Какво си "открадна" СССР от световното автомобилостроене?

Някои кражби са нагли, за други Съюзът си плаща
19 окт 2020 20:10, Нели Христова
108
Какво си "открадна" СССР от световното автомобилостроене?
Снимка: Flickr

Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.

Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.

ГАЗ-А (Ford Model A)

Още през 1929 година управляващите в СССР закупуват оборудване и документация от Хенри Форд. Благодарение на тях е създаден автомобилът ГАЗ-А (на снимката), който всъщност предсталява копие на легендарния Ford Model A (на следващата снимка). От руската кола са произведени общо 42 000 бройки, като първата серия от тях напълно повтаря Ford Model A Standard Phaeton.

При втората серия са направени някои промени в системата за захранване на двигателя. Предната част на ГАЗ-А също е различна, тъй като е опростена. Впрочем това също не е идея на съветските конструктори, а е взаимствана от товарния Ford AA, който също получава руски "вариант" - ГАЗ-АA.

Москвич 400 (Opel Kadett)

Съветският съюз се възползва от спечелването на Втората световна война и най-вече от факта, че в окупираната от него зона на Германия остават заводи на BMW, Auto Union и Opel. В последния те откриват пълна документация за създаването на Opel Kadett, както и оцелели от бомбардировки напълно здрави прототипи. Те са откарани в Москва, където в местния автомобилен завод е разработен "Москвич-400" (на снимката), а по-късно и "Москвич-402".

Още по темата четете на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За Москвич 402 мога да потвърдя, че написаното отговаря на истината.Двигателът му е краден от БМВ.
33
1
 
7
 
! Отговори
Жо преди 3 години
ФИАТ124 е коренно различен от Жигула.Различни са бутала и цилиндри, каруратор Солекс, долен разпределителен вал с повдигачи на клапаните, различна цилиндрова глава и клапани, къса верига без обтегач, различни филтри, дискови спирачки на четирите колела, различни части по окачването и управлението, ръкохватки на вратите, на всички болтчета пишеше FIAT.Всичко това имаше българския ФИАТ 124 Пирин, сглобени са 200 бр. в Ловеч през 1967-68 г. и спрян от руснаците, при появата на Жигулата.
32
5
 
6
 
! Отговори
До Жалки сте преди 3 години
Я ни ги покажи тия постижения!?!? "Ваксината" срещу КОВИД ли? Или сега ще ни говориш за толстой и как българия е била на три морета.
31
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тати имаше култов ЗАЗ 966 на руската инженерна "мисъл"Голямата му мечта бе да накара това нещо да спира.Така и не успя.Кротък човек,но само тогава го чувах да споменавамайките на някои си "бушмени".Модерното сега "бля...ь" не бе измислено.На годишните прегледи пълнеше барабаните с талк за да мине валяците.Няколко пъти съм питал ватенки тук защо не карат Лада?Прявят се на ударени.Не знам защо.
30
6
 
14
 
! Отговори
опетков преди 3 години
В България имаше цял отдел към ДС. Наричаше се НТР-научно-техническо разузнаване, което работеше почти изцяло за СССР. Изпращаха "на Запад" талантливи български учени от всички области да крадат технологии, документация и изделия. Обслужваше ги КИНТЕКС. Но както е видно и това не помогна на СССР, СИВ и Варшавския договор. Просто "социализмът беше едно недоносче."
29
14
 
10
 
! Отговори
Жалки сте преди 3 години
А не може ли да напишете за постиженията на Русия, примерно в изкуството или литературата, или в математиката и физиката ? За военни и космически технологии няма да питам, че ви е болна тема!Или ще ми пишете за covid-лудостта или колко зле била Русия ...
28
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Автомобил"ЗАЗ"- Завод за Автомобилни Зверове, ръмжат , но не вървят.
27
20
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
След войната Русия беше тотално разрушена и сама се възстанови, без никаква помощ и план Маршал и след 15 години стана водеща световна технологична и космическа сила. Какво са взели да се хвалят с коли, стоки за ширпотреба.
26
3
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Запорожеца е отмъщението на Хрущов към човечеството.
25
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Как са ги откраднали, влезли са през нощта и са ги откраднали в чували?
24
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Вече с крадене не става, защото автомобилите станаха компютри и то на батерии. Иска се акъл, а не само тарикатлък.
23
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Откраднали са колелото.
22
14
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А каква икономика има членката на ЕС и НАТО България, колко е мощна, какво произвежда освен миячи на улици и *** за запада?
21
19
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Русия измести Германия от мястото на пета световна икономика и я остави на назад, поне според данните на ЦРУ.
20
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Каквото можа...
19
4
 
4
 
! Отговори
големи сте офци преди 3 години
Нека караниците започнат сега!!!
18
6
 
18
 
! Отговори
До 17 преди 3 години
Сигурно затова Германия има четри пъти по-силна икономика от Русия. Щото не може да произведе там нещо си, което ти смяташ за много ценно.
17
7
 
4
 
! Отговори
ne se krade преди 3 години
това са уговорки между държавите за развитие на автомобилостроенето.
16
3
 
22
 
! Отговори
Вэпрос преди 3 години
Защо открадна е в кавички. Кражбите са съвсем истински и далеч не само в автомобилостроенето.
15
19
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Германия като произведе машина като Ка-52 да дойде да ми се обади. Ще го разработват сигурно 50 години и накрая ще струва 1 милиард.