Къси или дълги светлини на колата - кога да ги ползваме?

При гъста мъгла дългите светлини не са най-подходящи
7 яну 2021 19:47, Нели Христова
32
Къси или дълги светлини на колата - кога да ги ползваме?
Снимка: БГНЕС

На пръв поглед всеки шофьор би трябвало да бъде наясно, как и кога да използва фаровете на автомобила си. При влошаване на видимостта той често включва и дългите светлини, като мисли, че това е правилно решение. Понякога обаче пред него се появява "бяла стена" и на около 5 метра пред колата не се вижда нищо. Това важи за случаите при гъста мъгла или обилен снеговалеж на пътя, пишат от Automedia.

Трябва да се отбележи, че в случая не става дума за градски условия, при които около пътя са разположени стълбове на осветлението, а за пътуване извън града. Там други източници на светлина, освен тези на автомобила, просто липсват. Затова и в подобни условия е много важно, шофьорът да бъда наясно как да използва светлините си.

При силен снеговалеж или дъжд всичко е ясно - големи капки дъжд или снежинки пречат на видимостта на водача, като едновременно с това не позволяват на фаровете да осветяват добре обектите отпред. Мъглата също представлява частици вода, които обаче не падат на земята, а се изпаряват над нея. И ако постъпваме праволинейно заради подобряване на видимостта от шофьорската седалка, като включваме най-мощния източник на светлина, често получаваме резултат, който е противоположен на очаквания.

Ярките лъчи светлина се сблъскват с множеството водни частици във въздуха и съответно се отразяват ярко от тях, образувайки белезникава светла стена в близост до автомобила. В такъв момент шофьорът може да не забележи дори голям камион, който се намира на 10 метра от предна броня на автомобила.

Затова и при подобни условия е далеч по-правилно да се кара предимно на къси светлини. Първо, те не са толкова ярки и не създават такава "стена" като дългите. И второ - близките светлини са настроени да светят не нависоко и надалеч, а на по-близо. И тъй като "стената" пред тях е сравнително ниска, те позволяват да се вижда и зад нея.

В този смисъл много удобно е да се използвал фаровете срещу мъгла. Те са разположени близо до земята, осветяват малко над нейната повърхност, при това напред и настрани. А това върши отлична работа при пътуване в услови, когато на 20-25 метра пред автомобила не се вижда почти нищо.

Лошото на фаровете срещу мъгла е, че бързо се замърсяват, тъй като са разположени много ниско. Съответно, те работят много по-лошо и трябва отново да се премине на къси.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
0
 
! Отговори
:) преди 3 години
А ако работи един къс, един дълъг и един фар за мъгла на кръст, ше минхарчи ли по-малко? Дългия да сложа да е десния, че да не ми прави мляко ако има мъгла отпред?
25
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ЖоТакива като теб ги пускам да ме изпреварят и после им показвам, че и аз имам дълги. Но уви много сте.
24
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В последната гъста мъгла си правих експерименти къси или дълги е по-добре. Честно казано еднакво зле беше. Добре че бяха фаровете мза мъгла.
23
1
 
14
 
! Отговори
Хахаха преди 3 години
В мъгла или при силно слънце, ползвайте слънчеви очила.Колкото и невероятно да ви се струва, очилата премахват отблясъците и виждате в мъглата поне 30 м в повече, ако сте без тях.Виждам, че има хора дето четат ЗДвП, относно скоростта на къси през нощта.Четете, защото като стане белята и обяснявате, че сте карали само със 100 км/ч на къси светлини, за сэдията вече сте виновен !Лека вечер, безаварийно каране, моля да сте трезви и недрогирани, а ако и колата ви е в изправност, сте и хора!
22
29
 
0
 
! Отговори
Дреме ми! преди 3 години
При мъгла включвам всичко налично. Даже халогените на покрива. Един разградски полицай преди време ми прави приказка че халогените за мъгла били само за мъгла. Че се заядох ако иска да пише акт! После нека докаже в съда че точно в този час не е имало мъгла точно в този участък!
21
4
 
18
 
! Отговори
Мутафчийски преди 3 години
До ХристоХ5 е типишна шосейка, не става за зимата. В гаража. Да не ИЗЛИЗА.
20
19
 
4
 
! Отговори
Христо преди 3 години
Жените ви обичат да усещат кожената седалка на новата х5, а вие пиейки бира на кварталния магазин, пропускате интересния момент!
19
16
 
3
 
! Отговори
Христо преди 3 години
До 19Моето момче, бмв-то е Х5 ,няма начин!
18
6
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ХристоМани я ти тая пролетна кола. Знаеш ли за какво служи щеката на маслото при БМВ? За 2 неща. Да проверяваш нивото на масло в картера (основно) а зимата я вадиш, забиваш я в снега и ако снега е по-дълбок от 30 см. БМВ-то остава в гаража.
17
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ЖоГрешка. Защо да набиваш спирачка и да сваляш скороста на 60??? При разминаване, аз лично веднага бия дългите и не свалям скоростта на 60. Ти ако искаш направо спри и изчакай да стане светло.А ако има още някой, който се движи зад тоя срещу мен - ми ти го каза, осветяваме и двамата пътя и се вижда, така че не е необходимо да набиваш спирачките и да сваляш скоростта. А бе ти от луната ли падаш?
16
32
 
6
 
! Отговори
Христо преди 3 години
Бмв - то ми е 2018 г! Вие само може да лаете и чоплите семки пред кварталния магазин!
15
28
 
6
 
! Отговори
Христо преди 3 години
Селяци, моите фарове на бмв-то са напълно автоматични, къси, дълги...
14
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това не е за как се използват светлините, а разни размисли какви трябва да са светлините при мъгла или валеж Принципът е ***. Първо намаляваш скоростта. Второ, в зависимост от условията караш на дълги или къси, спазвайки закона. Трето, ако се налага, ползваш и светлините за мъгла, пак спазвайки закона. Основното е да намалиш скоростта и може да сключиш аварийните светлини, за да те види оня отзад дето кара като бесен.
13
12
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До MaйMyнaтaЧовек, те са вързани предни и задни фарове за мъгла. Пуснеш ли отпред, за да виждаш - автоматично се пуска и отзад, теб да те виждат.
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименЕ брат, то няма как да използваш халогени, без да си включил фаровете. Те просто не светват, ако фаровете ти не са включени, ако имаш отделно копче за тях. Иначе производителя така е направил, че първо включваш фаровете и след това издърпваш копчето с което включваш фаровете и тогава се включват и халогените. Пробвай само с идърпване на въпросното копче - не става, докато го издърпваш, то само се завърта и пак включва първо фаровете. :D
11
10
 
7
 
! Отговори
Жо преди 3 години
До Анонимен 5До ЖоВ закона за движение е записано, че скоростта на движение трябва да е такава, че за можеш да спреш в участъка от пътя, който виждаш.Ако се движиш със 140 км/ч и превключиш на къси, трябва рязко да натиснеш спирачката и да намалиш на 60 км/ч.При РАЗМИНАВАНЕ на обикновено шосе се превключва на къси, защото и двете МПС осветяват едновременно шосето между тях. На магистралата не е така. Всеки осветява своето платно за движение. На къси, със 140 км/ч рискуваш да се удариш.
10
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има грешка в съветите. Фарове за мъгла по закон не се използват самостоятелно. Как се използват светлините си пише в закона член 70 и член 74 Чл. 74. (1) Допълнителни светлини за мъгла може да се използват само при значително намалена видимост поради мъгла, снеговалеж, дъжд или други подобни условия. Тези светлини не може да се използват самостоятелно.(2) Допълнителна задна светлина за мъгла с червен цвят се използва само когато видимостта е намалена под 50 метра.
9
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ПроСоТоХалогените, разположени ниско долу, това им е предназначението. Те не светят напред а надолу и встрани. Т. е. левия наляво а десния надясно. Така осветявайки пътното платно, ти виждаш от двете си страни къде свършва въпросното пътно платно. Виждаш, ако има линии преди банкета разбира се. Точно затова са и бели тези линии. Да се виждат в мъглата. Но по нашите пътища, масово не се чертае по краищата. Лепват една осева линия по средата и това е.
8
1
 
19
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
До ЖоНа практика ти заслепяваш водачите от насрещното движение,лошото е че такива като тебе,с лопата да ги ринеш.
7
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дали е мантинела или просто осева линия - няма значение. Това е разделението между платната. Мантинела е на магистралата, за да предпазва ако случайно стане катастрофа и автомобила който идва срещу теб, да не те размаже, разбираш ли? Защото там скоростта е по голяма и единствено мантинелата те пази, от тези, които идват срещу теб.нищо друго.