ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР

Славата на "шестицата" всъщност се крепи на неизпълнени обещания
Обновена: 15 фев 2021 19:39 | 15 фев 2021 19:30, Нели Христова
112
ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР
Снимка: Flickr

За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора ("Чайка" бе само за Политбюро, "Волга" - за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 "Нива", и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.

Малцина обаче знаят, че славата на "шестицата" всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2021 се навършват 45 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите - и недотам познати - факти за него.

Заблуда номер 1: не е точно нов модел

Работата по бъдещата "шесторка" започва просто като проект за леко модернизиране на съществуващия ВАЗ 2103. Даже е предвидено новата кола да носи същото име, с една добавена единица отзад - ВАЗ 21031.
Само че предстои ХХV конгрес на КПСС и на директора на Волжския завод не му е удобно да докладва, че са създали просто фейслифт на предишния фейслифт на Fiat 124. Затова обновената кола е представена като нов модел и получава ново име: 2106.

Заблуда номер 2: шестицата е по-премиум
Всъщност задачата, поставена на главния конструктор Ю. Папин, не е да направят новата версия по-скъпа от старата, а тъкмо обратното. Целта е да се понамали използването на хромирани и метални елементи в сравнение с 2103, и да се осъвременят светлините, но "без съществено увеличение на цената". За щастие в онази епоха пластмасите са на мода и замяната на хрома с черна пластмаса се приема добре от клиентите.

Заблуда номер 3: развива 80 конски сили

Онова, с което "шестицата" наистина е по-"премиум", е двигателят. Той идва от 2103, но е с увеличен размер на цилиндрите и работен обем 1.57 литра. При представянето е анонсирано, че ще развива "минимум 80 конски сили".
Действително новият агрегат има с 12% по-голям максимален въртящ момент от стария. Но мощността му си остава само 78 конски сили заради всмукателния колектор, който с цел икономия е запазен непроменен спрямо моделите с по-малки двигатели.

Заблуда номер 4: по-добри фарове и стъкла

При първоначалното представяне са направени и други гръмки обещания, които стават популярни сред публиката, но всъщност така и не се изпълняват наистина. Примерно обявено е, че "шестицата" ще има двустепенни мигачи, които ще светят по-ярко денем и по-приглушено - нощем, благодарение на специално реле. Стъклата пък трябва да са полирани. Но в хода на производството и двете рационализации отпадат.

Цената обаче е по-висока

При дебюта си в края на 70-те ВАЗ 2106 струва 7900 рубли, докато "обикновената" тройка струва 7500. През втората половина на 80-те това е вече най-скъпата общодостъпна серийна кола в СССР, с цена 9200 рубли - с 200 повече от ВАЗ 2121 - "Нива", независимо, че последният има по-сложно устройство.

Още по темата четете на сайта на Automedia.


112
Още от Коли
Защо да си купиш кола с биткойни не е най-добрата сделка?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
103
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Вчерашни пичлемета, които са били в Ташкент, когато са се произвеждали тези коли, нямат право да коментират автомобили, които са издържали проверката на времето
От позицията на какво??? На 20г. БМВ-та които са си купили за 1000лв. с парите на тате и вече си мислят, че могат да дават"компетентно"мнение, смях !
102
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До пфу!
За ти пфу на муцуната...семпла!
Едно време от влака от Москва слизаха изгърбени от тежест ганьоиди! Мъкнеха от там всичко, щото тук даже куклите бяха от картонени пресовки, с ръчно рисувани лица и телца, пълнени с парцали и дреб! Ама забравихте, неандер-талци какво бяхте! Не че сега сте друго! По едно време живнахме, за да пропаднем най-ниско!
101
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Пак някакъв засранец ми е изтрил покта! Защо бе, бастардче, някой можеше да прочете нещо умно!
100
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Какви са тези глупости? Кой го интересуват тези трошки, които за щастие вече не се срещат по пътищата.
Глуповат превод на безмислени статии.
99
1
 
0
 
! Отговори
Ханонимен преди 2 седмици
Русиаморкините де са бре? Или само когато темата е за путин или за режима му тогава им се нарежда да тролят
98
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Тази кола на снимката е Купе Фиат с двигател на Рени. Ама иначе е ВАЗ в Съветската ***.
97
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
България просякинята на Европа с двойна минимална заплата на великата Русия.
Затова и децата на гнусните русофили са на запад, а не в Русия.
96
7
 
10
 
! Отговори
Русомраз преди 2 седмици
Koкошарници на колела, това са руските автомобили...
95
1
 
11
 
! Отговори
1 преди 2 седмици
Това ми беше първата кола. За лада вървеше яко де.
94
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До SHEFA-ей евала вярно е.следя ти постовете и немога да те хвана.пишеш само истината.нека пълнят панталоните тези дето те плюят.
пр.да допълня петиците и седмиците са с тънката ламарина.докато жигулито е с 1.2мм.
93
18
 
13
 
! Отговори
пфу! преди 2 седмици
То да беше нещо хубаво, пък то руско.
92
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До българин 82
Които са бълвали най-страшните изтребители в света1 Спитфайерите и Харикейните са обръщали веднага назад, като чуели за тях! И Лайтнингите също! И като си помислиш, че сме го постигали, благодарение на изумителния ни технически гений, със шперплат и зебло от чували! А моторите им - дело на ръцете на майстор Киро от Божурище!
91
14
 
8
 
! Отговори
SHEFA преди 2 седмици
РУСИЯ ПРАВИ ВСИЧКО -ДА Е НАДЕЖДНО-ДА СЕ ПОТДЪРЖА ЛЕСНО-И ДА Е ЕВТИНО.
-ПРЕДИ 50 Г-В РУСИЯ СЕ ГУБЯТ В ИКОНОМИКАТА 100 000 000 ДОЛ.-ЩОТО ХОРАТА НЯМАТ ВЯРА НА БАНКИТЕ И ДЪРЖИ ПАРАТА В ДЮШЕЦИТЕ.
-КАК ДА ИМ ГИ ВЗЕМАТ?-ПРЕЗ 1971 Г ИЗЛИЗА ВАЗ -ЖИГУЛИ-ЕВТИН АВТОМОБИЛ И НАДЕЖДЕН.
-ТА ТЕ ТАКА ПАРИТЕ ИЗЛЯЗАХА НА ПАЗАРА.
90
15
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ладата си беше без грешка, но за съжаление Лада карах само на шофьорския курс и после взех друга кола, защото другите се купуваха веднага при първата доставка, а за Лада се чакаше 1-2 години. Дефицитна беше, но имах куп съседи, които си накупиха Лади, вкл. и този модел. На запад дефицита го скриваха като вдигаха цената до степен, при която достатъчно купувачи отпадаха, а то и сега си е така.
89
5
 
7
 
! Отговори
Niki13 преди 2 седмици
До Анонимен 78
защо сравняваш Северна Корвя и говориш глупости, даже и те произеждат коли, за разлика от нас, а защо не говориш за Виетнам и Китай , ако СК е някъде около нас, почти я стигнахме като пуснахме метрото, то другите 2 държава са мнооооого по напред от нас
88
4
 
15
 
! Отговори
Niki13 преди 2 седмици
Вярно ли, основната тена на оществото е лада на 45 години
това е че опасно да стъпваш по шахтите, това че има струтища в цялата държава не е проблем
важно е за някаква си лада какви зяблуди е имало някога си
Вие сте нещо съвсем сте объркали фокуса
87
13
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Най-скапаната кола на Запад Фиат пипната от "майсторите" в Толиати стана още по-скапана. Но в интерес на истината трябва да признаем че тази кола стана кола мечта в социалистическия блок. Общо взето ние произвеждахме само скапани неща а пропагандата ни вменяваше че живеем живот за който всички ни завиждат. То и тази носталгична статия по съветското е част от онази пропаганда.
86
19
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Истинска кола за истински мъже.
85
18
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
България - просякинята на Европа.
84
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До българин

И две фабрики за орбитални станции.