Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?

ААП предлага онлайн регистрации в КАТ и скрапинг програма
309
Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?
Снимка: БГНЕС

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.

Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас.

ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.

"Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха по време на пресконферецията от ААП.

Автопаркът у нас е най-старият в ЕС

"Едва ли някой ще се изненада, ако кажем, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни в края на 2019г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли, тези които са до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. И ако тази възраст при хората е тийнейджърска, при автомобилите си е направо старческа. За съжаление, през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя. Пак никой няма да се изненада, ако кажем, че пътищата ни не са от най-добрите, маркировка обикновено липсва, а и самите ние не сме от най-дисциплинираните шофьори. Но със сигурност у нас не отчитаме достатъчно ясно категоричният факт, че и състоянието на автомобилния парк е един от фундаментите на пътната безопасност. Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Това, че караме стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност, пряко води и до високата смъртност при пътни произшествия. През 2018г. в 6 684 тежки катастрофи са загинали 611 и са ранени 8 466 участници в движението. През 2019г. техният брой се увеличава - тежките инциденти са 6 730, с 628 загинали и 8 499 ранени. "Евростат" отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018г. - 89 на 1 млн. души население", допълниха от асоциацията.

Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици.

"За обновяване на автомобилния парк и за намаляване на негативните последици от остарелите, несигурни и спомагащи за замърсяването на въздуха автомобили, ние предлагаме създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Програмата ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Освен всички положителни резултати, които изброихме до момента, тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. Защото пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма

Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.

Бюджет за Програмата: 50 350 000 лв.

Направените разчети показват, че програмата не само ще стимулира обновяването на автомобилния парк и ще ограничи негативните тенденции, но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9 000 автомобила на възраст над 15години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа. Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е диференцирана, както следва:

- електрически BEV – 10 000 лв.;

- автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване HEV/PHEV – 7 500 лв.;

- с екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

При примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.", заявяват още от ААП.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


309
Още по темата: КАТавтопаркстари коли
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
201
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Коли, пари, коли... Защо няма много нови ли? Защото масовката е в сивия сектор. Бачка черен труд за 3-4к, ама по документи- 610лв.. Е как нова кола на лизинг с 0 лихва така? Няма как. И малко слезте на земята с тия заплати, че касиерка в Лидл с трети клас квалификация взима 1600лв.. Нямало било заплати над прага, масово се работело за 1500лв.. Глупости. Ето ви го сайта на НСИ- гледате. 200 000 души с доход над 9000лв.. Нямали били пари. Айде нЕма нужда. Не са парите, а манталитетът.
200
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Вие наистина ли сте толкова наивни или за 30 години не разбрахте, защо банките са демонизирани на запад и защо западняците постоянно реват по банките? Ние ревем по политици, а те по банки. Я се попитайте защо!Къща/Дом имат ли? Нямат. Има го тяхната банка и те могат да живеят в него докато успяват да си го изплащат.Кола имат ли? Нямат. Собственост на банката е и я карат докато успяват да я изплащат.А американците с кредитните си карти и хляба и дрипите са си подарили на банките.Много яко нали
199
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Познавам семейства с доста ограничени възможности, които имат по 2-3 коли, най-новата от които е на 20 год... Не защото им трябват тооолкова много, просто е без пари да го имаш - хвърлят там по 300-400 лв. разходи годишно вкл. ГО, ГТП, данък... и си я имаш... ей така... да пази място пред блока.------Добре бе, манчо, ами как тогава тия закотвени трошки ти замърсяват въздуха бре?
198
3
 
3
 
! Отговори
SHEFA преди 3 години
ДА МОЖЕМ-КАТО СЕ ВЗИМАТ ЕВРОПЕЙСКИ ЗАПЛАТИ.-С 650 ЛЕВА АКО СИ КУПЯ МЕР--ДЕС ЗА 15 000-ЩЕ ДОЙДАТ НАП ДА МЕ РАЗСЛЕДВАТ.
197
1
 
6
 
! Отговори
Стар набор преди 3 години
За мен колата трябва да е удобно и сигурно, надежно средство да отида от точка А до точка Б. Естествено не я карам много из София, а повече из провинцията или до Гърция.Една добре подържана кола няма никога да те остави (подобна на жената ха-ха-ха). Колкото по-малко електроника, толкова по-надежна е колата. Мерцедес Е класа Елеганц, автоматик, дизел, климатик -достатъчно ми е. По надежност ми напомня малко на Лада 2106 която карах през соца 300 хил. км без ремонт, по комфортност няма сравнение
196
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 201А това, че с една исландска заплата в исландия изкарваш месец, а в България 4 месеца (примерно) не ти ли говори нещо?Щот на мен ми се набива на очи яко. Ако ти допадат цените и това 99% от "имуществото ти" да е собственост на някоя банка никой не те спира да отидеш в Исландия (примерно). Много хора го направиха.
195
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"не е задължително да караш нова кола. Дори не е задължително да караш кола.."твоята логика е ясна - бедните да мpam. Е да, ама не става така :))) по-вероятно е на бедните в един момент да им писне и да ви направят една национализацийка
194
1
 
5
 
! Отговори
манч0 преди 3 години
Истината е многолика и се съдържа във всичките 200 коментара по-долу. Но има и още нещо... притежаването на ТРОШКА (не просто кола на над 15 години) е МНОГО АДСКИ евтино, даже без пари. Това е проблема. Познавам семейства с доста ограничени възможности, които имат по 2-3 коли, най-новата от които е на 20 год... Не защото им трябват тооолкова много, просто е без пари да го имаш - хвърлят там по 300-400 лв. разходи годишно вкл. ГО, ГТП, данък... и си я имаш... ей така... да пази място пред блока.
193
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз предлагам алтернативно заглавие за статията:Разкарайте автомобилите, които са ваши и после си "вземете" нови, които няма да са ваша собственост, а на банката от която сте изтеглили кредита за тях. Много по-лесно ще се контролира този пазар, когато всички коли са собственост на банки, а не на хора - както си е на Запад нали.
192
10
 
6
 
! Отговори
MR Buch преди 3 години
с мойта заплата мога да си взимам по една на 15г кола всеки месец/6 бона взимам/, когато мога да си позволя с една заплата нова кола, ще го направя. сега на 2-3 години си взима по една нова "трошка" и я карам докато се разпадне, нито я мисля, нито я застраховам, пък и гъзарите дето ми се бутат по светофарите от ляво и отдасно със скъпи коли не им цепя басмата, ако искат да ме ударят дреме ми, още утре мога да си взема нова...
191
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Смяна на гуми (само смяната) в Скандинавия е около 200 евро"по думите ти, скандинавците са бедни и затова карат нови коли? това звучи като контрапункт. С нашите заплати в Исландия не можед да изкараме и седмица :))))))
190
1
 
1
 
! Отговори
манч0 преди 3 години
До Не е сериозноПриятелю, просто е - адски много си се надценил... да беше си взел за 45.000 ;-)
189
2
 
7
 
! Отговори
Стар набор преди 3 години
Моята "трошка" e 21 годишна 240 Е-класа и за нищо не я давам. Само нормална подржка като смяна на масло и др. Над 200 хил. км., в сервиза гладам само нови пълни с електроника скъпи коли. Майсторът ме попита, ако продавам моята кола да му се обадя.За сега нямам намерение, докато тя не ме остави, аз няма да я оставя. Добре, че е в гараж и няма ръжда (едно от малкото уязвими места на Мерцедес).
188
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Смяна на гуми (само смяната) в Скандинавия е около 200 евро. В България е до 40 лева. Направете си сметка за по-тежък ремонт, колко им е евтин и после се сетете сами, защо не карат старо.
187
3
 
7
 
! Отговори
Държава на клоуни преди 3 години
Нали искахте да сте западняци? Теглете заеми и купувайте най-евтините марки с най-малките мотори и ги изплащайте по 10 години. На запад се прави така без значение, колко искате да вярвате, че парите и колите им ги подаряват и са им като салфетки. Но понеже искате да сте по западно да не забравите и като дойде време за ремонт да си приготви по 10-15 пъти повече пари от колкото за същия ремонт в гадната и бедна България. И за данъците си подгответе повечко пари.
186
3
 
18
 
! Отговори
vvv преди 3 години
Малко пропаганда в полза на вносителите ли е статията ? Че автопарка ни е скрап спор няма. Но 15-20 годишна поддържана кола съвсем не е трошка. Просто е пречка в очите на дилърите, защото нито частите и са безумно скъпи, нито се чупи постоянно. Разходете се с Гугър ърт из Швейцария и вижте, че и там си карат старите коли и хич не им пука
185
0
 
8
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Знаем ги юпитата с новите автомобили!Като трябва да платят два лева за паркинг/синя зона лошо им става,все по периферията търсят да паркират!
184
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Е нали трябва да е БМВ в крайна сметка! Или поне мерцедес! Сигурно сме първи в света по БМВта и Мерцедеси на глава от населението. Поне за Германия със сигурност от опит знам, че тия коли са по-рядко срещани от тук. Нищо че тука са на по 30 години, манталитета на парадиращия бедняк + факта че се поддържат в пъти по-евтино от всичко ново си оказва влияние.
183
1
 
10
 
! Отговори
123 преди 3 години
Не ми харесва тая програма. Само богаташи могат да си купуват ел коли над 70 бона. Че сега и да ги дотираме със 10 000?!
182
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Стига глупости. Кола на 15 години не означава, че е трошка. Причината много българи да карат стари коли е защото ремонтите се правят навсякъде и са десетократно по-евтини от тези на запад, където нова кола излиза по-евтино. И въобще за колко западни държави сте чували, където хората да си притежават автомобилите, а де не ги изплащат по 10 години... заедно с домовете си? Ама няма да се получи новината така нали? Няма да има да мрънкат и да оревават света коментиращите... нали?