Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?

ААП предлага онлайн регистрации в КАТ и скрапинг програма
309
Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?
Снимка: БГНЕС

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.

Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас.

ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.

"Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха по време на пресконферецията от ААП.

Автопаркът у нас е най-старият в ЕС

"Едва ли някой ще се изненада, ако кажем, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни в края на 2019г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли, тези които са до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. И ако тази възраст при хората е тийнейджърска, при автомобилите си е направо старческа. За съжаление, през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя. Пак никой няма да се изненада, ако кажем, че пътищата ни не са от най-добрите, маркировка обикновено липсва, а и самите ние не сме от най-дисциплинираните шофьори. Но със сигурност у нас не отчитаме достатъчно ясно категоричният факт, че и състоянието на автомобилния парк е един от фундаментите на пътната безопасност. Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Това, че караме стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност, пряко води и до високата смъртност при пътни произшествия. През 2018г. в 6 684 тежки катастрофи са загинали 611 и са ранени 8 466 участници в движението. През 2019г. техният брой се увеличава - тежките инциденти са 6 730, с 628 загинали и 8 499 ранени. "Евростат" отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018г. - 89 на 1 млн. души население", допълниха от асоциацията.

Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици.

"За обновяване на автомобилния парк и за намаляване на негативните последици от остарелите, несигурни и спомагащи за замърсяването на въздуха автомобили, ние предлагаме създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Програмата ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Освен всички положителни резултати, които изброихме до момента, тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. Защото пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма

Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.

Бюджет за Програмата: 50 350 000 лв.

Направените разчети показват, че програмата не само ще стимулира обновяването на автомобилния парк и ще ограничи негативните тенденции, но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9 000 автомобила на възраст над 15години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа. Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е диференцирана, както следва:

- електрически BEV – 10 000 лв.;

- автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване HEV/PHEV – 7 500 лв.;

- с екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

При примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.", заявяват още от ААП.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


309
Още по темата: КАТавтопаркстари коли
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
221
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Незнам но тук в Етиопия Mercedes-Benz Maybah 600 Pullman 2018 година можеш да си купиш за 1 милион етиопски бира ( около 40 хиляди лева)И ти го дават с оригиналните Австрийски номера. Дори детското столче и телефона на предишния собственик си седят!!
220
1
 
3
 
! Отговори
до 221 преди 3 години
Най-скъпият GLB в МБ-бг.ком е точно 82000лв. без ДДС (тук-таме има каква екстра да се добави за макс още 10к). Глупости не ми се слушат.
219
5
 
3
 
! Отговори
Реалист преди 3 години
Преди 1989 с заплатата си изплатихме новата кола. Разбира се не с една заплата. Не знам защо някои не го схванаха. Разбира се, че става дума, че сами без чужда помощ, си платихме колата, примерно без помощ от роднини или без са продаване имот, за да купим колата, а само от заплата. През 1989-1992 години завзелите властта демократи обещаваха, че до 7 години всеки българин ще може да си купи нива кола с три месечни заплати. Е, купувайте, яжте банани и ползвайте тоалетна хартия.
218
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 225:)))))))))) на 16 си нали :))))))))))) и единствените ти способности са мрънкане и реване, че не ти дават на готово :))))))))) *** :)))))))))
217
3
 
5
 
! Отговори
до 225 преди 3 години
Ти нали осъзнаваш, че Пасат е доста по-скъп и голям автомобил от фъстъка GLB? Макар и премиум клас, пак е евтин. Иначе 226 е прав- 61750лв. базова цена за 180д.
216
1
 
6
 
! Отговори
до 225 преди 3 години
Добре де, толкова ли ти е интелектът да не можеш 1 сайт да отвориш?! 61750лв. базова цена... Аман... GLB 180d...
215
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
я дай да я видим тази базова цена, щото дилърът мисли друго :)))) за 60 бона едвам базов пасат ще скалъпиш, лешnep :))))
214
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 222Как бе, третокласник? Половината не могат връзките да си вържат и са ако не буквално, то поне функционално неграмотни тоя ми говори за високи заплати. Фирмите не могат трима да намерят с базови знания да ги обучат въпреки, че предлагат тия заплати, за които ти говориш. Ама то не става само с мрънкане и гледане през прозореца. Като искаш заплата ще се обучиш на труд, с който да си я заслужиш. Мързел ревлив. Милионе не искаш ли ве?
213
1
 
8
 
! Отговори
до 221 преди 3 години
40 000 долара е в Германия викаш. Еми, ок. Яко! Само да вметнем, че и тук базовата цена е 61 000лв.. Мерси. Бъди здрав, ама глупостите си ги говори другаде. За справка- сайта на MB България. Смешка мила.
212
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Можем! Просто трбява да направим заплатита от 610 на 2610, а тези от по 1300, на поне 4300 :)
211
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
не знам кой какво не вярва, mercedes GLB 2021 в Германия е 40 000 долара, тук предния модел е 90 000 лева на сайта на silverstar. Ония *** с евтините немски коли тук да се гръмне
210
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Е то ако питаш българите голяма част ще ти кажат, че 99% от населението работи за 5 лева на ден и пакетче ориз и всяка вечер на връщане от работа (под 12 часова смяна няма) събира корени и билки и си носи прашка в джоба а дано удари някой гълъб или врабче да има да сложи на масата. А останалия 1% живеят не на милиарди, а на трилиони и са живо превъплащение на луцифер.
209
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Към жураналиста който е написал тия глу-пости в тази стания.Тази кола на снимката не е на 18 години а на 40 години и бас държа, че не е карана от години.
208
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Зозо 213Малиии, тука даже и ти не си повярва. Ти за толкова дачия не можеш да си купиш направо от завода ми говориш за мерцедес :DАко беше така немците щяха да имат по 10 коли, а не за изплащат по едно поло 10 години и после да го продават в България или Сърбия, за да могат да го доизплатят.
207
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В момента трафика е намалял 10 пъти, а въздуха е мръсен както миналата година.ЗАЩО???Защото е заради отоплението.Само че тъ-пата община ни разказва глупости за автомобилите.Автомобилите не са главната причина. Дори и да ги няма пак ще мръсен въздуха на София и това е само заради отоплението.Дърва се горят не само в къщите но и в апартаментите. Цели камини там горят.
206
7
 
11
 
! Отговори
До 213 преди 3 години
Пълни, ама тотални глупости! В България новите автомобили са най-евтини от цял ЕС! Гарантирано. Поради елеметнарната причина, че знам наизуст цените. Работя в немска компания и там масовата кола е 520 комби. Тук за СЪЩИТЕ ПАРИ взимаме 540. Даже немците ни бъзикат колко е евтино тук и мислят собствените си коли да ги купуват от тука .
205
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До РеалистТоварищ, преди 1989 г. с една заплата не можеше да се купи телевизор, камо ли кола. Дори заплатата ти да е била като на Тодор Живков, пак нямаше да стигне дори за Москвич.
204
2
 
6
 
! Отговори
Стига изнудвайте преди 3 години
Въздуха в София не мръсен заради автомобилите а заради отоплението на дърва и от това че общината не мие улиците поне пролетта.През зимата хвърлят пясък за да опесъчават и този пясък се натрупва.Улиците общината не мие, кварталните улица са просто батак: дупки, кал, локви като в африка.Затова е прашно и мръсен въздуха.СПРЕТЕ ДА ИЗНУДВАТЕ ХОРАТА ЗА ПАРИ!!!
203
12
 
2
 
! Отговори
Зозо преди 3 години
в Дюселдорф шоурум на Мерцедес, изложена Е класа комби, да не е бил точно последен модел, цена по табелка 15 000 евро. Тук същото нещо ще струва поне 2.5 пъти повече. Това отговаря ли на автора на статията
202
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тоя който е написал тази статия е просто платен журналист от дилърите на коли.18 години добре поддъжана кола си е хубава кола.Просто искат така да направят че и последните стотинки да вземат от джоба на българина.Българина не е богат за да си купува нова кола. Добре запазената кола си е добра кола и на 20 години. И това нека се установява на техническия преглед а не от подкупни журналисти.Въздуха в София не мръсен заради автомобилите а заради отоплението на дърва и от това че общината не мие