ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 85Не се продават, защото няма кой да ги купува :))"Европа е друго място". Вярно е, тук ефективност и подобрение значат нещо. В Русия това са забранени със закон думи :))))
76
2
 
13
 
! Отговори
Още преди 3 години
Абе 30 години демокрация, па още дръгляскат газки н нашта община.
75
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен "Африка, Брзилия и Далечния Изток" - ми то да живееш в Сибир си е of road and safari 365 дни в годината.
74
7
 
11
 
! Отговори
Бачи Кико преди 3 години
Абе хора що пак на политика го обръщате???Пак казвам - фен съм на немското автомобилостроене, но защо да кажа на черното бяло?!? Руските камиони са здрави магарета и точка. А на колегата със сафаритата от африка ще кажа. Напиши КАМАЗ Дакар в гугъл приятел. Дано не се шокираш, че е камиона печелил най-много състезания.
73
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тоя четвъртък Mudrunner ще е безнлатна в Epic Store и мисля да покарам руски таралясници из тайгата.
72
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименГАЗ ки не се карта в България масово защото не се продават ..... тук тамее някоя НИВА има .... но причината да са малко е същата ...почти няма внос....а по простота ..надежност цена/качество ... руските машини са незаменими...и перфектни за РУСИЯ ! Европа е друго място.... по големина Европа е горе долу колкото КРАСНОЯРСКИЙ КРАЙ на РСФСР.
71
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 80Правилно. 130ката си се ползваше и за "самосвал" и за товарен камион и за много други неща. Ама си беше дърво.
70
1
 
8
 
! Отговори
Krom преди 3 години
До Анонимен 80 - не, той е ЗИЛ 157
69
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ха хаЗемеделското министерство купи за нуждите на ведомството Тойоти :)))) Как не са разбрали, че по селата само ГАЗки и УАЗки карат, не знам :))))
68
3
 
5
 
! Отговори
Krom преди 3 години
До Анонимен 71 а "Джуган" ът не е строил нищо. Предимно моенна машина, не е използван за граждански цели. Или пределно рядко. Инак - железна машина в прекия и преносния смисъл. Винаги съм се чудел, как копа по тея баири с кипнал чайник и с това малко двигателче? Голям камион!
67
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименЗИЛ 130 не е Джуган
66
2
 
10
 
! Отговори
Krom преди 3 години
До Анонимен 58 - и кое точно му е смешното на 35 годишния кръгъл "преход" на България? Да, точно така. Комунизма никога не си е тръгвал от България. Рои се, пъпкува се, хамелеонства но не си отива. Каквото комунистите "построиха" с труда и парите на моите, сигурно и твоите родители, това наследниците им окрадоха, преразпределиха и унищожиха. Каквото и да си говорим, както ти казваш.
65
3
 
9
 
! Отговори
ха ха преди 3 години
За рушките кошници си прав - комфорт 0. По селата в Балкана, Родопите, Рила и другаде все още се дрънкат и вършат работа кошници по на 50 и + год. за сметка на разните му там Паджери,Рави, Витари и всякакви Чероки.
64
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всичко плод на икономически шпионажа от запада! V8 двигателните бяха копие на Шевролет от 40-50 години а дизелите на MAN. Сега сравнете руските *** от основа "велико" време с тези от Западна Европа, САЩ и Япония!
63
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Ямболски цървулКой умира, Ямболски каквото си там? Сега умират всеки ден разни дето си мечтаят да се върнат времената на лентяйстването отпреди 89та.
62
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Бачи КикоАбе, мен, когато започнеш така. Бил съм по сафарита в Африка, бил съм в Близкия и Далечния изток. Карат се ЯКО точно джипове от тия дето разправяш, че не били джипове и то на яко мизерни места. Отскочи до Офроуд форума, виж колко карат ГАЗки. Ае стига с фантазиите. Това, че един твой познат с БМВ с нископрофилните валяци за магистрала е закъсал не означава, че не стават. Военните пращат в Ирак хамъри не заради проходимостта им, а защото са защитени и въоръжени. Карат и други там ;)
61
11
 
7
 
! Отговори
Тираджия преди 3 години
Да си ги държат в Русия. Има по света и по качествени от тези ***.
60
8
 
14
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Какво му беше лошото на "комунизма'...Банани нямало и се чакало за коли 10г.Сега има всичко,ама умирате !
59
8
 
8
 
! Отговори
Хохохоооо... преди 3 години
ЗА ДА ИМАШ РУСКА КОЛА, ТИ ТРЕБВА И ЧАСТНА БЕЗИНОСТАНЦИЯ.
58
2
 
13
 
! Отговори
AlFatar преди 3 години
Газ АА е прословутата "полуторка" спасила Ленинград от глад, наследява я Газ 51- редови 6 цилиндров, после ГАЗ 53 - V8. Следващия марков за СССР е ЗИЛ - от редови 6 цилиндров "Захар" до V8, МАЗ 200 и Краз 255 - това са камионите построили СССР. Шишигата или Виетнамката е от времето на войната във Виетнам. Камаз го нямаше при строежа - той взе участие после - при събарянето на комунизма.