Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?

ААП предлага онлайн регистрации в КАТ и скрапинг програма
309
Караме трошки със средна възраст 18 г. Можем ли да намалим старите коли?
Снимка: БГНЕС

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.

Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас.

ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.

"Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха по време на пресконферецията от ААП.

Автопаркът у нас е най-старият в ЕС

"Едва ли някой ще се изненада, ако кажем, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни в края на 2019г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли, тези които са до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. И ако тази възраст при хората е тийнейджърска, при автомобилите си е направо старческа. За съжаление, през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя. Пак никой няма да се изненада, ако кажем, че пътищата ни не са от най-добрите, маркировка обикновено липсва, а и самите ние не сме от най-дисциплинираните шофьори. Но със сигурност у нас не отчитаме достатъчно ясно категоричният факт, че и състоянието на автомобилния парк е един от фундаментите на пътната безопасност. Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Това, че караме стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност, пряко води и до високата смъртност при пътни произшествия. През 2018г. в 6 684 тежки катастрофи са загинали 611 и са ранени 8 466 участници в движението. През 2019г. техният брой се увеличава - тежките инциденти са 6 730, с 628 загинали и 8 499 ранени. "Евростат" отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018г. - 89 на 1 млн. души население", допълниха от асоциацията.

Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици.

"За обновяване на автомобилния парк и за намаляване на негативните последици от остарелите, несигурни и спомагащи за замърсяването на въздуха автомобили, ние предлагаме създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Програмата ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Освен всички положителни резултати, които изброихме до момента, тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. Защото пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма

Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.

Бюджет за Програмата: 50 350 000 лв.

Направените разчети показват, че програмата не само ще стимулира обновяването на автомобилния парк и ще ограничи негативните тенденции, но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9 000 автомобила на възраст над 15години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа. Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е диференцирана, както следва:

- електрически BEV – 10 000 лв.;

- автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване HEV/PHEV – 7 500 лв.;

- с екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.

При примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.", заявяват още от ААП.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


309
Още по темата: КАТавтопаркстари коли
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
281
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И това на кой е проблем ?И какъв проблем е въобще?Освен на вносителите на нови автомобили?Или пък на държавата,защото ако си смениш колата без значение с каква ,ще има да се плащат много държ.такси.
280
0
 
1
 
! Отговори
Глупости преди 3 години
АЗ , СЪС СТАРАТА КОЛА , ДАЖЕ , ВЪГЛИЩА И ДЪРВАТА СИ КАРАМ!АЙДЕ , ПРОБВАЙ И ТИ С БМВ-то...ХА,ХА,ХААААА
279
3
 
1
 
! Отговори
Русия преди 3 години
Демокрация ДЕМОКРАЦИЯ ДЕМОКРАЦИЯ ДЕМОКРАЦИЯ ДЕМОКРАЦИЯ ДЕМОКРАЦИЯ ДЕМОКРАЦИЯБанани БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ БАНАНИ Юропата Юропата Юропата
278
3
 
9
 
! Отговори
Все тая преди 3 години
Карат се стари коли заради доходите.Нека тези чужди инвеститори да плщат както плащат на запад и народа ще кара нови коли.От рода на 15-20 евро на час в заводите не да идват за евтината работна ръка.Колите не са виновни за замърсяването нито печките на твърдо гориво.Виновни са 240 ТУЛИПИ дето си пълнят джобовете от горенето на западнен *** в ТЕЦОВЕТЕ!!!!
277
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 290Аз нямам кола и виж не съм умряла от глад щото няма с кво да си нося покупките.
276
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ама ако вадиш 5 цифри, тряя си мноо просз да не си закешил яко у банкец, уе мен!-------Е колко да съм закешил и защо трябва да ги дам за нова кола, която на втората година ще струва 50% по-малко? Значи за две години 30 000 лв загуба, но съм гьзар?
275
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тази статия е към душманите (работодатели) да ги направят германски заплати а не да ми вкарват германски магазини
274
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За нова кола са нужни следните неща:Стабилни и увеличаващи се финансиКачествени пътищаНекорумпирана и законова рамка на поведениеОбособен гараж или парко мястоГориво отговарящо на сертифицирани стандарти.... после питай и пиши за"нашето"
273
1
 
8
 
! Отговори
Глупости преди 3 години
Много са *** идеите на тия администрации, асоциации и тем подобни. Защо просто не помогнете на фирмите които изкупуват автомобили за скрап да дават повече пари. Знаете ли че сега за бракуване на автомобил ще получите 200 или 300 лева. После що караме стари коли. Еми направете така че пунктувете да дават повече пари примерно от 1000 лева нагоре.И така хората сами ще си предадат колите за скрап.
272
1
 
14
 
! Отговори
Един от останалите преди 3 години
Платените статии трябва да посочват в другите държави е ЕС колко са субсидиите и отколко години се прилагат. Ние откриваме топлата вода както винаги последни. Кажете мили журналисти за 100 евро колко хляб, масло, гориво, ток може да купи европееца. Също така и сравнение на заплатите. С една средна заплата колко хляб, масло, гориво. В проценти. Субсидиите също. Защото е доказано, че еврофондовете са източник на корупция. Весели празници и бъдете все по-здрави!
271
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Каквито и статии да пуснете, пазара няма да събудите. Пари има само в чекмеджето, а тежка година се задава.
270
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Българинът е толкова сгънат, че и без пари да му предложиш нова кола, ще избере старата.
269
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нашенецът е клoшар и обича да изнамери некой 6oклyк в общото мазе (оставен там от подобен индивид) и да го "използва на ceло". После гордо да се похвали с гениалността си. Такива хора какви коли се очаква да карат?
268
5
 
10
 
! Отговори
Тъп преди 3 години
Гръцките са с най старите автомобили в цяла Европа .Скапани журналисти и тия всички скапаняци .
267
0
 
18
 
! Отговори
Дилдо Бегинс преди 3 години
Вие се съберете всички в София, пък се чудете кой ви е виновен и какви глоби да налагате. Няма такава gебилщина като българската
266
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
валери симеонов хахаха ако има далавера, ще предложи всичко хахаха не може да си толкова зле
265
17
 
5
 
! Отговори
66 преди 3 години
знаем, че ревете повече за ударената си кола отколкото за счупен крак, но София не е авто морга с дизели на по 20 години, трябват драстични мерки, само Валери Симеонов може да ги предложи, защото има топки!
264
1
 
27
 
! Отговори
Плесен Ревнелиев преди 3 години
хората работят от вкъщи, трафикът е наполовина, обаче навън пак е Мордор. За което са виновни колите и в никакъв случай гласоподавателите на кмета, които рециклират пластмаса в пещите си :))))))
263
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
колите са отговорни за малка част от замърсяването на въздуха, колко пъти трябва да ви се повтори, за да го разберете
262
18
 
6
 
! Отговори
68 преди 3 години
Който няма възможност няма да кара кола, ще се вози в градски транспорт, колата в големият град трябва да стане лукс. Сега е момента кметът да го направи, избирите за кмет са далече;)