав си брато, ама това са селяните дето си точат нафтата от ТКЗСто на село.
53
0
 
4
 
! Отговори
пепи преди 3 години
Ситроен Берлинго 1.6 дизел - купен и каран в Испания.Разход на 100 километра с 120 кило втора в час и без задни седалки - ползваме го като куриерски - 6.2 дизел.
52
1
 
5
 
! Отговори
пепи преди 3 години
Глупости на търкалета.2.0 турбо дизел харчи колкото 1.6 бензин и вършат еднаква работа.В единия случай смятат двигателя на 90 с лека газ и ускорение,в другия случай на 140 и пълна газ.В реалността харчат почти еднакво.
51
4
 
2
 
! Отговори
Хей преди 3 години
Ехххх какви гении пишат тука. Едно време взели с преписване изпита по химия с тройка ама са много компетентни дизела си има предимства и недостатъци. И да, замърсява повече от бензина и много повече от газта. В шопия са свикнали от време уно да карат дизели щото навремето бащите на всички са полрадвали дизелче я от БДЖ, я от ДАП и им е било густо на душата. Та синовете и дъщерите и те така. Навика остава. Сега в София на кръстовище има по осем дизела и два бензина. Да отидем в раковото....
50
1
 
4
 
! Отговори
Умен българин преди 3 години
Сегашните дизели са по-икономични и по-динамични от старите атмосферни двигатели. Четете статистики, а за по-неплатежоспособните българи, дизелът е единственият вариант за евтино придвижване. С дизелова кола обиколихме страната, че и близката чужбина.
49
5
 
4
 
! Отговори
ππ преди 3 години
Дизел ако е нов бива.Ама втора употреба. Като се почне дюзи, помпа, турбо, маховик и ти влиза здраво.Дизела има хубав въртящ момент в ниските обороти и затова хората си мислят че върви много. Ако колата се кара повече в града бензина е по-добре.За извън града дизела щото държи по-ниски обороти.
48
4
 
12
 
! Отговори
Торашко преди 3 години
Евтино с дизел,ако изминаваш многа км.На къси разстояния въобще не е евтино,да не говорим за запушване и т.н
47
9
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Откакто се качих на дизел не поглеждам бензин. Дизелът е часовник каквито и глупости да пишете.
46
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
повреди ли се нещо по двигателя , евтинията ще ти излезе през носа с лихвите.
45
6
 
17
 
! Отговори
От село преди 3 години
Какъв дизел бе, цял свят почва да ги забранява тия го рекламират. България ще продължи да събира *** на Европа и това си е.
44
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да, ама бръмчи като трактор и не е пъргав като бензиновия, което е може да се окаже фатално в критична ситуация.
43
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 46Да не ти прозвупи като реклама, но виж разходите на дизел на 100 километра на новите френски автомобили!Смайващи са!
42
0
 
12
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
До Давам токАз използвам теслата за дялкане,цепене,и пр. дворни дейности.Всяко нещо с предназначението си.
41
4
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Едно време дизелаците бяха много по - икономични.Особено ако работиш в ТКЗС-то или БДЖ.
40
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Само дето не се споменава най важнотокогато се говори за разход се говори в килограми а не в литри.и се получава ,че 5 л газьол е равен на около 6 л бензин,А най-важното за икономичността е специфичният разход на гориво - g/kW/h
39
5
 
12
 
! Отговори
9 преди 3 години
Една повърхностно написана статия,бе ясна логическа връзка между изреченията. И коментари от типа българина разбира от всичко.
38
0
 
6
 
! Отговори
тъпо преди 3 години
заглавие.
37
10
 
21
 
! Отговори
Турбореактивен преди 3 години
10 години карах бензинова кола. От 16 години съм на дизелови автомобили и никога повече няма да мина на бензин. Сменил съм 5-6 дизелови автомобила(ауди, фолксваген,тойота,волво)Карам ги по 3 години и си взимам нова. Никога не са ме оставяли на пътя.