Как да подготвим колата за зимата - 10-те най-важни неща

Пестенето от тях излиза по-скъпо
11 ное 2020 10:10, Екип на Automedia.bg
26
Как да подготвим колата за зимата - 10-те най-важни неща

Пътните условия в България са на път драстично да се променят в близките седмици, както се случва всяка година. Всеки шофьор е наясно, че е задължително да подготви автомобила си за зимата. Но от гледна точка на семейния бюджет есента е сложен период: в него още има дълбока яма от почивката през август, да не говорим за началото на учебната година, нуждата от зимни дрехи и обувки... В резултат немалко хора се принуждават да направят компромиси, и най-често те са за сметка на колата, съобщава Automedia.bg.

Да отложат смяната на гумите или да изберат по-евтин вариант с употребявани; да рискуват да покарат още със стария акумулатор; да долеят за пореден път антифриз, вместо цялостно да го подменят. Лошото е, че тези икономии винаги ни излизат през носа: спестените грижи могат да доведат до сериозни и скъпи за оправяне повреди. Да не говорим за риска за сигурността ни на пътя, който дори не може да се оцени в пари.
 
Разбира се, съществува възможността за покупка на изплащане, но повечето хора са скептични. Първо, не за всички стоки има добре развити такива схеми, и второ, налага се да сключите няколко различни договора - за гумите, за акумулатора и т.н. - и за всеки да минете през досадно одобрение, а после всеки месец да имате грижата за по няколко дължими вноски.

За щастие в наши дни има достатъчно модерни финансови продукти, които могат да ви спестят това. Като например новата Visa Classic Shopping Card на УниКредит Булбанк - международна безконтактна кредитна карта, която дава възможност да купувате стоки над 100 лева на вноски за между 3 и 36 месеца.

Може би си спомняте как навремето баща ви или дядо ви вечер мъкне тежкия акумулатор към вкъщи, за да го държи на топло. Повечето хора смятат, че тази практика се е дължала на примитивните технологии в миналото. Но истината е, че съвременните акумулатори, макар и рекламирани като "необслужваеми", ползват същата технология и основни принципи като онези в старите москвичи и лади. Което означава, че студът им влияе подчертано зле. Ниските температури забавят химичните процеси: при 10 градуса под нулата акумулаторът разполага с 65% от капацитета си, а при -20 градуса - с едва 50%. В студено време пусковите токове са много по-големи, защото маслото се е сгъстило и стартерът работи при повече натоварване. Освен това в студа най-често едновременно се задействат всички енергоконсуматори в автомобила: отопление, вентилатори, чистачки, реотани на стъклата, печка за купето, ако я има... Ако пътувате на достатъчно дълга дистанция и без чести спирания и потегляния, генераторът ще компенсира всичко това. Но обичайните 20-минутни градски отсечки не са му достатъчни. Да не говорим, че задръстванията в студа обикновено са по-тежки.

Издържат ли съвременните акумулатори на студ?

Може би си спомняте как навремето баща ви или дядо ви вечер мъкне тежкия акумулатор към вкъщи, за да го държи на топло. Повечето хора смятат, че тази практика се е дължала на примитивните технологии в миналото. Но истината е, че съвременните акумулатори, макар и рекламирани като "необслужваеми", ползват същата технология и основни принципи като онези в старите москвичи и лади. Което означава, че студът им влияе подчертано зле.

Ниските температури забавят химичните процеси: при 10 градуса под нулата акумулаторът разполага с 65% от капацитета си, а при -20 градуса - с едва 50%.

В студено време пусковите токове са много по-големи, защото маслото се е сгъстило и стартерът работи при повече натоварване. Освен това в студа най-често едновременно се задействат всички енергоконсуматори в автомобила: отопление, вентилатори, чистачки, реотани на стъклата, печка за купето, ако я има...

Ако пътувате на достатъчно дълга дистанция и без чести спирания и потегляния, генераторът ще компенсира всичко това. Но обичайните 20-минутни градски отсечки не са му достатъчни. Да не говорим, че задръстванията в студа обикновено са по-тежки.

Кога да смените акумулатора?

Това обяснява защо акумулаторът е най-честата причина автомобилът ви да откаже през зимата. Повечето батерии "живеят" по 4-5 години. Някои от по-скъпите, изработени по технологията TPPL, могат да изкарат до 10. Но ако има утечки или акумулаторът е по-слаб, отколкото изисква автомобилът, животът му може да е и едва година.

Ако прецените, че вашият акумулатор е към края на живота си, по-добре го подменете преди първите студове. И внимавайте - на пазара има много изненадващо изгодни предложения, уж с чудесни показатели. Обикновено много ниската цена значи, че производителят е икономисал от оловните пластини. Капацитетът на такъв акумулатор реално е доста под обещания, а плътността на тока, напротив, е по-висока от зададената по книжка. Такъв акумулатор няма да изтрае дълго в студеното време.

Трябват ли ви зимни гуми?

През следващите седмици много бодри репортери по телевизиите ще ви "напомнят", че от 15 ноември зимните гуми са задължителни. Това не е вярно. Изискването на закона е само гумите ви да имат минимум 4 мм дълбочина на протектора (грайфера). Нищо не ви задължава да си купувате специални зимни гуми, които са с различна конструкция, шарка на протектора и от по-меки смеси. Нищо, освен здравият разум.
Популярните "всесезонни" гуми са по-твърди и с по-проста шарка (на снимката вляво). Те ще ви свършат отлична работа, ако се движите основно в града, не ходите по планините през зимата и сте склонни да оставите колата в няколкото дни със силен снеговалеж или лед по пътищата. Ако обаче искате да карате в снега, зимната гума дава средно с 20% повече сцепление от всесезонната - а 20% е разликата между това да завиете или спрете навреме, или да се срещнете с пряспата край пътя.

Как да изберете гуми и още съвети четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


26
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
2
 
! Отговори
Слави преди 3 години
Пусто, дадох 530лв. за 4 зимн гуми. После, гледам прогнозата, то до 15 декември ще е около 15 градуса... Но нищо, поне ми е по-спокойно. Не знам защо, но със зимни гуми гудиър ми е по-спокойно, отколкото с летните Континентал.
14
0
 
8
 
! Отговори
Б2 преди 3 години
Не очаквах, че статията е реклама на кредитна карта. Добър капан от днеса
13
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Малей в България са по сериозни мерките от Канада. Тук зимните гуми са задължителни от 1 декември. Това е за провинция Квебек където зимата си е бая люта. Впечатлен съм, дано поне се спазва този закон. Че си спомням едно време по пътищата ставаше като ледена пързалка и дори коли от място не можеха да тръгнат с галошите с които караха.
12
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има едно общо изискване за грайфера на гумите в Правилника за прилагане на ЗДвП - не по-малко от 1,6 мм. За периода 15 ноември - 1 март са вкарали допълнително изискване, както го е цитирал номер 2, т.е. или с зимни с поне 1,6 мм грайфер или с други гуми с поне 4 мм грайфер. В този смисъл новината е фалшива, че за всички гуми се искало 4 мм грайфер.
11
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това ли е новата журналистическа мода ? В някаква уж неспонсорирана статия да направите реклама на банков продукт ? Много пошло, наистина.
10
4
 
12
 
! Отговори
Владо преди 3 години
Слагайте зимни гуми не ми цитирайте закона. Опасни сте и за себе си и за околните. Ако си мислите, че като спестите 500 лева от нови гуми, помагате на семейството си, помислете пак, как ще им се помага, когато вас ви няма или сте инвалид.
9
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
То няма зима ве, господа, чакат ни страшни суши и бой за вода
8
3
 
21
 
! Отговори
Коментар преди 3 години
От цялата работа разбрах че човек трябва да тегли поредния заем от рекламираната банка и да си стегне 20 годишната тропка!
7
1
 
4
 
! Отговори
Korean soup преди 3 години
За 1 и 2 явно е в пълна сила правилото: "Чукча не читател, чукча писател."
6
0
 
7
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Аз пък очаквам мнението на ***,как всяка година карали нови и гаранционни автомобили,затова били с две леви ръце!Другите компетентни са,дето карали служебни автомобили хайдушката й затова видите ли,не било автомобил
5
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз нафтирам добре бричката и гумите, както са ме учили в казармата. Заредил съм бензинова лампа за подгряване и чувал с какалашки и туба нафта в багажника. Нама да тегля кредит от УниКредит Булбанк, въпреки че биха искали. По-добре да ходя пеша, отколкото с кредит над 100лв
4
0
 
9
 
! Отговори
Жалко, но факт преди 3 години
Като сдаде багажа моя акумулятор , смениха го и цялото табло беше като дискотека, и се наложи да изчистят грешките. Така че не съм сигурен че е препоръчително да го разнасяте всяка вечер.
3
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абе то вече няма зими, тия коли ще подготвят. Едно време, при комунизъма, какви зими имаше!
2
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ей не го научихте тоя закон във връзка със зимните гуми. Ето цитат:Чл. 139.</b> (1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат:4. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.Значи може със зимни гуми (не е споменато с колко дълбок грайфер) или каквито и да е гуми (вкл. летни) с 4мм грайфер.
1
10
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Не лъжете хората зимните гуми не са задължителни а препоръчителни в закона има само 4мм грайфер никъде не пише каква да, е гумата