Защо целите на ЕС да се освободи от въглеродните емисии не граничат с реалността?

Едва 0,25% от автомобилите са електрически
11 дек 2020 19:03, Нели Христова
58
Защо целите на ЕС да се освободи от въглеродните емисии не граничат с реалността?
Снимка: БГНЕС

Европа трябва да стане първият климатично неутрален континент. Това е целта на Европейската комисия, която представи 4-годишен екшън план, насочен към развитието на транспортния сектор. В частност, се гони прагът от 30 милиона автомобили с нулеви емисии до 2030 г., пишат от Automedia.bg.

Сред амбициите на ЕК за борба с климатичните промени са редуцирането на парниковите газове (основно СО2) в транспорта с до 90%, като до 2050 година Европа трябва да стане климатично неутрален континент. Към момента емисиите от транспорта представляват почти една четвърт от общите и за намаляването им се подготвя стратегически план. Този план ще дава насоки за следващите 10, 15 и 30 години.

Вицепрезидентът на Европейската комисия Франс Тимерманс уверява, че амбициите са "реалистични", но Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) е на противоположното мнение, твърдейки, че тези планове са "далеч от реалността".

30 милиона автомобили с нулеви емисии през 2030 година

От лятото на 2021 година, ЕК се очаква да предложи затягане на стандартите за замърсяване на леките коли и лекотоварните машини, преди да се заеме с тежкотоварните през 2022 г. От 2025 година производителите ще трябва да посрещнат дори по-драматични протоколи (Евро 7), които сериозно да редуцират нивата на вредни емисии. До 2030 година Европа иска да редуцира СО2 емисиите с 55%, като в плана за това се предвижда дотогава по пътищата да има 30 милиона леки коли с нулеви емисии и 80 000 екологични камиона. Същевременно, поне 100 града трябва да станат климатично неутрални, сред тях повечето европейски столици.

В подпомагане на тази визия се предвижда изграждането на 1 милион публични станции за електромобили до 2025 година, които ще станат 3 милиона до 2030 година (броят им през 2019 бе под 200 000. Предвижда се в първия период да се изградят и 500 водородни зарядни станции, чиито брой трябва да нарасне двойно до края на следващото десетилетие.

2050: 0 коли с ДВГ и "почти" 0 инциденти

До 2050 година почти всички нови коли, ванове, бусове и камиони се очаква да са без ауспухови газове. Другата голяма амбиция е редуцирането на общия брой превозни средства по пътищата, както и редуцирането на фаталните инциденти до почти нулеви нива. Европа иска да установи и принципа "замърсителят плаща" и "потребителят плаща" за всички начини на транспортиране чрез нови механизми. Така, ще има "екологични" глоби и нови данъци (подобни на планирания във Франция за по-тежките леки коли).

(Почти) неизпълними цели

От асоциацията АСЕА споделят идеята за "устойчива и интелигентна мобилност" но смятат, че визията на ЕС е "много далеч от днешните реалности". Според скорошно проучване на институцията, от 243 милиона леки коли в съюза, по-малко от 615 000 са електрически или с горивни клетки. Това представлява едва 0,25% от общия брой.

"За да се постигнат целите на Комисията, броят на автомобилите с нулеви емисии би трябвало да нарасне поне 50 пъти само за 10 години", заявява президентът на АСЕА Ерик-Марк Юйтема. "Все още няма условия за да се постигне такава голяма стъпка напред", добавя той, подчертавайки че средната възраст на един автомобил в Европа е 11 години. Юйтема се притеснява също, че все още високата цена на екологичните автомобили, в настоящия икономически контекст, ще накара потребителите да отложат покупката на нов автомобил, което ще доведе до нарастване на възрастта на автопарка.

Според президента на автомобилната асоциация, Европейската комисия би трябвало да има амбиции не само по отношение на броя зарядни станции, но и по правилното разпределение на инфраструктурата, където в момента има големи несъответствия. Някои държави имат все по-добре развита инфраструктура, но други са много далеч. Освен, че броят на терминалите да трябва да нарасне 15 пъти през следващото десетилетие, би трябвало държавите да имат поне критичен минимум с точки за зареждане.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


58
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
2
 
0
 
! Отговори
Тео преди 3 години
Политиката на ЕС има едно име - лицемерие! Кое ще направи автомобилите по-екологични? КАКВО ще направи отговорът на уравнението по-благосклонен към човечеството? Нарастващата нужда от електроенергия за новите електробрички? Пренасочването на замърсяванията към Африка или към биоелектроцентрали? "Екологичния" добив на кобалт за батериите или може би 6-7 годишния живот на последните? Това да се изкакаш, да вкараш съдържимото в торбичка и да го засилиш към Африка не значи, че не какаш!
50
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аре пак с разбирачите.
49
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да си направят перки на покривите на колите и така да използват енергията от вятъра в движение,може и от докосване,ходене и т.н. да се образува ел.енергия,да си направят такива гуми или пета гума специално за енергия
48
4
 
2
 
! Отговори
преди 3 години
ЕК да си постави непостижими цели ?Това пък за пръв път го чивам. Според мен ЕК не може да се провали в никой случай :)
47
1
 
14
 
! Отговори
wer преди 3 години
Икономиката на ЕС е 9% от световната. Даже да се съкратят с 50% емисиите, тава е 4.5% от световните емисии - тоест пренебрежима малко.Освен това и без това най-бавно развиващата се икономика ще претърпи още по-големи загуби на пазари.
46
0
 
12
 
! Отговори
БС преди 3 години
Някой ви плаща да пишете тези глупости нали? Говоря за журналистите които пишат тези статии.
45
2
 
11
 
! Отговори
Ибановна преди 3 години
Направо забрана на всички коли ,като едно време с конти и каруцти да се придвижваме а по заможните може да бръмчат с Еър планери или летящи чинии на които рабтят с олио от пръжни картоули!
44
0
 
8
 
! Отговори
психиатър преди 3 години
Нема лошо всичко да е в зелено. Тока ще стане без пари, храната и тя без пари, пиенето също безплатно. Жените стават общи. Нема проблеми за богатите.
43
1
 
10
 
! Отговори
Бъдещ емигрант преди 3 години
Не съм вярвал че някога ще искам да емигрирам в по-изостанала от нас страна
42
3
 
3
 
! Отговори
юбералес преди 3 години
До до юбералесСебестойност 5 цента/квч. изчислено за Германия.
41
3
 
6
 
! Отговори
до юбералес преди 3 години
Туй чудо - Кога???Колку ще струва?И какъв шъ му е КПД?Щото "Зелената енергия" с "Вентилаторите и слънчевите панелки" в Близко-Източнинте Монархии е готина реклама, но за Тежката Промишленост в Умерения и Северен Климатичен пояс е фикция!!!Единствения начин е края на частлия/личен транспорт... и май Грета Тублерона и нейните спонсори нъ водят имено в тази посока!
40
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Защото всички управляващи са некадърни тарикати с крадени дипломи
39
1
 
5
 
! Отговори
голчо преди 3 години
айде всички на ролкови кънки. колите тип флинстоун
38
1
 
6
 
! Отговори
аз да ви обадя преди 3 години
Големия вурст ще го ядат автомобилните производители и тенекеджиите, защото със задължителното монтиране на системите за авариино спиране ще намалят сблъсъците, по-малко коли ще отидат на вторични и ще се продават по-малко нови .
37
4
 
1
 
! Отговори
юбералес преди 3 години
До ттА сега си представи на всеки покрив солари, свързани с хиляди електролизери и десетки хиляди стационарни горивни клетки които ''изправят'' доставките на енергията.
36
0
 
4
 
! Отговори
юбералес преди 3 години
До ГосТ Не е за пръв път. Може би за втори път или за трети. Руснаците ги търси в изкуствата.
35
1
 
8
 
! Отговори
Сандо преди 3 години
ааа ама ние в БГ горим *** на цяла Евроа в нашите ТЕЦове. След това си го и дишаме тоя въздух. Колите са ни най-малкият проблем.
34
1
 
2
 
! Отговори
юбералес преди 3 години
До ГосТЕ, значи двама са избягали от великая и необятная.
33
2
 
8
 
! Отговори
тт преди 3 години
Задайте си елементарния въпрос - Какви са основните енергоизточници за производство на електричество днес???Ами, това са:- Въглища (ТЕЦ-ове)- АЕЦ- Газови Ел.ЦентралилиТа, каква е цената на тези енерго носители и съответно каква е цената на един киловат час днес?А, сега си представете, че имате 500 Милиона Електромобили - Какво количество произведена "Вредна" електроенергия ще ви е необходима и с колко ще "скочи" цната на 1 КвЧ.Ами, то пробег от 100 км ще ви излезе Златен, бе!
32
2
 
2
 
! Отговори
ГосТ преди 3 години
И не е открит, а получен. Що, да не би за първи път руснаците да правят революционни и еволюционни скокове?