ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
137
3
 
12
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До ХааххВ казарамата половината не можеха да запалят при тривога.То небеше грееене и теглене,аба мъка мака. Ти сериозно ли ?? Бил ли си в казарма въобще ?? Особено при тр(и)вога :)Аз малко късно служих точно когато се променяше системата 91/93 .. Много мъка, но хубавите моменти си остават спомен за цял живот а другото се забравя...А относно тревогите /в моя случай обстановка 10 мин след оповестяване/ имаше норматив в който трябва да си натоварил войската и изхвърчал през портала.
136
2
 
12
 
! Отговори
Стар набор преди 3 години
А по-възрастните сигурно си спомнят и чешката ПРАГА, по мое време една вечер по тревога ги натоварихме със снаряди и ги закараха на пристанището в Бургас, 13 камиона, заминаха за Египет за войната с Израел...Шофьорите се върнаха с влака в казармата. После подкараха новите УРАЛи.
135
1
 
20
 
! Отговори
Стар набор преди 3 години
А какво ще кажете за легендарния УРАЛ, на който бяха монтирани ракетните установки ГРАД ? Голям звяр беше по мое време в казармата. А за КАМАЗ и БЕЛАЗ, въпреки че последният не е произведен в РФ, а в Беларус ?А сега дръжте се здраво: Аз съм се возил и на стара МОЛОТОВКА по време на бригада като судент. При всяко друсане падаше някоя колежка в скута ми, голям кеф...младостта отмина за жалост.
134
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всеки се натискаше да се качи на ИФА защото никога не се разваляха и се управляваха с една ръка,докато по-горе изброените трябваше да се управляват поне с две ръце.
133
2
 
17
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
Нищо не се споменава за МАЗ?Това чудо пали при минус 20 градуса от половин оборот!Изпитал съм го в казармата,ако някой иска да ме разубеждава,да не опитва,няма смисъл.
132
4
 
5
 
! Отговори
Niki13 преди 3 години
че камионите си вършеха работа е факт, защо обаче БЕЛАЗ отсъства , освен това са дадени само няколко модела, които нямат връзка с реалносттаявно някой нещо копирал
131
13
 
4
 
! Отговори
Хаахх преди 3 години
То като видиш камионите си правиш изводите какво са просторили.Напълно нерантабилни и скапани камиоини и такъв е и сторя който са построили.В казарамата половината не можеха да запалят при тривога.То небеше грееене и теглене,аба мъка мака.
130
1
 
14
 
! Отговори
Словянин преди 3 години
Те китайците, които са вече 1 в света, все още в планинските райони и труднодостъпните ползват съветски модели. Почти без промяна. Няма нужда от холивудски фалшивки.
129
2
 
2
 
! Отговори
V преди 3 години
До Ха, ха,ха "ПОРШАми напиши в гугала - Porsche 175 И САМ ЩЕ ВИДИШ .КВО ОЧАКВАШ ? Да дойда у вас и да го напиша вместо тебе ли ??? Баси мързелите дето сте всички .В 21 век да не можеш да работиш с гугала
128
3
 
10
 
! Отговори
Ха, ха,ха,хааааааааа преди 3 години
БЪЛГАРИТЕ СЪС "ЗИЛ", ПО ВРЕМЕ НА ПРЕХОДА И БЕНЗИНОВАТА КРИЗА , ИЗКАРВАХА С НЕГО ПО 3-ЗАПЛАТИ ДОПЪЛНИТЕЛНО...ХА,ХА,ХААААААААА...АМА , МУФТАТА СВЪРШИ....И НЕКОИ ХОРА ОЩЕ НЕ МОГАТ ДА ГО ПРЕЖИВЕЯТ!
127
1
 
4
 
! Отговори
Ха, ха,ха "ПОРШ преди 3 години
НЕМСКИТЕ КАМИОНИ НА ФРОНТА СА БИЛИ ПРЕДИМНО , "ЩАЕР", "ОПЕЛ", "МАН "...И ТВЪРДЕ ИКОНОМИЧНИ , ЗАЩОТО НЕМЦИТЕ СА ИМАЛИ ОГРАНИЧЕНИ ЗАПАСИ ОТ ГОРИВА!ТОВА ЗА "ПОРШЕТО" СИ ГО ИЗМИСЛЯШ , МОЙ ЧОВЕК...ХА,ХА,ХАААААААА...ПРЕИГРАВАШ СА ЛЪЖИТЕ !
126
2
 
8
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До Анонимен 135Това беше масова практика да се пише висок разход в това число и аз съм надписвал и не само разход а и километри... Въртяхме километражите със мотор за чистачки от Лада..Такава беше системата ако искаш отпуски извън полагаемата, трябваше да се отчетеш със бензин ... А аз лично си ги докарвах доволно :) Ако този Зил можеше да говори от ареста нямаше да излезна карал съм го 50 на 50 със танкова нафта имаше само проблем със гасненето само на скорост гаснеше :)
125
3
 
4
 
! Отговори
Отечествен Фронт преди 3 години
До Анонимен Аз пък като биш професионален шофьор ще ти кажа че ГАЗ -53 А гореше при пълно натоварване 28 литра на 100 км , Зилът 36 на сто км Ха сега гледай тук във Ютуб съветската техника . https://youtube/watch?v=gKHMkVJ8Cvo&list=LL&index=91
124
3
 
4
 
! Отговори
V преди 3 години
Германския камион специално разработен за руския фронт от Фердинанд Порше 1942 година и изработен от Шкода гори 200 л на 100 км. Пак казвам - Зависи за какво ще го ползваш и Ква маневреност с къв товар при къв терен искаш . Камиона се казва -,,Порше 175,,
123
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До РазбиращИ как засякохте че натоварен с войници гори само 30 литра на 100км? Или така пише в спесификацията. Специално в армията разхода на гориво стигаше колосални размери защото всички които имаха досег до ГСМ крадяха като за световно.
122
2
 
10
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До Анонимен 133Товарехме ги със войници господинчо. Или смяташ че празни са се движили.. Ам то е нормално такова мислене за шорошииди който не са помирисвали казарма !Излизал съм на обстановки със по 30/35 човека наблъскани отзад със пълно бойно и отделно, суха храна поне за три дена... Май трябва да обяснявам и какво е обстановка и по какъв терен съм се движил..А за тонажа можеш и сам да сметнеш..
121
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До РазбиращГосподинчо с какво ги натоварвахте в гранични войски? С камини, пясък, дърва или арматурно желязо? Големи професори сте всички.
120
1
 
7
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До Анонимен 130Всеки може да пише каквото му хрумне... Особено специалист като анонимния 130... Предполагам че дори на живо не е виждал ГАЗ 53, а модела ГАЗ 63 само в мокрите си шорошоиидни сънища..... Защото модел ГАЗ 63 не съществува.. А относно разхода ГАЗ 53 гореше между 25/30 на сто, ГАЗ 66 между 30/60 на сто в зависимост от терена.. ЗиЛ 131 средно около 50/70 на сто отново в зависимост от терена ! Имал съм пряк контакт със изброените модели, в Гранични Войски основно на пресечен тер
119
1
 
7
 
! Отговори
помнещ преди 3 години
Преди мноого години карах шофьорския курс в гимназията на ГАЗ 51.Голямо преживяване беше.Като прибавим и инструктора-един забавен дядка на моите сегашни години.
118
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Като бивш строител на комунизма отговорно заявявам, че Газ 53 и Газ 63 горяха 50 литра на 100км когато бяха без товар и 100л на 100км при максимално натоварване. На такива тежки натоварвания откъм разход на горива и масла можеше да издържи само мощният Съветски Съюз. Както знаем Западът не издържа и въведоха пет пъти по икономични двигатели.