ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР

Славата на "шестицата" всъщност се крепи на неизпълнени обещания
Обновена: 15 фев 2021 19:39 | 15 фев 2021 19:30, Нели Христова
112
ВАЗ 2106: Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР
Снимка: Flickr

За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора ("Чайка" бе само за Политбюро, "Волга" - за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 "Нива", и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.

Малцина обаче знаят, че славата на "шестицата" всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2021 се навършват 45 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите - и недотам познати - факти за него.

Заблуда номер 1: не е точно нов модел

Работата по бъдещата "шесторка" започва просто като проект за леко модернизиране на съществуващия ВАЗ 2103. Даже е предвидено новата кола да носи същото име, с една добавена единица отзад - ВАЗ 21031.
Само че предстои ХХV конгрес на КПСС и на директора на Волжския завод не му е удобно да докладва, че са създали просто фейслифт на предишния фейслифт на Fiat 124. Затова обновената кола е представена като нов модел и получава ново име: 2106.

Заблуда номер 2: шестицата е по-премиум
Всъщност задачата, поставена на главния конструктор Ю. Папин, не е да направят новата версия по-скъпа от старата, а тъкмо обратното. Целта е да се понамали използването на хромирани и метални елементи в сравнение с 2103, и да се осъвременят светлините, но "без съществено увеличение на цената". За щастие в онази епоха пластмасите са на мода и замяната на хрома с черна пластмаса се приема добре от клиентите.

Заблуда номер 3: развива 80 конски сили

Онова, с което "шестицата" наистина е по-"премиум", е двигателят. Той идва от 2103, но е с увеличен размер на цилиндрите и работен обем 1.57 литра. При представянето е анонсирано, че ще развива "минимум 80 конски сили".
Действително новият агрегат има с 12% по-голям максимален въртящ момент от стария. Но мощността му си остава само 78 конски сили заради всмукателния колектор, който с цел икономия е запазен непроменен спрямо моделите с по-малки двигатели.

Заблуда номер 4: по-добри фарове и стъкла

При първоначалното представяне са направени и други гръмки обещания, които стават популярни сред публиката, но всъщност така и не се изпълняват наистина. Примерно обявено е, че "шестицата" ще има двустепенни мигачи, които ще светят по-ярко денем и по-приглушено - нощем, благодарение на специално реле. Стъклата пък трябва да са полирани. Но в хода на производството и двете рационализации отпадат.

Цената обаче е по-висока

При дебюта си в края на 70-те ВАЗ 2106 струва 7900 рубли, докато "обикновената" тройка струва 7500. През втората половина на 80-те това е вече най-скъпата общодостъпна серийна кола в СССР, с цена 9200 рубли - с 200 повече от ВАЗ 2121 - "Нива", независимо, че последният има по-сложно устройство.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


112
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименНе разбирам защо тук се пише поне 10-та статия за автомобил, който е бил произвеждан преди повече от 50 години?---Много е просто, за да види материала колко по назад са руските коли от немските, което си е така, немците за най-добрите производители на ширпотреба, а колата си е ширпортеба, и да разберем колко сме щастливи да сме васали на запада.
12
6
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 3Тате ти може са си е мечтал с джугана да изпреварва, чудото от Толиати. Прилична кола си беше, но без куфар с инструменти в багажника си беше риск да ходиш на море...примерно.
11
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Не разбирам защо тук се пише поне 10-та статия за автомобил, който е бил произвеждан преди повече от 50 години?
10
27
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
1921 година Русия беше мъртва като държава, икономика нула, интелектуалния потенциал на страната беше унищожен. След 20 години победи САЩ и Англия във ВСВ а 50те беше първата космическа държава.
9
7
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Проверявайте какво пишете. Да, Чайка нямаше как да си купи, обаче Волги (ГАЗ-24) имаше доста и без да са собственост на партийни величия.
8
16
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Русия още 70те изпрати станция на Венера, а САЩ още не могат да създадат технологии и материали които да работят на 400 градуса температура и при дъждове от сярна киселина като на Венера.
7
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За да каже на Европа: "Не ни пука от вас и за вас", на Русия бяха нужни години не само за създаване на модерни ефективни въоръжени сили, но и за търсене и развитие на нови пазари на продажби, изграждане на нова логистика, полагане и защита на новите търговски пътища, осигуряване на финансови , икономическа и не само технологична независимост, но и сигурността на страната.
6
8
 
16
 
! Отговори
ИДЕАЛНА, АМИ.... преди 3 години
КАК НЕМА ДА Е ИДЕАЛНА, КАТО Е КОПИЕ НА ФИАТ-а... ХАХАХААА....
5
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Русия след разпускането на СССР десетилетия наред се умилкваше на Запада и се опитваше да ми се хареса за да бъде приета от западните демокрации. И сега изведнъж шамар за запада - Русия обявява, че няма интерес и смята да прекъсне отношенията си със запада. Помислете за това.
4
14
 
19
 
! Отговори
Въпрос преди 3 години
Кой точно се интересува от тези дреболии? Аз бих си купил една - ей така като музеен експонат ама ги няма отдавна...И един Москвич (от тези закръглените, дето бяха в два цвята) бих си взел - и мисля че би надживял всяка Тесла...
3
23
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тези тате ги изпреварваше с москвича на втора!
2
9
 
22
 
! Отговори
ЛЕЛЕЕЕ преди 3 години
Ужас, нема статия за Радев. И за Борисов даже нема. Как шъ съ живей.
1
16
 
35
 
! Отговори
Радо преди 3 години
Идеална кола си беше.