ВАЗ-2101 или Жигули - защо класическият автомобил има две имена?

Абревиатурата ВАЗ се тълкува лесно, но 2101?
29 сеп 2020 21:00, Нели Христова
106
ВАЗ-2101 или Жигули - защо класическият автомобил има две имена?

ВАЗ-2101 или Жигули, както е познат този автомобил извън пределите на бившия СССР, е един от най-популярните модели на руското автомобилостроене, но как е получил това означение? Абревиатурата ВАЗ се тълкува лесно с оглед на официалното име на фабриката в Толиати – Волжският автомобилен завод е достатъчно популярен. Но 2101? Тук вече трябва да се върнем в средата на 60-те години, когато в СССР е приета нова таблица за наименуване на автомобилите, камионите и други превозни средства, произвеждани в държавата, съобщава Automedia.

Тя е дело на екипа на началника на отдела по техническа документация на ГАЗ Самуил Челов. Той и колегите му през 1943 година създават първата такава класификационна таблица, а 20 години по-късно самият Челов, вече преминал на по-висока дръжност в националната автомобилна администрация, предлага тя да бъде променена напълно с оглед на развитието на съветското автомобилостроене в първите десетилетия след войната.

Така на 11 септември 1964 година Комитетът по автотракторно машиностроене към Министерския съвет на СССР приема нова система на заводска номерация в автомобилостроенето. Това налага и преход от системата с използване на три цифри към въвеждането на нов код, съставен от 4 цифри.

Примерът е отново ВАЗ-2101 – първите две цифри 2 и 1 указват, че става въпрос автомобил с двигател до 2 литра (тук ролята е на 2), а 1 е общоприетият указател, че става въпрос за лек автомобил. Другите две цифри указват поредния модел на съответния производител – 01 за Жигули потвърждава, че това е първият сериен модел на завода в Толиати. Другите начални цифри за леките коли са 11 за мотор с обем до 1,2 литра, 31 – за до 4 литра и 41 за работен обем над 4 литра.

На това заседание на 11 септември 1964 година се получава доста вяла дискусия – очаква се, че представителите на най-големите автомобилни заводи по това време в СССР – ГАЗ и ЗиЛ да са против новата класификация. Но това не се случва, тъй като двете предприятия изобщо не изпращат свои представители на това заседание и новата класификация влиза в сила на 1 август 1966 година и се използва и до днес в Русия.

По-късно обаче се оказва, че точно ВАЗ е единственият производител, който стриктно спазва тази класификация, в Ижевск започват да водят в един регистър автомобилите и мотоциклетите, а в ГАЗ, макар и доста по-късно, напълно се отказват от това номериране. Все пак през 80-те години ГАЗ възприема класификацията и така се появява 3102, а преди това известната Волга-2410 не получава това название от завода, а от административните органи, отговарящи за автомобилната индустрия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В Русия има 100% достъпност до детските градини във всяко населено място детските градини са 100% обезпечени. Всяка майка може да е сигурна, че ще има място за детето и където и да е.
33
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За първи път в съвременната история Русия притежава най-модерните видове оръжия, които в пъти превъзхождат по сила, мощност, скорост, точност всички съществуващи днес (оръжия), още никой в света няма такива оръжия и няма да има в следващите десетилетия. При това Русия харчи 17 пъти по малко от САЩ за военни цели.
32
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А САЩ какви коли произвеждат?
31
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И защо в 21 век, в САЩ - страната която е най-големият брутен производител на петрол в свеата и енергията трябва да струва почти безплатно 50 милиона американци гладуват и гладни тълпи от мартодери вилнеят по улиците и плячкосват магазините?
30
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дългът на САЩ е по голям от бевепето, така че като извадун от бевепето дълга и САЩ са преди Русия.
29
4
 
8
 
! Отговори
Няма сравнение ! преди 3 години
БВП на Русия е 10 пъти по-малък от този на САЩ и населението на Русия е два пъти по-малко от това на САЩ !
28
5
 
12
 
! Отговори
наблюдател преди 3 години
Мале как въвреше по черни пътища без да ти пука, че ще стане нещо. Пък за рацотна кола беше перфектна! Събираше бая джибри и не клякаше!
27
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Русия ако иска да победи сащ да разпространи слуха..."------------------------------Русия не оперира със слухове, а с наличието на Пълни хамбари: Пиндостан с неудоволствие призна господството на Русия на световния пазар за пшеница. Русия изнася пшеница в над 100 държави. Тази година Русия събра 122.5 млн. т. зърно - втори резултат след 2017 г.
26
6
 
13
 
! Отговори
Малък факт преди 3 години
И защо СССР- Велика сила . Една от двете велики сили по онова време . се разпадна!? Защо се разпадна СССР щом е била велика сила ?
25
6
 
16
 
! Отговори
Много слабо! преди 3 години
И кого го интересува през 2020г. как са се означавали през 1966 г. съветските подобия на коли !?
24
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"СССР не е държава, авторье!"-------------------Да. СССР не е просто държава, а съюз от 15 държави. Велика сила. Една от двете велики сили по онова време.
23
3
 
22
 
! Отговори
Жо преди 3 години
Малко от вас знаят, че в България през1967 г., в Ловеч се монтираше оригиналния ФИАТ 124, подобие на който е Жигулата. Двиганелят и купето пристигаха директно от Италия.Българският автомобил се казваше ФИАТ 124 Пирин. След появата на Жигулата, руснаците ни забраниха да прави нашия ФИАТ.Имал съм такъв български ФИАТ.Той се различава с над 25 възли от Жигулата- целият двигател, карбуратор, окачване, съединителфилтри и т.н.
22
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
това е 100% копие на ФИАТ 124,кола на 1966 година! ------Не е точно 100%
21
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Русия изпревари Германия и вече е пета световна икономика."---------------------------------------------Най-мощният производител на мляко в Европа се казва Щефан Дюрр. Главният руски млекар Щефан Дюрр е роден в живописен район на Южна Германия. Преди години той пожелал да живее в Русия, кандидатствал за руско гражданство и го получил. Днес Щефан Дюрр е президент на руския холдинг ЭкоНива.
20
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Сегашното поколение трябва да знае , че това е 100% копие на ФИАТ 124,кола на 1966 година! Закупуват лицензи и некакви права и после руснаците 40 години правят един и същи автомобил.
19
7
 
4
 
! Отговори
антиссср преди 3 години
"...в СССР е приета нова таблица за наименуване на автомобилите, камионите и други превозни средства, произвеждани в държавата..."СССР не е държава, авторье !
18
5
 
7
 
! Отговори
От април 2019 Лада преди 3 години
не се предлага в БГ и ЕС защото не покрива екологичните норми.Основният ипазар са страните от азиатската част на бившия СССР,където успяват дапласират 70-80 000 годишно.
17
9
 
8
 
! Отговори
Sata NATO преди 3 години
Жертва на всичко това стана нашето производство на Рено 8 и Рено 10----- Рено 8 и 10 изобщо не са конкуренция на Жигулата. Те са от класа на Запорожец. Или хайде - 10 е малко над зазката и клони към Шкода 100 МB. Едва ли някой от тук пишещите са се возили на Рено 8 или 10, само си пишете колкото да не заспите. Производството на рената е спряно от французите заради нелоялна конкуренция.
16
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Представителите на най-големите автомобилни заводи по това време в СССР ГАЗ и ЗиЛ не изпращат свои представители на заседанието през есента на 1964 година, тъй като точно тогава се случва превратът срещу Никита Сергеевич Хрусшьов и на върха на партийната власт се качва Леонид Ильич Брежнев.
15
7
 
9
 
! Отговори
Асен преди 3 години
До 129Изнасяли са таратанци, тези трошляци никога не са отговаряли на каквито и да е норми и никога не е имало повече от няколко екзотични бройки на запад.