Смъртта на дизела идва, какво следва?

Фабриките вече започват да променят производството си
27 яну 2021 21:33, Нели Христова
66
Смъртта на дизела идва, какво следва?
Снимка: Pixabay

Поредното доказателство, че автомобилната индустрия върви към пълна промяна е факт. Най-голямата фабрика в света за производство на дизелови двигатели – в Тремери (Франция) е подложена на на радикална реконструкция, като преминава към производството на електрически двигатели. През 2020 година те са били едва 10% от нейната продукция, но през 2021 година се очаква броят им да бъде удвоен до 180 000. Планът е до 2025 година заводът да произвежда 900 0000 електромотора на година, посочва агенция Reuters, цитирана от Automedia.

Промяната показва какво ще се случи с автомобилите през следващите години. Търсенето на дизелови модели рязко спадна след 2015 година, когато избухна скандала с манипулираните дизелови мотори на VW Group. В същото време ЕС започва да глобява производителите за превишаване на нивата на вредни емисии и така ги кара да произвеждат все повече електрически превозни средства.

Така, в разгара на пандемията и с все още ниско потребителско търсене на електромобили, големите компании – от Volkswagen до Nissan, се отказват от дизелови двигатели и увеличат броя на моделите с електрическо задвижване. Това обаче води до друг сериозен проблем в тези и без това много тежки за индустрията времена. Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор, което означава, че за производството му са нужни и по-малко хора.

Собственикът на завода в Тремери – новият концерн Stellantis, образуван от сливането на Peugeot PSA и Fiat-Chrysler (FCA), вече обяви, че няма да затваря заводи и ще се стреми да защити работните места. Експерти в бранша обаче предупреждават, че европейските производители вече страдат от свръхкапацитет и ще трябва да направят огромни съкращения, за да си осигурят инвестиции, с които да настигнат лидера при електромобилите – Tesla.

Френската лобистка група PFA изчислява, че във Франция на риск са изложени 15 000 от общо 400 000 работни места в автомобилната индустрия. На свой ред, германският институт за изследване на труда (IAB) пресметна, че преминаването към електромобили застрашава 100 000 работни места в Германия, което е около 1/8 от заетите в автомобилната промишленост.

Преходът от дизел към електромобили се оказва най-тежък в Европа, където продажбите на модели с такова гориво през 2015 година беше 50%. От 2021 година поне 20 модела няма да се предлага с дизелови мотори - от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Nissan Micra и Honda Civic, което означава, че ни очаква безпрецедентна година в историята на индустрията.

В същото време се очаква на пазара на Стария континент да излязат поне 30 нови напълно електрически модела и 7 зареждащи се хибрида, докато броят на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене е 26, като 14 от тях ще имат и дизелови варианти. Засега данните сочат, че интересът към електрифицираните автомобили се засилва, като за първите 9 месеца на 2020 годна техните продажби скочиха със 122%, докато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% заради коронавируса.

Това обаче са едва 8% от общите продажби, което е твърде малко. Повечето шофьори все още избягват електромобилите заради ограничените точки за зареждане и високата цена на самите превозни средства. Въпреки това отказът от дизела и преминаването към електрически коли продължава. В завода на Renault в Клеон (Франция), например, вече има само една поточна линия за дизелови мотори, докато хибридните и електрически агрегати заемат цели четири. А това показва, че процесът набира скорост и е напълно необратим.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
1
 
3
 
! Отговори
Бай Пешо преди 3 години
Когато видя в планината тролей, елате и ми се обадете. Искате да ми кажете, че ще измислите тролей, който е ефективен колкото дизела, не се влияе от студа. И можеш да го заредиш на 1700м? Може, ама ако американците отворят разработките на Тесла. Само тогава. Дотогава, ДВГ и довиждане. Електричките са една мода, която ще си замине рано или късно.
58
1
 
2
 
! Отговори
Перо преди 3 години
Ало морските, много ви е стара информацията.Корабите отдавна са оборудвани с филтри за изгорелите газове, т.н. скръбъри.Регулацията е от миналата година.
57
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 56:Да, главните корабни двигатели са много по-мощни от 28хил к.с.И са по един - двутактов бавнооборотен дизел, с диаметър на буталото над 90см и ход над 3м .Двигателите на Man B&W и Wartsila достигат 80-100хиляди к.с. Няма двигател с по-висока ефективност от съвременния дизел - над 50%. И да, въпреки всичко при такива мощности разходът на гориво е значителен. При големите двигатели е няколко тона за 1 час - толкова, колкото изразходва вашият дизелов автомобил за 1г при пробег 15-20хил км7
56
2
 
3
 
! Отговори
Глупости за дизела преди 3 години
Ще ви обърна внимание на нещо интересно. Доказано е, че огромен процент от замърсяването след отработване на дизелово гориво, идва от огромните кораби - контейнеровози, танкери, круизи. Един подобен дизелов двигател има около 28 000+ конски сили, а тези кораби имат по няколко. Все още не е измислен по-ефективен корабен двигател с огромен въртящ момент за пропелерите. Но видиш ли, тръгнаха да спасяват света от колите на дизел, докато тези кораби порят моретата и замърсяват поголовно.
55
2
 
9
 
! Отговори
Владо преди 3 години
Глупости на таркалета,поредната платена статия от празнодумци,ако няма дизелови двигатели ,кой ще ви достави хляба в магазина,дрехите в гардероба, компютъра или телефона от който четете тази *** статия,нали се транспортират 90%от стоките и услугите с кораби , камиони и бусове чиито двигатели са дизелови с какво ще ги заменят с вятърни мелници ли или с платна корабите пак ще бъдат.Хайде по-сериозн.
54
14
 
3
 
! Отговори
69 преди 3 години
супер:), една добра новина, бг селякът няма да може повече да купува втора употреба стари пушещи ***.
53
0
 
10
 
! Отговори
инженер преди 3 години
Дрън-дрън, та пляс! - Българска народна поговорка!Никакъв край не идва на нищо!И затова си има обективна причина - цените на акумулаторните батерии все още са съизмерими с ракетите за космическите кораби!Майкъл Крайтън беше казал, че парни локомотиви се използват и до днес. Но причината да бъдат заменени с дизел-електрически е не някаква си бюрократична, административна, политическа заповед, а просто научния факт, че въглищата стават неефективни и трудоемки в сравнение с нефта и тока!
52
2
 
16
 
! Отговори
Разбирач преди 3 години
Не разбраха че това с електричките е голяма измама.Като измислят батерия дето издържа 15 20 години може.Ако развиваха водорода като гориво трябваше да е масово вече.Водорода на земята не може да го изгорим за хиляди години.Да не напомням и за българина дето беше запалил водата и направи демонстрация как лада подкара на вода.
51
1
 
20
 
! Отговори
Рънърса преди 3 години
Литиево-йонни батерии са произвеждат от кобалт, а кобалт има само в ДР Конго, а там пък има конфликти и канибали с калашници. Отделен въпрос е, че използваните батерии не могат да се рециклират и също ще замърсяват природата. Трябва да се мисли нещо друго, тези планове не стават.
50
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ще минете на коне и магарета, а някои ще се наложи и да се ворягат наместо магарета
49
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ако говорим за България, тази статия трябва да се публикува тук след 12-13 години! До тогава дизела продължава с пълна пара
48
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Бе то и края на Слънцето идва неминуемо, ама не се знае кога. Та и така с дизелите. ТИР-овете и те ли през 200 километра ще спират да зареждат ток?
47
3
 
26
 
! Отговори
НЕ Е ВЯРНО преди 3 години
Пълни глупости са това, за смъртта на дизела. Всички мои познати и аз минахме на автомобили с дизелово гориво.За електричките още ни е рано.След 10 години може, но до тогава ще си перкаме на нафта.Не знам кой ги пише тези платени реклами, но няма нищо вярно във тях.
46
2
 
14
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
Идва ,идва...И светлото социалистическо бъдеще идва,отдавна даже трябваше да е тук,мда..
45
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тука в бг 2070 в холандия е забранено в големите градове вече само на ток
44
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Клупости от 1 до10013
43
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
споко.тук в бг още 30г.,а аз до тогава ще съм с памперс..и да искам няма да шофирам
42
4
 
7
 
! Отговори
Агент 007 преди 3 години
И ток ще направим и ел.коли с голям преход ще направим. Стойте и гледайте!
41
6
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Пак питам.Корабите на платна ли ще минат?
40
9
 
38
 
! Отговори
Тинтири-минтири преди 3 години
.....и хората на запад продължават да си карат дизеловите и без много да им пука от разни ограничения! Електрички,зелена енергия,глобално затопляне,корона вируси пандемия,носене на маски....и т.н.т...Всичко това са временни директиви,временно налагани от богатите джендърски,соросоидно корпорации!