|
Пътните условия в България са на път драстично да се променят в близките седмици, както се случва всяка година. Всеки шофьор е наясно, че е задължително да подготви автомобила си за зимата. Но от гледна точка на семейния бюджет есента е сложен период: в него още има дълбока яма от почивката през август, да не говорим за началото на учебната година, нуждата от зимни дрехи и обувки... В резултат немалко хора се принуждават да направят компромиси, и най-често те са за сметка на колата, съобщава Automedia.bg.
Да отложат смяната на гумите или да изберат по-евтин вариант с употребявани; да рискуват да покарат още със стария акумулатор; да долеят за пореден път антифриз, вместо цялостно да го подменят. Лошото е, че тези икономии винаги ни излизат през носа: спестените грижи могат да доведат до сериозни и скъпи за оправяне повреди. Да не говорим за риска за сигурността ни на пътя, който дори не може да се оцени в пари.
Разбира се, съществува възможността за покупка на изплащане, но повечето хора са скептични. Първо, не за всички стоки има добре развити такива схеми, и второ, налага се да сключите няколко различни договора - за гумите, за акумулатора и т.н. - и за всеки да минете през досадно одобрение, а после всеки месец да имате грижата за по няколко дължими вноски.
За щастие в наши дни има достатъчно модерни финансови продукти, които могат да ви спестят това. Като например новата Visa Classic Shopping Card на УниКредит Булбанк - международна безконтактна кредитна карта, която дава възможност да купувате стоки над 100 лева на вноски за между 3 и 36 месеца.
Може би си спомняте как навремето баща ви или дядо ви вечер мъкне тежкия акумулатор към вкъщи, за да го държи на топло. Повечето хора смятат, че тази практика се е дължала на примитивните технологии в миналото. Но истината е, че съвременните акумулатори, макар и рекламирани като "необслужваеми", ползват същата технология и основни принципи като онези в старите москвичи и лади. Което означава, че студът им влияе подчертано зле. Ниските температури забавят химичните процеси: при 10 градуса под нулата акумулаторът разполага с 65% от капацитета си, а при -20 градуса - с едва 50%. В студено време пусковите токове са много по-големи, защото маслото се е сгъстило и стартерът работи при повече натоварване. Освен това в студа най-често едновременно се задействат всички енергоконсуматори в автомобила: отопление, вентилатори, чистачки, реотани на стъклата, печка за купето, ако я има... Ако пътувате на достатъчно дълга дистанция и без чести спирания и потегляния, генераторът ще компенсира всичко това. Но обичайните 20-минутни градски отсечки не са му достатъчни. Да не говорим, че задръстванията в студа обикновено са по-тежки.
Може би си спомняте как навремето баща ви или дядо ви вечер мъкне тежкия акумулатор към вкъщи, за да го държи на топло. Повечето хора смятат, че тази практика се е дължала на примитивните технологии в миналото. Но истината е, че съвременните акумулатори, макар и рекламирани като "необслужваеми", ползват същата технология и основни принципи като онези в старите москвичи и лади. Което означава, че студът им влияе подчертано зле.
Ниските температури забавят химичните процеси: при 10 градуса под нулата акумулаторът разполага с 65% от капацитета си, а при -20 градуса - с едва 50%.
В студено време пусковите токове са много по-големи, защото маслото се е сгъстило и стартерът работи при повече натоварване. Освен това в студа най-често едновременно се задействат всички енергоконсуматори в автомобила: отопление, вентилатори, чистачки, реотани на стъклата, печка за купето, ако я има...
Ако пътувате на достатъчно дълга дистанция и без чести спирания и потегляния, генераторът ще компенсира всичко това. Но обичайните 20-минутни градски отсечки не са му достатъчни. Да не говорим, че задръстванията в студа обикновено са по-тежки.
Това обяснява защо акумулаторът е най-честата причина автомобилът ви да откаже през зимата. Повечето батерии "живеят" по 4-5 години. Някои от по-скъпите, изработени по технологията TPPL, могат да изкарат до 10. Но ако има утечки или акумулаторът е по-слаб, отколкото изисква автомобилът, животът му може да е и едва година.
Ако прецените, че вашият акумулатор е към края на живота си, по-добре го подменете преди първите студове. И внимавайте - на пазара има много изненадващо изгодни предложения, уж с чудесни показатели. Обикновено много ниската цена значи, че производителят е икономисал от оловните пластини. Капацитетът на такъв акумулатор реално е доста под обещания, а плътността на тока, напротив, е по-висока от зададената по книжка. Такъв акумулатор няма да изтрае дълго в студеното време.
През следващите седмици много бодри репортери по телевизиите ще ви "напомнят", че от 15 ноември зимните гуми са задължителни. Това не е вярно. Изискването на закона е само гумите ви да имат минимум 4 мм дълбочина на протектора (грайфера). Нищо не ви задължава да си купувате специални зимни гуми, които са с различна конструкция, шарка на протектора и от по-меки смеси. Нищо, освен здравият разум.
Популярните "всесезонни" гуми са по-твърди и с по-проста шарка (на снимката вляво). Те ще ви свършат отлична работа, ако се движите основно в града, не ходите по планините през зимата и сте склонни да оставите колата в няколкото дни със силен снеговалеж или лед по пътищата. Ако обаче искате да карате в снега, зимната гума дава средно с 20% повече сцепление от всесезонната - а 20% е разликата между това да завиете или спрете навреме, или да се срещнете с пряспата край пътя.
Как да изберете гуми и още съвети четете тук
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase